Den blbec na entou

18. dubna 2014 v 20:00 | David |  Železnice
Původně měl být dnešní článek úplně o něčem jiném, ale jelikož mi včerejšek přinesl opravdu nevšední zážitky, říkal jsem si, že by byla velká škoda se o nich s vámi nepodělit.


Jak někteří z vás víte, již třetím rokem studuji na Univerzitě Pardubice (nejnovější info článek zde). Jelikož mé bydliště je 278 km daleko (po železnici) v jedné větší obci jménem Dobrá, která se nachází u Frýdku-Místku, bydlím na koleji. Domů jezdím zhruba co 2 - 3 týdny, jak kdy. Nedávno padl nový rekord: Třikrát za sebou jsem jel domů, občas se stává, že dva týdny za sebou, což by se mělo stát v blízké budoucnosti. Že bych někdy přijel domů až po 4 týdnech si nevybavuju, ale je to možné.

Co se týče dopravy na kolej, v prvním ročníku (od října 2011) to byl de facto monopol Českých drah (ČD), i když od konce září 2011 vstoupil na trať Praha - Ostrava nový dopravce RegioJet (RJ), s ním jsem vlastně párkrát jel, abych byl přesný. Krátce po začátku druhého ročníku (listopad 2012) vstoupil na hlavní trať dopravce LEO Express (LE), se kterým jsem pak jezdil pravidelně, celkově mi ze všech dopravců vyhovoval nejlépe (poměr ceny/kvality, služby, spojení, zážitek z jízdy atd.). Bohužel od nového jízdního řádu v prosinci 2013 přestal v Pardubicích zastavovat. Bylo to kvůli vytíženosti spojů z/do této stanice. To mě od dalšího cestování odradilo, abych se kvůli němu překonával a přestupoval navíc v Olomouci, to opravdu nebylo nic pro mě. Já LE fandil stále, jen ho nevyužíval, i když mi to kamarád M. neuznával. Já jsem to přirovnal k tomu, že když mi není žena věrná, nebudu věrný ani já ji a odejdu od ní, ale třeba budeme stále v kontaktu. Jak jednoduché. :-)

Zmíněný kamarád M., který bydlí poblíž Studénky (kde mj. LE zastavuje), mě dlouho přemlouval, abych jel s ním v úseku Ostrava - Olomouc s LE a Olomouc - Pardubice s RJ. Tak nakonec po dlouhých týdnech či měsících jsem se nechal přemluvit a zvolil tento bláznivý způsob. Jeli jsme tak v neděli 6. dubna 2014, ve čtvrtek 3. dubna jsem zkusil jinou šílenou kombinaci, ovšem bez přestupu navíc: z Pardubic do Olomouce s RJ, z Olomouce do Frýdku-Místku autobusem STUDENT AGENCY (chtěl jsem vyzkoušet, jel jsem s ním poprvé), z Frýdku-Místku do Dobré domů autobusem Arriva, čímž jsem si dokázal: I bez ČD to jde. No a když se vrátím k tomu 6. dubnu, cesta proběhla bez problémů a bylo to fajn jet po dlouhé době s LE, jen škoda, že jsem musel v Olomouci vystoupit (přestoupit). Stevard LE se asi divil, že mám žákovský průkaz do Pardubic. :-D

Jen pro ultramagory, tohle sami (doma) nezkoušejte. :-D
(Zdroj, upraveno)

Takhle, až na menší detaily, vypadala nedělní jízda (viz obrázek). Jenže bohužel (nebo bohudík?) jsem se nechal přemluvit na další bláznivou kombinaci, tentokrát v opačném směru, tedy z Pardubic do Olomouce s RJ, z Olomouce do Ostravy s LE a z Ostravy do Dobré s ČD. A o tom vlastně článek má být, důvod proč jsem mu dal přednost před jiným. Jízdenku jsme si koupili už v předstihu, ale až pár dní předem jsme si uvědomili, že za Prahou je výluka, den předem, že vlak LE pojede přes výluku a vlak RJ odklonem mimo výluku, přičemž na přestup v Olomouci bylo 12 minut. Nic moc teda, tak jsme začali mírně nervit, hlavně já.

Ještě v den odjezdu jsem přemýšlel, jestli si nezrušit jízdenku u RJ a nejet SC Pendolinem, které většinou nezklame, jede o 12 minut dříve a ještě je rychlejší. Když jsem přišel na nádraží, plno lidí a nepřetržité hlášení, Knop pusu nezavřel, hlavně hlásil samé zpoždění, takže celkem sranda. Chvilku to dokonce i vypadalo, že RJ pojede dřív, než SC, tak jsem si říkal, jak jsem udělal dobře, že jedu RJ, stihnu to. Jenže čas běžel a RJ stále nikde, zpoždění vyskočilo na 20 minut, Pendolino už zahlásili a RJ stále nic, tak jsem musel změnit názor, že kdybych jel SC, měl bych to jako tutovku, protože projíždějící LE stále také ještě neprojel (ještě aby jo, to by byl průser). Tak jsem šel na nástupiště, stál tam vlak EC ČD na Vsetín, Pendolino přijíždělo na 3. kolej (viz foto níže). Pak se Pendolino rozjelo a přijížděl RegioJet. Při nástupu do něj jsem doufal, že to, co vidím před vjezdem do Pardubic, snad není LE, který nás nesměl předjet, pokud jsem ho chtěl stihnout. LE jede z Prahy do Olomouce bez zastavení, RJ zastavuje v Praze-Libni, Pardubicích, České Třebové, Zábřehu na Moravě a až poté zastaví v Olomouci.

Pendolino čeká na volnou kolej pro odjezd. Na druhou stranu nástupiště, první kolej, zanedlouho přijel můj spoj RJ.

Jenže co se nestalo. Když jsem nastoupil do mého spoje RJ, myslel jsem, že čekáme, než nám Pendolino uvolní kolej pro odjezd, jenže výpravčí se rozhodli tak, že nás LE předjel. :-O Když se vrátím k fotce, my jsme stáli na 1. koleji (vpravo od nástupiště) a LE si nás krásně objel po koleji jakoby vlevo od Pendolina (vpravo od červeného motoráku). Tak jsem si říkal, že s výletem je konec. Sami snad chápete, že když jsme měli další dvě zastávky navíc a ještě nižší maximální rychlost (LE 160 km/h, RJ 140 km/h), nedá se to stihnout, a taky se to nestihlo. Ještě, že funguje možnost storno místenky LE i minutu před odjezdem, u RJ je to do 15 min před odjezdem a ČD vám naúčtuje 35Kč storno poplatek, ale na druhou stranu nemusíte jízdenku rušit, pokud jedete jiným spojem ČD v ten samý den. Tak jsem tedy viděl první průjezd LE Pardubicemi. A jaká náhoda, když jsme čekali, než nám LE uvolní kolej, tak vlevo od nás prosvištěl další LE, ale na Prahu. Tak aby to nebylo málo, ještě tohle. No raději bych to viděl v jiné situaci že...

Tak jsem dojel do Olomouce, kde na mě čekal kamarád M., který si také musel jízdenku zrušit. Chtěl, abych tam s ním zůstal v Olomouci 2,5 hodiny, než pojede další spoj LE a já si říkal, co tam budeme tak dlouho dělat, to bude asi nuda, ale když to hodnotím zpětně, asi nebyla. Nejdříve jsme se šli podívat na nové 5. nástupiště, které se postavilo v rámci celkové modernizace této stanice. Až to bude hotové, Olomouc asi nepoznáte. Zmíněné 5. nástupiště je opravdu pěkné a moderní, vzhledem k ostatním nástupištím dost vyčnívá. Tak jsem zvědavý, jak to bude vypadat hotové.

Poté jsme šli si zarezervovat lístky. Nejdříve pokus přes mobil, ale neúspěšné, tak jsme zašli na pokladnu. Paní nebyla úplně nejochotnější a nejpříjemnější, hlavně chtěla vědět můj pin k smile kartě, který jsem nevěděl (nikdy jsem ho nepotřeboval, ale vím, že mi přišel). Nakonec jsme to vyřešili tak, že jsem si dobil kredity a jízdenku koupil přes mobilní aplikaci od M. Jenže paní na pokladně jsem řekl, že chci dobít 24 Kč a prý jsem říkal 21 Kč, tak nevím no, to jen dovršilo její nepříjemné chování. Prostě byť majitel společnosti může být super člověk a může mít super systém, vše je o jednotlivcích a nikdo vám 100% nezaručí, že i ti jednotlivci budou super, takže tak.

Tak jsme čekali na svůj spoj, jenže přišlo další nepříjemné zjištění: LE měl už před Pardubicemi 40 min zpoždění. Což mě znepokojovalo, protože to byl spoj, kterým se dostanu na poslední přípoje ČD až domů, jinak až zítra ráno. V průběhu čekání jsme ještě jednou navštívili pokladnu LE, tentokrát paní byla nesmírně ochotná, takže v celkovém hodnocení ji vnímám pozitivně. Ptal jsem se, jestli jde zajistit přípoj na ČD. Z principu věci LE nečeká na ČD a naopak, takže ne, ale jsou případy, kdy se to podařilo zajistit. Paní na pokladně říkala a dokonce mi doporučila, ať jedu IC ČD, které jede dříve a má menší zpoždění, tak to se nevidí - doporučovat spoj konkurence - to by se mi u ČD jistě nestalo.

Nakonec jsem si říkal, než riskovat další průser, tak raději to stornuji, i když jsem tu jízdenku kupoval velmi složitě. Dobře tedy, jízdenka stornována, jdu na přepážku ČD a kupuji si jízdenku do Ostravy. Kupodivu je o 9 Kč levnější, než ta na LE, tak ještě jsem ušetřil. :-D Pak čekám s M. na můj spoj IC ČD. Stále nepřijížděl, nehlásili ho, měl zpoždění. Pod tabulemi mě zaujal plánek stanice a prohlížel jsem si ho. M. zajímalo, jak je to s číslováním kolejí, tak jsem mu to vysvětloval (není to tak dávno, co jsem to dělal i s Any). Furt jsem se díval a poslouchal, jestli nepřijíždí a stále nic. Pak přijel vlak, ale nevěnoval jsem tomu pozornost, dokud jsem nevyšel ven k 1. nástupišti a nevidím, že tam stojí jakýsi "divný" vlak. Představte si, byl to ten můj vlak IC ČD, který se zrovna začal rozjíždět! -_- A hlavně, jak se začal rozjíždět, najednou hlášení "Vlak IC ČD přijíždí..." a pak to hlášení utnuli, vypli tabuli na nástupišti a čau. Vskutku super.

Jasně, byla to moje chyba, měli jsme jít na nástupiště dřív, i když vlak ještě nehlásili. Cítil jsem se hodně blbě a zoufale, i když jsme s M. smáli, spíše to byl takový smích z žalu. Tak jak největší blbec jdu vrátit (anulovat) jízdenku ČD, což proběhlo bez problémů. Takže nakonec pojedu LE, ale zase nemám jízdenku, paráda. A M. mi furt opakoval: "Jako bych ti neříkal, že to nemáš rušit" a já, že "Kdybych ti furt nevysvětloval číslování kolejí a místo toho jsme šli na nástupiště, určitě by to neujelo." :-D

LE přijíždí, má zpoždění 40 minut, ztrácím naděje na přípoj, když už je to takový den blbec. M. mě uklidňuje, že někdy se přípoj podaří zajistit, ale ve vlaku stevard bohužel říká, že ČD ujedou i kvůli minuty, ale já jsem potřeboval alespoň 10 minut, takže nic no. LE fičel krásně, vyzkoušel jsem poprvé kakao, ale to mi na náladě moc nepřidalo, i když stevard byl velmi ochotný, ale bohužel chování ČD neovlivní, to chápu. M. tedy vystupuje ve Studénce a my fičíme do Ostravy. Už si představuju, jak budu skoro hodinu čekat na Hlavním a nudit se, přičemž dojedu jen do Frýdku-Místku. Už jsem psal taťkovi, jestli je doma či v práci (jestli by pro mě nepřijel), ale ten se mi neozýval, tak kdo ví, jestli se vůbec dostanu domů.

Přijíždíme do Ostravy, na vedlejším nástupišti stojí dvě soupravy CityElefant. Jeden do Návsí a druhý měl jakési čudné znaky, že nešlo vyluštit, kam jede. Tak jsem si říkal, buď to bude do Opavy nebo ten můj, tak to risknu, protože tady na Svinově není co ztratit. Vyletěl jsem z LE do podchodu a pak nahoru a už podle tabule velká naděje, že je to směr Český Těšín a opravdu byl. Takže přípoj jsem nakonec stihl, vlaky ze záhadných důvodů čekaly! :-) Poté jsem se třemi osobními vlaky ČD dostal až do Dobré a pár set metrů domů, kde jsem dorazil ve 23:20. Takže i když to byl nehorázný den blbec na entou, mělo to šťastnou tečku, tak alespoň něco.

Zajímavé, kolik už jsem zažil s RJ podobných zážitků (2x ujetí přípoje, 1x sebevrah atd.) za tak krátkou dobu, co s nimi jezdím pravidelně (od prosince 2013), ale když jsem cestoval LE, nepamatuji si na takové problémy. Nicméně jsem trochu změnil názor na věc: Pokud cestovat vlakem, nejpozději předposledními vlaky, posledními jen v případě, kdy je to nevyhnutelně nutné. V tom Olomouci jsem měl tolik možností, jak pokračovat domů po příjezdu RJ, ale my místo toho strávili 2,5 hodiny čekáním na LE. Blázni, co jiného na to říct. :-) Prostě příště bych to neriskoval, i když včera to velkým zázrakem vyšlo... :-)

Když jsem přišel domů, mohl jsem se jen smát, že můj odhad příchodu domů je ve 20:50 (to občas píšu do kalendáře, aby brácha a rodiče věděli). Jak už víte, realita byla o 2,5 h dále, proč ne. :-D

---

P. S. Do dnešní ankety jsem si dovolil použít otázku, která tu byla nedávno (v článku Tipy na cestování vlakem), a ve které moc čtenářů nehlasovalo. Takže zvlášť ti, kteří nehlasovali, prosím hlasujte. Vy, i ostatní, můžete v komentářích uvést své zážitky z cestování vlakem (nejlepší, nejhorší, nejzajímavější atd.). Pokud se nechcete rozepisovat a máte to sepsáno v podobě článku jako já, klidně napište odkaz, rád si článek přečtu. Předem díky za vaše ohlasy. :-)

---

TIPY NA ČLÁNKY

Rubrika Železnice
=> Článek by se hodil do rubriky Deník, ale více mi to pasovalo do této železniční. Pokud vás tedy zajímají další články z této oblasti (a není jich málo), rozhodně neváhejte rubriku navštívit. :-)
 


Komentáře

1 D. V. Spudil D. V. Spudil | 18. dubna 2014 v 21:58 | Reagovat

Pfff...kdybys nezdržoval s naprosto zbytečnými informacemi, možná bych to i dočetl. Člověče, ty se musíš na svou bakalářku těšit, protože takový žvanil jako ty musí mít 60 stránek jako nic a to ani nedokončí úvod. O_O
Kdyby ses radši soustředil na kvalitu a ne kvantitu. Celý příběh by šel shrnout do tří vět. :-? (a to jsem to ani nedočetl)

2 Any Any | E-mail | Web | 18. dubna 2014 v 22:13 | Reagovat

Na té mapě se přece vůbec nevyznám! :D
A věta "není to tak dávno, co jsem to dělal i s Any" v jiném kontextu, no nevím no.. :-P

Jinak opravdu docela vyčerpávající článek a trvalo mi, než jsem se tím prokousala - asi bych tomu víc rozuměla osobně, takže mi to možná budeš muset zopakovat až se zase po X letech uvidíme :D

3 David David | E-mail | Web | 19. dubna 2014 v 11:57 | Reagovat

[1]: No právě v tom vidím výhodu - tady se dokážu rozepsat o kravinách, což využiji v bakalářce a opravdu při jejím psaní pociťuji tuto výhodu. Někdo by tento zážitek shrnul do pár vět, v bakalářce napíše jednu stranu a neví, co napsat do 34 zbývajících. Tak nevím, co je lepší, pro mě varianta umět se rozepsat. A jestli to šlo zkrátit, to určitě ano, ale nechtělo se mi to moc osekávat, plno věcí mi přišlo zajímavých a důležitých, i když se to nezdá. Každopádně děkuji za názor. :-)

[2]: Ta věta byla původně napsána jinak, tak jsem si řekl, že když ji upravím do této podoby, třeba si toho vy (ty nebo Kája) všimnete a fakt že jo. :-D Aspoň jde vidět, na co myslíš. :-P
No klidně zopakuji někdy. Chápu, že tobě to může připadat nudné, protože jsi to nezažila a mě hodně zajímavé, protože jsem to prožil. Samozřejmě byl bych rád, aby to bylo zajímavé pro všechny. :-)

4 Barča Barča | Web | 19. dubna 2014 v 18:35 | Reagovat

Já teď jezdím vlakem každou středu na doučování. Zatím mi naštěstí jezdili na čas a žádné problémy s tím nebyly :-)

5 Kája Kája | E-mail | Web | 21. dubna 2014 v 9:23 | Reagovat

Ujíždění přípojů kvůli RJ, hm, to od někoho znám... a rozhodně to nebylo jenom dvakrát.

6 Helena Helena | E-mail | Web | 21. dubna 2014 v 14:29 | Reagovat

Trošku jsem se v tom ztratila. :-)Nevím, jak je to v Čechách, ale tady v Německu se za zpoždění, myslím už za hodinu vracejí nějaké peníze nazpět.Za zpoždění dvou hodin je to 50% jízdného.Ale nevím, zda to pořád platí.
Jinak máš Davide svatou trpělivost. :D  :-)

7 David David | E-mail | Web | 21. dubna 2014 v 20:55 | Reagovat

[6]: To nejsi jediná. :D
Jinak ano, i u nás je za zpoždění nad hodinu 25 % z jízdenky a nad dvě hodiny 50 %, toto by mělo platit v celé Evropě. :-)

8 petr grim petr grim | E-mail | 23. listopadu 2014 v 12:09 | Reagovat

Je chybou,že jízdenka zakoupená na konkrétní trasu neplatí u všech dopravců.odpadlo by rušení a opětovné kupování jízdenek.[1]:

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama