Žaluda na vlastní oči

26. března 2013 v 20:30 | David |  Železnice
Jdu si takhle jednou do školy a na jedněch dveřích vidím napsáno, že v pondělí, 25. 3. 2013 (14 - 15 hodin) navštíví naši fakultu (DFJP UPCE) generální ředitel Českých drah a.s. (dále jen ČD) pan Petr Žaluda, který by měl představit samotné ČD, aktuální trendy a výzvy v osobní dopravě. Neváhal jsem moc dlouho a rozhodl jsem se přednášku navštívit. A o tom právě dnešní článek bude.


I když jsem byl hned rozhodnutý, že půjdu, nakonec jsem přece jen váhal, jestli jít. Měl jsem totiž během pondělí celkem nabitý program. Po skončení fyziky (v 13:30) jsem si řekl, že se zajdu podívat, jestli náhodou kolem učebny nebude nějaký pohyb. Cestou jsem potkal spolužáka, který měl stejný směr, tak jsme razili spolu. Když jsme šli po schodech nahoru směrem do učebny, zrovna otevírali dveře. Tomu se říká "Just in time". Původně jsem se chtěl ještě naobědvat, ale to bych asi udělal velkou chybu, neboť kapacita učebny (80 míst) byla během asi 10 minut naplněna. Studenti si nosili židle, seděli na zemi atd. Proto jsem na Facebooku publikoval tento status: "Cela dopravka chce videt Zaludu - kdo by to jen rekl. :-D". Celkem mě to překvapilo. Čekal jsem, že nás bude míň. Samotný děkan fakulty na začátku uznal, že takovou poptávku nečekali, tak příště se pokusí domluvit objemnější učebnu. Naposled byl pan Žaluda na naší fakultě před 4 lety.

Pendolino bylo na úvodním snímku prezentace. Toto je však moje starší foto z Prahy hl.n.

Pro mě to byl zážitek a výzva - vidět toho "borce" a nerváka, kterého dobře znám z televizních debat. Pokud si dobře pamatuju, Žaluda přišel včas (jako vlaky ČD?) a chvilku na to odstartoval přednášku. Nic moc extra nového a zajímavého jsem se nedozvěděl. Je třeba zajímavé, že v poslední době se ČD chlubí čísly typu "Loni jsme přepravili 169 mil. cestujících, každý den vypravili kolem 7000 vlaků". Nikdy dřív jsem tohle neviděl, ani jsem neměl v tom žádný odhad. Díky tomu to teď vím celkem přesně. Je jasné, že je to díky konkurenci, do které se velmi rád navážel a rád vysvětloval, jak je ten železniční svět v ČR nespravedlivý bla bla bla. Rovné podmínky národní dopravce vs. soukromník nikdy nebudou. Nebýt konkurence, tak ČD nikdy tak masivně a najednou nezlepšuje svou kvalitu vozidel a služeb směrem nahoru. Přednáška byla hodně o číslech (hlavně ekonomických) včetně výhledů do budoucna, kecy ke konkurenci atd.

"Jeden konkurent v uvozovkách si pořídil pár starých vagonů a lokomotiv a jen je krásně oprášil, další si pořídil tramvaj a teď s ní jezdí dlouhé tratě. Otázka je, jak dlouho tak dokáže jezdit, protože je to pořád tramvaj. Ale železniční doprava je lokomotiva a sedm osm vagonů za ní, pak je to ta efektivita," (Zdroj)

Předchozí slova jenom dokazují, jaký pan Žaluda ve skutečnosti je. Velký drzoun a myslí si, že je nejlepší. Nemám ho za tohle všechno moc rád, ale přednáška mě velmi lákala, proto jsem na ni šel. Nutno podotknout, že tato hláška velmi pobavila celou učebnu.

Mnohem zajímavější a zábavnější část přišla po přednášce - DISKUZE. Na tu se těšil i samotný pan Žaluda. První dotaz se týkal pokladen - automatů - jejich výhled do budoucna. I když pan Žaluda odpovídal dost obsáhle a dotazující student měl pořád nějaké otázky, nebyl student ani tak spokojen. Nakonec pod "nátlakem" a smíchem ostatních prozradil ona čísla, která chtěl student vědět. No kdyby to řekl hned, mohlo přijít spoustu jiných dotazů. Z časových důvodů se na všechny nedostalo. Ale poslední dotaz - ten stál za to - student doslova zabil (:-D): "Myslíte si, že by šlo ušetřit na generálním ředitelství?" Student za to sklidil velký potlesk a smích. Pan Žaluda se to snažil obcházet - klasika při takových otázkách. Avšak GŘ prý nepředstavuje takovou ekonomickou zátěž. Já sám jsem se ho chtěl zeptat, zda přijel vlakem nebo autem (má myslím BMW). Nakonec jsem se to neodvážil, protože pan Žaluda nechtěl, abychom mu pokládali soukromé otázky. To mi sice soukromé moc nepřijde, ale nechtěl jsem riskovat. Nakonec se mi přece jen splnil můj sen. Těsně před odchodem řekl: "A jedu vlakem. Šetřím tím režijní náklady". :-D

Přednáška to byla jistě zajímavá. Sice se mi moc nelíbilo, jak se navážel do soukromníků, ale každý má svůj názor. Nelituju toho, že jsem tam šel. Více o přednášce si můžete přečíst v článku, který je odkazovaný za citací. Je od iDNES. Na fotce mě nenajdete - jsem asi 1 mm za pravým okrajem fotky. :-D


P. S. Co se týče ankety, položil jsem otázku, která s tématem úzce souvisí. Můžete hlasovat, kterým železničním dopravcem cestujete nejčastěji. Pokud s ním jezdíte nejčastěji, dalo by se to brát i jako fakt, že ho máte nejraději. To se spíš týká hlavní tratě Praha - Ostrava. Na ostatních tratích, kde má člověk na výběr ČD nebo ČD, nemusí znamenat, že jízda s ČD je to nejlepší. Od toho jsou tady komentáře. Vyjádřit se může kdokoliv. Třeba, pokud volíte raději soukromého dopravce před státním, můžete uvést důvod atd. atd. atd. Je to na vás. Předem vám děkuji za vaše ohlasy. ;-)

Loga použita ze stránek dopravců (zde, tady a tu)
 


Anketa


Komentáře

1 Nikolas Nikolas | Web | 26. března 2013 v 21:35 | Reagovat

Pan Žaluda prý bere 500 tisíc měsíčně, jestli tedy MF Dnes nelžou. Myslím, že by se dalo ušetřit pořádně. :)
Já nejčastěji jezdím s RegioJet (autobusem). Dvakrát týdně Praha-Brno. Vyjde to nejlevněji a já navíc nemám ráda vlaky, takže je to pro mě jediná přijatelná volba. No, kdybych vydělávala aspoň pět setin toho, co pan Žaluda, asi bych jezdila autem. :))

2 Cervenej_cudlik Cervenej_cudlik | E-mail | Web | 27. března 2013 v 10:10 | Reagovat

[1]: Já si říkám, zlatý auta. Kdyby vymysleli ještě nějakej ekologičtější provoz, bylo by to bezva.) Vlakem jezdím naprosto minimálně, většinou akorát jednou za čas do Prahy a vždycky jsem akorát vytočená z té jejich "kvality".

3 Kája Kája | Web | 27. března 2013 v 18:28 | Reagovat

Zas ekonomie a čísla :D
Logo se mi líbí nejvíc od Leo expresu. Když jsem byla malá, neviděla jsem v logu ČD písmena. Dlouho jsem si myslela, že to jsou jen divně zakroucené koleje :D

Žádnou konkurencí jsem ještě nejela, ale třeba se to v léte změní, pojedu dvakrát do směru Praha.

4 hewkii hewkii | Web | 29. března 2013 v 0:59 | Reagovat

Na Žaludu jsem chtěl jít, nakonec mě práce odvolala - škoda, no. S tramvají má ale pravdu. Nejraději mám RJ, ale dost by mě zajímalo, jestli plánuje být pan Jančura dlouhodobě rentabilní :-D ČD často, až demagogicky oponuje, že díky novým vozům na trase Pha-Ova se ECčkové vagóny dostanou i na méně prestižní tratě... Trochu smutná argumentace

5 Andy Andy | Web | 29. března 2013 v 8:55 | Reagovat

Pěkný článek :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama