Nic není zadarmo

12. září 2014 v 20:00 | David |  Názory
Všichni se pohybujeme na trhu zboží a služeb. Moc dobře tedy víme, že je mnoho faktorů, které nás mohou zaujmout a vyvolat tak dojem, že onen výrobek či službu opravdu potřebujeme, i když ve skutečnosti tomu tak není. Jedním z těch faktorů je, když vidíme výraz "ZDARMA". Opravdu je daný produkt či služba zdarma, nebo se jedná o klamavou reklamu? Nadpis říká, jaký mám na to názor já, v článku můžete zjistit proč.


Výrobek zdarma, 3 + 1 zdarma, akce, sleva atd., to všechno je záležitost marketingových nástrojů. V posledním semestru bakalářského studia jsme měli předmět marketing. Celkem mě bavil, dobře si z něj pamatuji, že definic marketingu je spousta, já bych si ale dovolil uvést svou vlastní:

Marketing je soubor nástrojů firmy, jak co nejvíce oklamat zákazníka a tím maximalizovat tržby/zisk z prodeje svých výrobků a služeb.

Příklady

Nebudu to zbytečně protahovat a pojďme rovnou k prvnímu příkladu, který mě nedávno natolik zaujal a pobavil, že mě to vlastně podnítilo k vytvoření tohoto článku. Říká se, že opakovaný vtip není vtipem, ale vždy musí být nějaká výjimka, která potvrzuje pravidlo. Originální verzi jsem sice nenašel, ale upravil to podle sebe tak, aby to co nejlépe vyjádřilo to, co vám chci říct, tedy že opravdu nic není zadarmo, i když se to může na první pohled zdát...


Jsem velkým fanouškem železnice, některými nazýván přímo jako "vláčkofil". Velice se zajímám o konkurenční prostředí na železniční trati Praha - Ostrava, kde mezi sebou soupeří hned tři dopravci (České dráhy vs. RegioJet vs. LEO Express). O tom jsem mj. psal svou bakalářskou práci. Není proto divu, že jsem velmi snadno vymyslel následující vtípek na dopravce RegioJet, jehož jedním ze smyslů podnikání je nabídnout kávičku zdarma. Kdyby dopravce změnil tento cíl, nevypadalo by to třeba takto?


S příklady bych mohl pokračovat donekonečna. Ještě vám ukážu jeden, na který jsem nedávno narazil na Facebooku. Pro zobrazení příspěvku bude možná potřeba být zaregistrován (přihlášen), možná ne, každopádně zkusit to můžete zde (podívejte se taky na komentář s nejvíce liky).

Proč tedy není nic zadarmo?

Výraz "nic není zadarmo" nám rád opakoval jeden profesor na vysoké škole. Čím dál více si začínám uvědomovat, že zadarmo ani kuře nehrabe. Mám za to, že plno lidí si myslí, že když dostane něco zdarma, že to opravdu zdarma je. Ve skutečnosti to úplně tak není. Jakýkoliv náklad se musí někde projevit. V prvních dvou uváděných příkladech firma silně nadhodnotila cenu jiných produktů, aby ten hlavní mohla nabídnout zdarma. A můžete namítat, že jste produkt X dříve koupili za cenu Y a teď jste koupili ten samý produkt X za stejnou cenu Y, ale je k němu produkt Z zdarma. V tomto případě se tento náklad musí projevit jinde - na jiných produktech, na mzdách zaměstnanců atd. Mzdy jsou položka, která tvoří velkou část nákladů firmy, proto i nepatrný rozdíl dokáže divy. A pokud produkt zdarma neplatí ani zákazník, ani firma, znamená to, že se firma dostává do ztráty. Krátkodobě to není nic hrozného, dlouhodobě to ale není pro firmu únosné (pokud nemyslím ty státní - tady nejsou snad žádné hranice) a cíleně se likviduje.

Budu pokračovat reálnými příklady. Hodně se třeba rozmohlo, že obchodníci (super/hypermarkety apod.) zavádějí vlastní věrnostní karty. Říká se však, že zavedení takové karty zvýší ceny produktů. Je to logické, protože když zavedou takovou kartu a sníží se cena (sleva díky kartě) nebo za určitý počet bodů budou nabízet něco zdarma, tak si sníží tržby nebo zisk. Ale proč by toto kterýkoliv obchodník dělal? Prostě jsme jen marketingově klamáni, že je vše levné, zdarma, máme z toho nějaký bonus, dárky atd. Proto jsem třeba rád, že LIDL žádnou slevovou kartu nemá, protože by to pravděpodobně také znamenalo zvýšení cen produktů.

Na střední škole mě pobavila (a zároveň zarazila) historka kamaráda. Šel si do značkové prodejny koupit boty. Nevím, jaké a kolik přesně stály, ale dejme tomu, že třeba 2000 Kč. A víte, na co se ho prodavačka zeptala? "Nechcete k tomu tašku za 5 Kč?" 5 Kč je oproti 2000 Kč sice nic, ale jde o ten princip, že tady zdarma klidně mohla být a nemuselo by dojít ke změně ceny. V tomto případě jde vidět, takové firmě jde hlavně o tržby - zisk. Pokud si myslíte, že nějaké firmě nejde o zisk, tak se mýlíte, protože zisk je základním cílem podnikání. Liší se to však v tom, jak to firma dává najevo, např. zákaznickým přístupem. Především u státních firem můžete pozorovat, že cílení na zisk (odměny vedení) je vysoké.

Doporučuji větší obezřetnost v obchodech. Obchodníci se z vás sice snaží vyždímat maximum, ale někdy stačí umět číst a přemýšlet (počítat), v opačném případě si za to můžete z 50 % sami. V poslední době jsem viděl několik případů z Tesca. Například Coca-Cola 2 l za 39,90 Kč. Pod ní byla v regálu tatáž Coca-Cola, avšak se jednalo o multipack dvou 2-litrovek (ještě bylo na obalu napsáno "výhodné balení" nebo tak něco). Ale kolik to stálo? 84,90 Kč. Takže to vyšlo dráž, než koupit dvě Coca-Coly zvlášť. :-D Ne vždy tedy platí, že čím větší balení, tím výhodnější cena. Pozorně tedy sledujte jednotný přepočet na 100 ml či 1 l (jak kde), zvlášť když tam je napsáno, že máte něco navíc zdarma...

Ještě si stále myslíte, že je vše zadarmo? :-)

---

P. S. V dnešní anketě, prosím, hlasujte, zda (ne)souhlasíte s myšlenkou článku, tedy "nic není zadarmo". Pokud nesouhlasíte, budu rád za váš názor v komentářích. Uvítám samozřejmě i souhlasné komentáře. Nabízím ještě další otázku k zodpovězení: jak hodně vás ovlivňuje slovo zdarma, akce, sleva atd.? Rozepsat se můžete dle libosti a nemusí to být pouze odpovědi na tyto otázky, uvítám cokoliv k tématu. Předem děkuji za vaše případné reakce, (s)mějte se pěkně. :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

 


Anketa

Souhlasíš s myšlenkou článku (nic není zadarmo)?

Ano
Ne, protože... (viz můj komentář)

Komentáře

1 Janča Janča | E-mail | Web | 12. září 2014 v 20:51 | Reagovat

Úplně souhlasím. Ekonomiku mám od prvního ročníku na střední, takže o tom taky něco málo vím, ALE.. Taky se docela nechám ovlivnit těmi slevami apod. A ona to třeba někdy ani sleva není, nebo je jen o 2 koruny. Když je takhle nízká, tak si to většinou rozmyslím, ale jakmile vidím, že předtím to stálo o půlku míň, tak do toho jdu. Jenže oni tam tu původní cenu taky můžou mít naschvál nižší, než doopravdy je. Tohle ale ovlivňuje opravdu spoustu lidí a možná i ekonomů. :D

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. září 2014 v 20:56 | Reagovat

Nojo, ale kdybych u toho prvního chtěla JEN klobásu bez toho zbytku, tak by mi ji buď museli dát, a to doslova, nebo by šlo o klamání zákazníka a mohla bych trvat na kontrole a oni by vyfásli pokutu :D Protože tam nikde další upozornění na podmiňující nákup toho zbytku není :D

3 Miloš Miloš | Web | 12. září 2014 v 22:40 | Reagovat

Také se tomu říká "no free lunch theorem".

Kdysi se prodávaly podložky pod myš za málem 100 Kč. V jedné firmě jsem viděl reklamu, že ji u nich lze koupit za 1 Kč, tak jsem tam hned šel, že bych si vzal třeba hned 3 různé, ale prodavač mně vysvětlil, že podložku za 1 Kč můžu mít, když si k ní koupím počítač za 40 tisíc :-)

4 LiPo LiPo | Web | 12. září 2014 v 23:33 | Reagovat

"...a když si koupíte tento jediný extra super větrový bonbon za pouhých 399 tisíc korun, dostanete k němu zbrusu nový Volkswagen ZDARMA..." :-D
Souhlasím s článkem. Tyhle typy reklam mě vážně štvou, snad ještě víc, než proslulé baťovské devítkování...

5 baywatchnights baywatchnights | E-mail | Web | 13. září 2014 v 4:20 | Reagovat

Proč tak nízké hodnocení článku od dvou dosavadních hodnotitelů? No, alespoň jsem, coby v pořadí třetí hodnotící, to průměrné hodnocení vylepšil.

Samozřejmě. Žádný "oběd zdarma" (ani "káva zdarma/dortík zdarma/suši k ochutnání zdarma") neexistuje. :-)
Ty obrázkové příklady jsou velice trefné. :-)

K těm cenám mě ještě napadá, že mezi cenou minerálky/neperlivé vody apod. v balení 0,5 l a v balení 1,5 l je (alespoň v menších supermarketech) jen vcelku malý rozdíl.

Při různých akcích typu "sleva 50 %" si racionálně říkám: buď předtím měli takovou nechutně vysokou marži. Anebo ji neměli, ale tím pádem nyní prodávají zboží/výrobky pod úrovní nákupní/výrobní ceny.

(Anebo si říkají, že na takto pod cenou prodávané zboží nalákají lidi, kteří si pak koupí i jiné, nezlevněné zboží).

"Zadarmo" není ani "MHD zdarma" nebo "lékařské ošetření bez poplatku", že.

Vrátím se na začátek - jestli on ten průměr není úplně stejně ošidnou veličinou jako to zadarmo, že. :-)

6 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 13. září 2014 v 16:16 | Reagovat

Já jako žena na slovo "akce" slyším moc dobře. Na druhou stranu doufám, že se nikdy nenechám moc zblbnout a většinou si to snažím s něčím srovnat a dobrat se k tomu, jestli se mi to opravdu vyplatí. A pravda je taková, že už kolik let v obchodech nekoukám na ceny jako takové, ale právě na ceny za 1 litr/kilogram a podobně.
A musím říct, že jsem si teď koupila ve Francii krabici Kinder Bueno (respektive koupilo si jí nás víc dohromady, ať nejsem za prase :D) a tam je 20 + 10 gratis. Pokud si to přepočítáš na jeden balíček sušenek, cena je fakt pěkná - 10 Kč za jeden. A furt mám pocit, že se mi to vyplatilo.

7 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 13. září 2014 v 22:11 | Reagovat

"Dárek zdarma" je oxymorón jako vyšitý.

8 David David | E-mail | Web | 14. září 2014 v 12:10 | Reagovat

[1]: Ano, to se říká, že akční ceny v obchodech jsou pořád s dostatečnou marží, u neakčních cen ani nemluvím. :-D

[2]: Přesně tento komentář jsem čekal. :-) Já jako obchodník bych asi řekl, že takhle z ruky do ruky ti nemůžu klobásu dát (z hygienických důvodů), navíc by tě to asi trochu pálilo, kdo taky jí holou klobásu že? :-P

[3]: Trapné. :D

[4]: :D

[5]: JJ, díky, dále viz reakce na první komentář. :-)

[6]: A v přepočtu na 100 gramů to vychází na kolik? :-D

[7]: Přesně! :D

9 Cervenej_cudlik Cervenej_cudlik | E-mail | Web | 14. září 2014 v 17:46 | Reagovat

Holt lidi na všechno co je "zdarma" dost slyší:) (občas se taky nechám unést:D) ale je zajímavé si všímat u zlevného zboží třeba taky původní ceny. Nakupuji skoro pořád v Tescu a většinou to samé, tudíž mě vždy praští do očí pokud je zboží ve "slevě" ale původní cena je uvedená mnohem vyšší, než byla. A stává se mi to dost často. Já tedy s tvou myšlenkou, souhlasím. Pokud se jedná o prodej, opravdu asi nikdy není nic zadarmo (nejedná-li se o největšího dobrotivce na světě, ale těch moc nebude).

10 David David | E-mail | Web | 15. září 2014 v 19:35 | Reagovat

[9]: Jo, to je taky pravda s tou původní cenou, sám to dost sleduju a v LIDLu jsou celkem dost poctiví. :-)

11 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. září 2014 v 13:03 | Reagovat

[8]: Proč? Mohla bych mít vlastní tácek či nějaký papír nebo pytlík. A pokud na tácek nedáváš klobásu rukou ale třeba kleštěmi, není důvod, proč mi nedat kleštěmi klobásu do ruky. Jen bys ji místo tácku položil jinam, takže rozdíl absolutně žádný. Přeci ji neošmatlám a nevrátím zpátky, jakmile je moje, můžu si jí třeba odválet po chodníku, takže tam žádné porušení hygieny nehrozí :D

12 Any Any | Web | 20. září 2014 v 19:42 | Reagovat

[11]: Tvoje komentáře mě baví. :-D Založím si stánek s klobásami "zdarma" jen kvůli tomu, abych tě viděla, jak odvaluješ klobásu po chodníku.

Ale jinak máš pravdu, asi by se z toho prodavač jen tak nevykroutil. Nicméně stalo by se to nejspíš jednou a potom by a) odstranil ceduli (nebo něco dopsal) b) zkrachoval. :-P

13 David David | E-mail | Web | 20. září 2014 v 20:29 | Reagovat

[11]: [12]: Zažil jsem v Globusu, jak si paní chtěla nechat dát zákusky do vlastní krabice. Řekli ji, že z hygienických důvodů nemůžou. Podle mě to je logické, paní to sní, bude z toho mít zažívací potíže a pak se vrátí do obchodu, kde bude chtít zákusky reklamovat, i když ty bakterie byly zrovna na její krabici...

V menze taky nedostanu jídlo sebou do vlastní krabice. Takže ani klobásu ti nikde nedají na tvůj tácek...

Takže o tyhle případy bych se opíral. :-P :D

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. září 2014 v 22:16 | Reagovat

[13]: Ne? U nás v menze si běžně studenti nosí svoje krabičky, protože mají nárok na v průměru dvě dotovaná jídla denně, tudíž si při obědě zabalí s sebou i večeři. Ještě jsem neslyšela, že by to někde nešlo :)

15 David David | E-mail | Web | 20. září 2014 v 22:24 | Reagovat

[14]: Zvláštní, myslím si, že u nás to nejde, minimálně se o to někdo pokusil u polívky a nešlo to. :-D

16 sluníčko sluníčko | 28. září 2014 v 8:21 | Reagovat

"Nechci slevu zadarmo!" Kdo to řekl? Uniknout nástrahám slev chce opravdu pevnou vůli, ovšem přiznám se, že když byl na sjezdovce každý třetí svařák zadarmo, hlídala jsem synovce na svahu daleko ochotněji. Výjimečně mě ve sněhulích neumrzly nohy :-D

17 Nettie Nettie | E-mail | Web | 2. listopadu 2014 v 10:37 | Reagovat

Sleva sem, sleva tam. Reklama v televizy, reklama na YouTube, reklama v novinách. Nevím co si od téhle "kampaně" slibují,ale mě to naopak odrazuje. No řekněte, když už vám na YouTube popáté vyjede ta samá reklama, nezačnete ten výrobek nenávidě? :-D
Na slevy moc neslyším, ale když si ověřím, že mi třeba kofolu doopravdy zlevnili o deset korun (protože si jí tam kupuji už půl roku, takže vím, že se vážně nejedná o podvod) jsem schopná si je třeba nakoupit di zásoby.
Co mě ale vytáčí- různé akce typu Albertový šmoulové, Penny samolepky,... Asi o tom napíšu samostatný článek :-)
Jinak vtipné příklady, a co se týče železnic, RegioJet si mě získal kapučínek doopravdy zdarma (tedy, jízdenka nic levného, no... :-D ) ale rozhodně mám radši české dráhy (a to z jen jediného důvodu- jezdím zdarma :-D )

18 Serena Serena | E-mail | Web | 10. listopadu 2014 v 19:15 | Reagovat

Ne nadarmo se do těch letáků dávají infa: 12ks na osobu nebo 2 balíky na osobu. Lidi jsou pošahaní. Když je mléko ve slevě manželé se rozdělí. Žena 2 balíky mléka a manžel 2 mléka protože na jednu účtenku se nesmějí nacvakat 4 balíky na osobu. Ve finále mají 4 a co s tím dělají? Co když krávy přestanou prudukovat mléko? No hlavně že to koupili ''levně'' :-? Pracovala jsem v Albertu a tam se za slevu považovalo: přelepíme štítky masa a bude stát 99,90 jenže po odlepení štítku je pod mím přelepená cena 95,90 :-D ach ty triky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama