Poprvé s LEO Expressem ("Švýcarská kvalita")

26. listopadu 2012 v 20:00 | David |  Železnice
Než začnu s mým dnešním článkem, tak v první řadě bych se chtěl omluvit za mé zpoždění v publikaci článku. V poslední době jsem celkem zaneprázdněn a nestíhám. Nápadů na články taky moc není, ale většinou něco na poslední chvíli vymyslím. Tento článek byl ale už dlouho plánovaný...


LEO Express při představení soupravy v Praze hl.n. dne 27. 10. 2012.

Je to bohužel tak. Už podruhé jsem podvedl České dráhy (ČD), ale vůbec toho nelituju. Poprvé to bylo loni v říjnu, kdy jsem vyzkoušel RegioJet (Poprvé RegioJetem). Mimochodem s RJ pojedu po roční pauze příští pátek. Pomalu a jistě začínám odmítat jezdit dálkově s ČD, protože v poslední době je to s nimi čím dál horší. Raději obětuju hodinku cesty navíc a pojedu v lepším vlaku s lepším servisem.

No ale teď zpátky k samotnému LEO Expressu (LE), který nedávno (13. 11. 2012) nastoupil do zkušebního provozu. Sice s týdenním zpožděním, ale pořád se jedná jen o zkušební provoz. Poprvé jsem ho vyzkoušel v sobotu, 17. 11. 2012, při cestě na kolej z Ostravy hl.n. do Pardubic hl.n. V následujícím odstavci shrnu pokud možno co nejstručněji moje zážitky.

Zážitky z první jízdy s LE

Z Ostravy hl.n. jsem odjeli přesně v 17:13. Hned po výjezdu nám nabídli kávu zdarma. Předpokládám, že to nebude stále, jako u RJ. Ale standard voda + noviny zdarma zůstane asi napořád, pokud to nezmění. Nejsem žádný odborník na kávu, ale chutnala mi. Kromě kávy, jsme ještě dostali menší pozornost - bonbón. Z nabídky občerstvení jsem si objednal "Švýcarskou bagetu" (190 g, 39 Kč). No musím říct za tu cenu a gramáž jako nic moc extra, ale taky to nebylo nejhorší.

Musím říct, že souprava opravdu dobře fičí - rychle se rozjíždí, rychle brzdí. Pokud znáte CityElefant, tak je to podobné - vlastně lepší. Souprava se třepe trochu víc, než její konkurenti. Je to hlavně konstrukcí jednotky a nějaký podíl bude i v infrastruktuře. Ve voze je plno LCD obrazovek, na kterých se pořád něco ukazuje - informace o jízdě a posádce, zajímavosti z projížděného místa, různé videa a v neposlední řadě i reklamy (od LE, ale i třeba na prací prášek, což se mi nezamlouvá). Ve vlaku je Wi-Fi připojení společně s intranetem. Spojení často vypadávalo, takže jsem z toho moc neměl, až na některé lepší úseky. Na notebook je tu místo tak akorát. Každé místo má stolek a zásuvku.

Sedačky jsou celkem pohodlné. Seděl jsem v nejhorší (nejlevnější), Economy třídě. Když sedíte na čtyřce (2 + 2 sedačky proti sobě), je tam toho místa opravdu tak tak, například pro delší/objemnější lidi celkem málo. Ostatní třídy jsou na tom o poznání líp - Business třída je jakoby 1. třída. Tady nemá s místem problém snad nikdo. A Premium třída, to je luxus nad luxusem - to nejlepší, v čem se můžete na české železnici svést. Ale pak se není čemu divit, že je to tak drahé. Já třeba v Economy třídě ušetřím až 66 Kč (oproti jízdě s ČD), což je na dálkové trase celkem velký rozdíl. Doporučuji vám navštívit následující odkaz - oficiální web LE - na kterém najdete nejen samotné ceny, ale můžete si prohlídnout jednotlivé vozové třídy, nabídku občerstvení atd. Mimo to všechno si zde samozřejmě můžete zakoupit jízdenku.

http://www.le.cz/

Poměrně dost lidí si stěžuje na teplotu ve voze. Mě přišlo, že tam bylo tak akorát, i když jsem seděl kousek od venkovních dveří, které nejsou kryty jinými dveřmi. Takže v zimě to bude na těchto místech celkem "sranda". Chvilku jsem si povídal s paní, která seděla vedle a ta říkala, že ji je zima. Mě bylo s rozepnutou mikinou dobře. Teplotní pohoda se prý teprve ladí. Ale jinak se mé sousedce vlak líbil.

Zhruba před Českou Třebovou se stal velice "zajímavý" zážitek (teda jak pro koho). Najednou jsme začali brzdit. Bylo to celkem intenzivní. Paní jsem řekl: "To vypadá na rychlobrzdu". A taky že to byla. No a v momentu zastavení vlaku se najednou ozvalo TŘÍÍÍÍÍSK. A bistro vozíček, který stál za námi u dveří, se převrátil na zem. Něco se rozbilo, káva se rozlila přes půl vozu. Mě se navíc převrhla brašna, kterou jsem měl na zemi a trochu se mi od kávy ušpinila. Tak jsem ji čistil a stevard mi pohotově nabídl, že klidně se mnou vyřídí náhradu s čistírnou. Já řekl, že to není třeba. Myslel jsem si, že to bylo jen trochu polité, ale jak jsem pak zjistil - bylo to více. Na koleji jsem se pokusil ji vyčistit, ale ještě teď mi trochu voní od kávy. Aspoň mám nějakou vzpomínku na LE. :-D Rifle jsem si taky trochu ušpinil při tom čištění. Jako i když se nic v podstatě nestalo - žádná mimořádná událost (srážka vlaku s osobou/automobilem) - a po chvilce jsme pokračovali dál, tak to byl celkem deprimující zážitek. Co se přesně stalo, nevím, ale pravděpodobně na tom může mít podíl MIREL. Velmi zjednodušeně řečeno: Strojvedoucí nedodržel brzdnou křivku nebo překročil rychlost a tím pádem došlo k samočinnému zabrzdění. Co jsem četl příspěvky nebo články od jiných cestujících, tak se to nestalo vůbec poprvé. Jeden kamarád (strojvedoucí) mi řekl, že ti strojvedoucí nejsou na ten zabezpečovač zvyklí. Prý u LE pracují spíše starší strojvedoucí, což mě celkem překvapuje. Na moderní techniku bych si představoval spíše mladou krev.

Závěr

Snad jsem uvedl vše, co chtěl a na nic nezapomněl. Musím říct, že cestovat s LE se vyplatí. Rychlost (o pár minut pomalejší, než Pendolino) a cena jsou nespornými výhodami. Servis je taky dobrý. Jsou hlasy, že to nemá na RJ, ale pořád je to určitě mnohem lepší, než u ČD. Ono se stihlo na LE vytvořit hodně kritiků, hlavně z řad RJ. Důvod je jasný. RJ si své zákazníky tak zhýčkal svým servisem, že nikdo nemůže snad být lepší, aspoň z pohledu cestujících RJ. Kdyby však žádný RJ neexistoval, kritiků na LE by bylo určitě méně. Ale jsem zase rád, že RJ vstoupil loni koncem září na českou železnici a odstartoval se tím běh velkých změn u ČD. Bez konkurence by dnes určitě nebylo v Pendolinu dlouho řešené Wi-Fi, modernizace vozů, nové soupravy a kdo ví co ještě. Jako zase nechci říct, že by se nic nedělo, určitě něco jo, ale určitě ne v takovém rozsahu...

Přistoupím k tradičnímu hvězdičkovému hodnocení. Jen připomenu, že loni v říjnu dostal RJ 80 %. Z pozorování vím, že se určitě zlepšil, a to chci právě příští pátek ověřit. Jak RJ, tak i LE bych pro dnešek dal 80 %. Ono je to dobrý projekt, ale teprve se rozjíždí (stejně tak to bylo při mé první jízdě v RJ loni v říjnu). Je tam dost pozitiv: Rychlost + jízdní vlastnosti, cena, servis, intranet atd. Stejně tak dost negativ: Problém s připojením k Wi-Fi + intranetu, teplotní pohoda, třepání soupravy, 3 WC na celý vlak atd. A taky mi už trochu vadí, že tu švýcarskou kvalitu cpou úplně všude - od názvu vlaku, až po nabídku občerstvení. Zrovna mám pochybnosti, že švýcarská bageta není švýcarská, ale vyrobena v Hamé. Totiž pan majitel, Leoš Novotný, je synem majitele slavného českého podniku Hamé. A zdá se mi, že synáček má v tom stále nějaký podíl, ale rád bych se pletl. A víte, co je "Leošova klasika"? Žemle s paštikou. :-D

Některé věci se ještě můžou dost vymakat, jiné vůbec. Navíc každý má úplně jiné preference, takže někdo může LE ohodnotit 40 %, jiný třeba 90. Já osobně teď hlavně preferuji cenu a rychlost (jízdní dobu). Stejně jak u RJ, i zde doufám, že se časem mé hodnocení zvýší aspoň na těch 90 %.

Taky mě napadlo, jestli by nějaký vlak mohl ode mě mít 100 %. Pro mě nic takového neexistuje a taky asi nebude. Kdybych měl říct, jak bych si to představoval, tak je to celkem jednoduché. Muselo by to být Pendolino na principu RJ nebo LE. A právě nic takového neexistuje a asi ani nebude. Ale kdo ví, nechme se překvapit. Říká se, že česká železnice je pozadu o několik desítek let, ale díky konkurence se ta hranice snižuje. :-)

Hodnocení železniční dopravce LEO Express ("Švýcarská kvalita"): 80 %



P. S. A co vy? Už jste vyzkoušeli LEO Express? Abych se přiznal, nečekám moc kladných odpovědí (ANO). Ono LE jezdí do 8. 12. 2012 ve zkušebním provozu dvou párů vlaků za den, což není moc. Od 9. 12. 2012 ale pojede v plném provozu 16 spojů denně (jízdní řád). Pokud jste tedy s LE jeli, můžete do komentářů napsat zážitky. Nebojte se použít kritiku. Já už četl tolik zážitků, že mě nic nemůže překvapit. Někdy nad tím jen kroutím hlavu, jindy se směju. Občas se i stane, že si řeknu "No tak to LE po...li". :-D

P. P. S. A co mě při cestě nejvíce zaujalo? Je to sice taková blbůstka (maličkost), ale kdo by řekl, že se mi bude nejvíc líbit webkamera? Totiž den předtím jsem jel v Pendolinu, kde je taky webkamera, jenže jede sekavě. Je to sice pěkné, ale když může v LE běžet plynule, tak to je zážitek. Je to jako sedět na místě strojvedoucího. Akorát nevím, jestli se webka vypne, když vlak srazí člověka nebo se stane jiná mimořádná událost:


P. P. P. S. Nedalo mi to a musím vám prostě ukázat fotku té nejluxusnější vozové třídy (Premium) na české železnici. Měl jsem možnost v tom sedět při jedné z exkurzí v Praze hl.n. a musím říct, že je to luxus, ale hodně drahý luxus. Hlavně ta spací poloha (můžete vidět vpravo). :-)

 


Komentáře

1 Kája Kája | Web | 26. listopadu 2012 v 20:50 | Reagovat

Na to sražení člověka jsem myslela, než jsem se dočetla dál. Je to určitě zajímavé.

2 *Christine *Christine | Web | 26. listopadu 2012 v 20:51 | Reagovat

Páni! To vypadá moc dobře, no, třeba až někam zase pojedu, zkusím LEO. :)

3 Barča Barča | Web | 26. listopadu 2012 v 21:01 | Reagovat

Tak to je luxusní vláček :-). Já jsem jela vlakem naposledy minulý rok v létě :-D

4 Kvakva Kvakva | Web | 26. listopadu 2012 v 21:21 | Reagovat

no vyzerá to fajne, nie ako tie vláčiky ktorými sa vozíme na školské výlety ;D

5 A A | Web | 16. prosince 2012 v 13:28 | Reagovat

S Leošem jsem ještě nejela, ale RJ jezdím běžně a nedám na ně dopustit. Tedy až na to, že v létě 2x nefungovala klimatizace a my jsme se v kupé málem upekli. Ale vraceli mi pak myslím 25 % z ceny jízdenky.

6 Karel Karel | Web | 10. prosince 2013 v 22:24 | Reagovat

Mě vadí, když nastupuji v Praze, že člověka nechají čekat na nástupišti do poslední chvíle. Obzvlášť v zimě. V tom jsou i ČD lepší.

7 Jáchym Jáchym | E-mail | 12. září 2014 v 20:18 | Reagovat

Jel jsem leo expressem v červnu  z czech raildays do prahy v business třídě  a musím  říct že to není  až tak špatný. Stevardky byly pořád  usměvavé a wifi fungovalo v pohodě a jídlo  nebylo sice nic extra ale průšvih to taky nebyl. Pozn. Jídlo jako bagety atd. jim dodává  hamé. Toť vse moje hodnocení : 90%

8 Petr Petr | 28. listopadu 2014 v 10:52 | Reagovat

Včerejší cesta LEO expresem z Prahy do Přerova a pak dále Přerov Staré Město.
Nákup jízdenky v Praze byl trochu podivný.
Po vznesení dotazu(v cca 14:00) na dvě jízdenky pro dva lidi z Prahy do Přerova, přičemž druhý pokračuje do Starého Města, sem dostal informaci, že vlak jede v 16:06, pak že asi musím pokračovat s ČD. To že o dvacet minut později jede další směr St. Město, již zmíněno nebylo. :-(
Cesta economy utrpení a to vzhledem k tvaru sedaček ve spojení sedadlové a opěradlové části. Záda mě bolí ještě teď!!!
Bohužel cestu tímto vlakem s ohledem na tvar sedaček nemohu doporučit a to i přesto, že personál ve vlaku byl perfektní.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama