Tipy na cestování vlakem

18. března 2014 v 20:00 | David |  Železnice
Pokračuji v plnění starých blogových restů. Dnes to nebude článek, který visí v rozepsaných od konce srpna 2013, nýbrž o celý měsíc déle. Tajně jsem doufal, že v rámci minulé ankety blogu Téma-týdne vyhraje "Železnice", kterou jsem navrhoval já. Nakonec však skončila v poli poražených, na čtvrtém z pěti míst. Nebudu z toho dělat tragédii, místo toho si to TT splním sám pro sebe, protože neočekávám, že někdy v blízké budoucnosti bude odhlasováno železniční téma.


Jak už mnozí z vás víte, jsem vláčkofil, jiný slovy fanda do železnice. Není to náhoda, že v záhlaví designu blogu (logo) mám Pendolino a taky jednu železniční rubriku. Třeba blog byl založen ani ne hodinu po největší železniční nehodě ČR (Nehoda vlaku ve Studénce). To nebyl úmysl, ale náhoda, nehoda není náhoda. Tak jsem si řekl, když jsem takový velký fanda, celkem dobře se v tom železničním orientuju, dokonce jsem odmaturoval z oboru se zaměřením na železnici teď na výšce to mám akorát obecnější (technologie a řízení dopravních systémů), že bych mohl sepsat článek, kde bych uvedl nějaké obecné, méně či více známé informace, poradil vám, co je nejlepší atd. Ono už jsem radil více lidem a snažím se být co nejobjektivnější... :-)

Doufám, že někteří z vás taky nejraději jezdí vlakem nebo ho aspoň pravidelně využívají. Ono je obecně známo, že vlak je nejlepší dopravní prostředek nejen na výlety. Můžete sledovat rychle ubíhající krajinu, a když se vám to omrzí, můžete se projít po vlaku, objednat si občerstvení (jak kde) atd. Možností je spousta a mnoho vymožeností ostatní dopravní prostředky nenabízí. Každopádně pokud vlak nepatří mezi vaše oblíbence nebo ho nemáte jak využívat, přesto využíváte autobusovou či městskou hromadnou dopravu, pořád uděláte líp, než kdybyste vy nebo vaši rodiče vytáhli auto a jeli v ranní či odpolední špičce centrem města. Volit veřejnou dopravu se vyplatí. Nejenže můžete ušetřit, ale taky ulevit městu v dopravní kongesci (zácpě), životnímu prostředí atd. Není to o jednotlivcích, ale o celé společnosti, aby si to uvědomila a změnila své uvažování. Kde je to nevyhnutelné z mnoha důvodů, využiju auto, to je jasné. Ale co myslíte, nevítězí někdy ta pohodlnost - lenost? :-)

České dráhy (ČD)

Státní tradiční dopravce na našem území. Jeho hlavní výhoda je síťovost, tzn. že vás doveze z Mostů u Jablunkova do Chebu, z Českých Budějovic do Ústí nad Labem, prostě skoro všude. Ne nadarmo máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Dopravce se loni chlubil, že přepravil 170 mil. cestujících za rok, to znamená, že každý občan v ČR udělal průměrně 17 cest vlakem. Možná se vám to nezdá, ale vězte, někdo jezdí vlakem denně nebo skoro denně, jiní vůbec, pak se to vyrovná.

ČD nabízí široké spektrum vlakových spojů, služeb (jak kde), cenových nabídek atd. Co se týče cenových nabídek, což vás asi zajímá nejvíc, tak pro příklad trasa Ostrava hl.n. - Praha hl.n. stojí 481 Kč (obyčejné jízdné). Existuje však nabídka jménem Včasná jízdenka Česko (aktuálně velmi oblíbená). Je rozdělena na tři cenové úrovně (většinou první nejlevnější, třetí nejdražší) a její podstata je: čím dříve koupíte, tím levněji pojedete. V první cenové úrovni můžete jet za 200 Kč (bývá vyprodáno i měsíc dopředu), druhá 240 Kč, třetí 280 Kč. Například trasa Brno hl.n. - Praha hl.n. má cenové relace 190, 200 a 205 Kč. Kdo plánuje výlet přes celou republiku nebo součet kilometrů tomu bude odpovídat, můžu doporučit Celodenní jízdenku za 550 Kč/osobu. Velmi oblíbené jsou také rodinné víkendové výlety, pro ně je tu nabídka Skupinová víkendová jízdenka za 650 Kč (max. 2 dospělí a 3 děti do 15 let). Pro věrné a pravidelné cestující jsou oblíbené In karty. Asi nejpoužívanější je IN 25 (990 Kč/3 roky). Dále ČD nabízí aplikace IN 50 (8 490 Kč/3 roky) nebo IN 100, cestování vlakem zdarma ve 2. třídě po celý rok za 19 990 Kč. Co se týče In karet, ceny jsou uvedeny pro dospělé starší 26 let, pro žáky a studenty (15 - 26 let) jsou výrazně levnější, třeba IN 25 za 490 Kč na 3 roky. K In kartám lze dokoupit doplatek do 1. třídy (250 Kč/týden) atd. Nabídek je opravdu hodně, někdy aby se v tom čert vyznal, sám mám někdy problém. Proto taky tento článek vznikl.

Ještě bych se zmínil o službách. V tomto ohledu ČD oproti soukromým dopravcům (viz níže) ještě zaostávají, ale nutno uznat, že s příchodem konkurence se mnoho věcí změnilo k lepšímu, hlavně se snížily ceny a zlepšily služby. Otázka, jestli ty ceny nešly ze strany ČD moc dolů, ÚOHS taky už 3 roky řeší stížnost ze strany soukromníků za podnákladové ceny. Sám jsem zvědavý, jak to dopadne. Pokud se dá hovořit o nabízených službách, pojí se to hlavně pro trať Praha - Ostrava, příp. Praha - Brno. Ve 2. třídě vlaků EC nedostanete vůbec nic, v Pendolinu dostanete vodu a denní tisk, avšak musíte zaplatit povinnou rezervaci místa, kde cena začíná na 35 Kč (občas na některé krátké trasy za 0 Kč). V první třídě EC dostanete denní tisk a na výběr z vody nebo teplého nápoje. Donedávna se v těchto vozech o cestující staraly vlakušky, ČD je však momentálně ruší a tuto činnost bude vykonávat současný vlakový personál. V první třídě Pendolin vlakušky nikdy nebyly a asi ani nebudou, oproti vlakům EC cestující má jak vodu, tak teplý nápoj, navíc si může vybrat menší jídlo (bageta, toust apod.). Standardem, hlavně první třídy, jsou zásuvky a čím dál rozšířenější Wi-Fi připojení (v Pendolinu nejlepší, i s intranetem), i pro 2. třídu.


RegioJet (RJ)

Soukromý vlakový dopravce RJ nastoupil na naše koleje koncem září 2011. Jeho majitelem je Radim Jančura (RJ jako RegioJet nebo Radim Jančura :-)), který je známý svými žlutými autobusy Student agency (SA), ono RJ je dceřinou společností RJ. Radim Jančura přinesl na české koleje něco, o čem se nám mohlo dosud jen zdát, v podstatě se to dodnes nese ve filozofii SA. Zatímco jsme s ČD do té doby mohli jezdit kolem 295 Kč, on přišel s cenami podstatně nižšími, dostal se až na 137 Kč a nejen z toho pramení cenová válka a spory, které se vedou dodnes a které ÚOHS nebyl schopen do dnešního dne vyřešit. Za rok RJ přepraví několik milionů cestujících, které přepravuje na trase Praha - Havířov (- Žilina).

Co se týče nabízených cen, RJ začal pomalu a jistě zdražovat, přece jen ztráta 100 mil. Kč neustále rostla, je jasné proč. Takže zatímco ještě nedávno jste mohli svést na trati Praha - Ostrava alespoň jedním spojem denně za 137 Kč, dnes cena startuje na 200 Kč (jeden spoj týdně za 190 Kč), jinak to pokračuje přes 239 Kč až na 290 Kč. Tady se také vyplatí kupovat včas (co nejvíce dopředu). Také doporučuji si zaregistrovat kreditovou jízdenku, s níž jsou ceny takové, jaké jsem napsal, jinak bývají vyšší.

Služby, to je základní stavební kámen nejen RJ, ale i SA. V ceně jízdenky v každé ze tří tříd (standard, relax, business) máte denní tisk, vodu, kávu, při výjezdu z Prahy či Ostravy navíc mošt nebo mátový čaj zdarma, ostatní občerstvení za symbolické ceny, třeba velmi oblíbené dortíky (např. jablečný 104 g, 9 Kč atd.) V RJ jsem také poprvé ochutnal sushi (článek). Vozidla vypadají jako nová a moderní, ale nenechte se mýlit, zrak klame. Ve skutečnosti jsou ty vozy až 30 let staré, což se občas méně či více projeví (nefunkční WC, klimatizace, rozhlas atd.). Problémy měl od začátku provozu do loňského roku, momentálně je už na tom o poznání líp. I v té nejnižší třídě (standard) se dá cestovat jako v 1. třídě, jsou tam místa s koženými sedačkami, které mají parametry první třídy, hlavně rozteče sedadel (vzdálenosti mezi nimi) atd. Jinak nabízí zásuvky v omezeném množství a Wi-Fi připojení s intranetem.


LEO Express (LE)

Nejmladší soukromý dopravce na trati Praha - Ostrava, který zahájil zkušební provoz v listopadu 2012, o měsíc později se vrhl do ostrého provozu. Majitelem je Leoš Novotný, syn bývalého majitele HAMÉ. Do ČR přinesl nové pojetí železniční přepravy na principech švýcarské kvality a letecké přepravy. Jezdí s novými moderními jednotkami Stadler Flirt, kterým se přezdívá tramvaj, černá puma atd. Leoš Novotný taky vsází na nízké ceny a vysoký standard služeb. Za rok LE přepraví kolem milionu cestujících, které přepravuje na trase Praha - Bohumín (- Karviná) a Praha - Staré Město u Uherského Hradiště.

V cenách jízdenek přinesl do ČR zcela něco nového - letecký tarif, zahradu cen. Máme nějakou cenu jízdenky, např. 199 Kč pro trasu Praha - Ostrava (platí s kartou smile club - zdarma). Čím více roste obsazenost spoje, tím se cena zvyšuje, například po 10 Kč. Poslední cestující koupí tuto jízdenku třeba za 299 Kč. Cenu ovlivňuje i čas zbývající do odjezdu, zvolená trasa (čím delší, tím lepší přepočet na jeden kilometr), přepravní špičky (ceny startují na 239 Kč). Jednotlivé zásady jsou vzájemně provázané, takže někdy je z toho pěkný guláš. U LE se zvlášť vyplatí nakupovat dopředu, třeba kdybych teď (v době psaní článku) koupil na dnešní odpoledne jízdenku z Prahy do Ostravy, mám to za 239 Kč, ty samé vlaky za týden už za 199 Kč.

V nabízených službách je to o něco slabší, než u RJ, ale pořád o dost lepší, než u ČD. Jako RJ, i LE má tři třídy (economy, business, premium). Kdysi měl v economy vodu a denní tisk zdarma, zůstal jen denní tisk, voda se před časem zrušila a po nějaké době ji nahradila Kofola, avšak jen pro členy smile club (smile card za 0 Kč). Ve třídě business máte v rámci jízdenky vodu, denní tisk, teplý a studený nápoj, malé jídlo (bageta nebo dezert). V nejluxusnější třídě na české železnici, premium, máte neomezenou konzumaci nealko nápojů, dva alkoholické nápoje, jinak platí výše uvedené. Co se týče zásuvek, nabízí tuto možnost u všech sedaček (pro všechny cestující), což jiný dopravce nenabízí. Jako ostatní nabízí Wi-Fi připojení s intranetem.


Loga použita ze stránek dopravců (ČD, RJ, LE)

Shrnutí ČD, RJ, LE

Když si to v rychlosti shrneme, kdo chce cestovat odkudkoliv kamkoliv a nejrychleji, rozhodně zvolí ČD. Ty také nabízí stabilní ceny, v přepravních špičkách konkurenceschopné s RJ a LE, mimo ně ani ne. Ono obecně pro pravidelné cestující se cenově určitě vyplatí ČD (většina cestujících ani nemá jiný výběr, pokud pominu trať Praha - Ostrava), i když jsou soukromníci levnější, vyplatí se spíše pro příležitostné cesty. RJ a LE zvolí hlavně ti, kterým záleží na kvalitních službách, nebo že je něco zdarma (obecně známá "choroba" Čechů), prostě kdo letí na dobrý poměr ceny/kvality. Každý dopravce občas nabízí zajímavé promo akce, v tomto podle mě vede LE, který aktuálně nabízí třeba nabídku "nakup min. za 100 Kč, dostaneš 100 Kč pro příště" (info) nebo Milku Leo za prokázání přestupu z vlaku jiného dopravce (info).

Pamatujte si ale jedno: objektivně žádný dopravce není nejlepší. Když se však stanoví dílčí podmínky (cena, služby, rychlost, přípoje atd.), už se dá říct, který je z tohoto/těchto hlediska/hledisek nejlepší a který nejhorší. Každý cestující má své potřeby a bohužel nikdy nepůjde vyhovět všem, tak jako všude...

Poradna pro cestování vlakem

Dočetli jste až sem? Výborně, máte za sebou malý úvod... Ne sranda, právě čtete poslední odstavec. :-D Tady bych ještě jednou rád zmínil, což už bylo několikrát zmíněno v článku: Říkal jsem si, když jsem takový vláčkofil, mám na to střední školu, studuji vysokou s obecnějším zaměřením, navíc mám v tom dobrý přehled a aby toho nebylo málo, píšu bakalářskou práci na téma "Analýza možností konkurenčního prostřední na trati Praha - Ostrava", co víc si ještě přát? Proto si říkám, když jsem tady zavedl poradnu pro brigádu s Kauflandem (v období brigád je hojně využívaná), proč nezkusit i poradce pro cestování vlakem? Je to tedy výzva pro vás: Cestujete vlakem příležitostně nebo často? Nejste spokojeni s cenovou nabídkou (myslíte si, že byste mohli cestovat výhodněji, jen se v tom nevyznáte)? Nevyhovují vám spojení (rychlost přepravy, přestupy atd.)? Potřebujete poradit "na míru"? Pokud si pokládáte min. jednu z těchto nebo jinou otázku, neváhejte se na mě obrátit v komentářích. Nezapomeňte vyplnit váš e-mail a zaškrtnout políčko "Odesílat reakce na e-mail". To vám zaručí, že o odpovědi se dozvíte, abyste tu nemuseli chodit třeba co hodinu. Budu se snažit odpovědět co nejdřív, nejpozději snad do 24 hodin, většinou i o dost rychleji... :-)

---

P. S. Dnešní otázky pro vás, cestovatelé vlakem:
  1. Jak často jezdíte vlakem a kam nejčastěji?
  2. Kterého dopravce nejčastěji využíváte a proč?
  3. Vyhovuje vám vaše nabídka pro přepravu vlakem (cena, služby, spojení atd.)?
  4. Zkusili jste někdy dopravce RJ nebo LE? Pokud ano, jak se vám to líbilo? Pokud jste nejeli, chtěli byste?
  5. Jaký máte pohled na českou železnici obecně (z kteréhokoliv hlediska)?
Vyjádřit se můžete prostřednictvím ankety (jen k otázce č. 1), jinak budu raději za vaše komentáře. Předem děkuji za vaše ohlasy, mějte se krásně! :-)

---

SOUTĚŽ o nejlepší nástěnku

Pozor, uzávěrka již v pondělí, 24. 3. 2014 ve 23:00!

 


Komentáře

1 Kája Kája | E-mail | Web | 18. března 2014 v 20:27 | Reagovat

Služby kolem bych vůbec neřešila, vlak mě má dopravit na místo, ne vykrmit...

2 agrenej agrenej | E-mail | Web | 18. března 2014 v 22:16 | Reagovat

Velmi dobré shrnutí našich současných možností. :-)
Já už si svůj život bez železnice ani tak nějak nedokážu představit. Na střední škole to bylo každodenní dojíždění, nyní na vysoké dvakrát týdně. A to ani nepočítám, že už čtyři roky provozuji vztah na dálku. Bez železnice bych se s přítelkyní snad ani neviděl. :-D

Jinak mi zatím stále chybí RJ, ale to je prostě tím, že mi jejich spoje nějak nesedí. ČD se svou širokou nabídkou spojů většinou mou potřebu cestovat kryje, ale můj kámen úrazu je prostě ta Studénka. Dostat se z ní do Pardubic bez zbytečného přestupování je téměř nemožné. A když mi udělali radost v LE a začali tam zastavovat, napadlo je, že přestanou stavět v Pardubicích. :-D Ale je fakt, že ty jejich vlaky nejsou špatné. Jednou jsem zkusil, chtěl jsem zase, ale kašlu na ně. Budu muset prostě ráno vstávat, abych chytil Hutník. :-D

[1]: Tak to je samozřejmě hlavní účel, ale jak člověk sedí ve vlaku šest hodin, tak se hodí, že i něco nabízejí. :-D

3 David David | E-mail | Web | 18. března 2014 v 23:58 | Reagovat

[1]: Pro cestující jako ty - přeprava do škol, zaměstnání, na úřady apod. - je určitě nejdůležitější spolehlivost, to je jasné. Článek jsem schválně vedl v tomto duchu, aby to bylo srovnatelné s RJ a LE, protože na delší cesty tě určitě služby zajímají, nebo bys třeba ráda jela do Prahy v Regionově? :D :-P

[2]: Díky. :-)

Teď uvažuji o šílené kombinaci, kterou mi poradil kámoš: Ostrava - Olomouc RJ, Olomouc - Pardubice LE. Sice zbytečná komplikace, ale překvapivě je to levnější. Njn, kdysi byl pro mě LE jednička, ale zrušením Pardubic si to u mě dost zkazil. :-|

Jinak nevím, jestli jsem se tě ptal: Co studuješ v Pardubicích? Já tu jsem taky, na dopravce. Že do Pardubic jezdíš, to jsem tady od tebe četl už několikrát... :-)

4 Kája Kája | E-mail | Web | 19. března 2014 v 7:20 | Reagovat

[3]: Tak regionově by to asi dlouho trvalo že... :D

5 Kája Kája | E-mail | Web | 19. března 2014 v 7:20 | Reagovat

[2]: Připravím si svačinu doma. :D

6 David David | E-mail | Web | 19. března 2014 v 7:29 | Reagovat

[4]: Fakt? Neříkej. O_O

[5]: To už není dnes tak IN, jako kdysi, zvlášť na trati Praha - Ostrava, ale taky mívám svačiny no. :-) Třeba v Pendolinu  je smažený kuřecí řízek (2 ks) s bramborovým salátem za 129 Kč. ??? :-D

7 Kája Kája | E-mail | Web | 19. března 2014 v 8:25 | Reagovat

[6]:  Tím jsem chtěla říct, že bych reginou do Prahy opravdu jet nechtěla, to už bych tam rovnou jela na koloběžce... :D Ale prosím tě, in... :D :D nač utrácet zbytečné další peníze, už to, že někam jedu je dost drahé :D Doma dělaná bageta vyjde mnohem lépe a taky se z ní pěkně najím.

8 agrenej agrenej | E-mail | Web | 19. března 2014 v 10:58 | Reagovat

[3]: V Pardubicích bývám několikrát ročně, to je pravda, ale je to pro mě jen přestupní stanice na cestě k Liberci, kde mám právě přítelkyni. :-) Jinak studuji v Karviné. :-)

[5]: To samozřejmě dělávám taky. :-D Ale znáš ten pocit, když tě z ničeho nic přepadne velká chuť na něco, třeba na čaj/kávu, ale zrovna žádnou u sebe nemáš? Jenže ta chuť je tak otravná, že stále myslíš jen na to, jak by teď ta ona pochutina přišla vhod? :-D Já už tohle ve vlaku párkrát zažil a to mi pak ani kolikrát nevadilo, že ČD prodávají jeden Pickwick za 40,- :-D

9 David David | E-mail | Web | 19. března 2014 v 11:26 | Reagovat

[7]: No právě že kdybys jela ČD, zaplatíš víc a nic nedostaneš (většinou), u RJ/LE zaplatíš míň, ale dostaneš víc, a to se vyplatí, ne? :-)

[8]: Tak to máš celkem zajížďku. ???

10 agrenej agrenej | E-mail | Web | 23. března 2014 v 22:09 | Reagovat

[9]: Jen ,,maličkou". :-D To víš, když hledáš tu pravou, tak musíš mít hodně veliké sítě. :-D

11 Klára Klára | 25. května 2014 v 20:52 | Reagovat

Zajímá Vás cestování vlakem po ČR a Německu? Zúčastněte se ankety k tématu! http://www.unipark.de/uc/cestovani_vlakem_nemecko/

12 Pedro Pedro | E-mail | Web | 5. června 2014 v 21:36 | Reagovat

Pokud člověk tráví na cestách hodiny, musí mít možnost využít ho efektivně a kvalitně. Kultura cestování v ČR je tragická, díky soukromým dopravcům se to výrazně zlepšuje. Na Slovensku teď zažívají boom. Bohužel součástí kultury cestování jsou cestující, jejichž kvalita se asi nezmění nikdy...

13 Jarmila Jarmila | 29. září 2014 v 0:47 | Reagovat

Regiojet mám ráda,tím cestuju neustále, Leo expres jsem měla ráda do té doby, než přestal zastavovat v Pardubicích :-(   Z Českých drah využívám občas včasnou jízdenku nebo skupinovou, víkendovou jízdenku Region podle toho když je výhodnější než Regiojet, nebo tam kde Regiojet nestaví. Některé léto bych se chtěla také svést zubačkou:  http://www.zubacka.cz/ která jezdí například po Štrbském plese: http://www.strbske-pleso.cz/doprava
Ted v sobotu bylo slavnostní ukončení zubačky s Krakonošem, tak zase příští léto. :-) Vlakem po kolejích, sluchátka na uších a  příjemná hudba, ubíhající krajina, jablečný džus od stevardky v RJ-to je prostě havaj :-D

14 David David | E-mail | Web | 29. září 2014 v 10:59 | Reagovat

[13]: Jel jsem zubačkou na Štrbské pleso, bylo to fajn. :-)

15 Pančo Pančo | E-mail | 14. března 2015 v 16:42 | Reagovat

Prosím jaká je realna cena voucheru Odkudkoliv kamkoliv ?

děkuji za odpověď Pančo

16 David David | E-mail | Web | 14. března 2015 v 23:32 | Reagovat

[15]: Co konkrétně myslíte? :-)

17 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. června 2015 v 16:54 | Reagovat

Jelikož nevlastním auto, používám železnici nebo autobusovou dopravu na všechny výlety a dovolené, které jsou převážně cestovatelské. Nevybírám si dopravce a typ vlaku, protože jedu na výlet ne pro vlak samotný, ale proto, že se chci někam dopravit, a co mi na koleje přistaví, tím prostě jedu. Potěší mne i historické motoráky, které ještě před pár lety jezdily třeba v západních Čechách, raduji se z poschoďového vlaku. Líbí se mi žralok....Více se ve vlacích vyzná syn, já je beru jako dobrodružství. Výhodu má vlak i v tom, že nejen, že se mohu projít, ale také si mohu zajít na onu místnůstku a s tou jsem zažila jednu legraci ve vlaku s modernizací zavírání této místnosti. nejen, že se musím zavřít, ale nesmím se zapomenout ještě zamknout. :-D :D Miluju nostalgické jízdy. ty ovšem neabsolvuji jako cestující, nýbrž jako divák, pozorovatel a ráda bych jako pronásledovatel fotila kouřící mašiny v přírodě, mezi skalami, v údolí, ale k tomuto sledování jedné jízdy musím mít auto, což nemám. ;-)

18 MarijaKes MarijaKes | E-mail | Web | 20. června 2015 v 17:19 | Reagovat

[2]: To mi připomnělo, že jsem loni chtěla cestovat z Valmezu do Telče vlakem. Při nejlepší vůli by cesta trvala 7 hodin. Nedalo se jinak, než sjednat auto do Brna a z Brna mít předplacený autobus. :D

19 Evžen Evžen | 31. května 2016 v 14:10 | Reagovat

Díky za objektivní tipy. My jsme s rodinou vášniví cyklisté, pořád jezdíme někam na kola a jelikož nás vždycky jede hodně, jedeme minibusem, který si pronajímáme od firmy www.dodavky-express.cz , tímto jednoznačně doporučuji.

20 ivka ivka | Web | 13. července 2016 v 14:53 | Reagovat

Super článek o vlacích po česku, plánuješ nějakou aktualizaci na tento rok?

21 David David | E-mail | Web | 13. července 2016 v 21:02 | Reagovat

[20]: Díky. :-) Zhruba před 1,5 měsícem vyšlo něco podobného: http://david-r92.blog.cz/1605/tip-na-vylet-vlakem

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama