Jak se jezdí vlakem načerno

28. března 2015 v 8:00 | David |  Železnice
Černí pasažéři v dopravních prostředcích byli, jsou a budou, to není žádná novinka. Cílem tohoto článku určitě není k jízdě načerno nabádat, nýbrž ukázat, jak to v realitě chodí a předložit menší návrh, co a jak by mohlo zlepšit situaci ku prospěchu železničních dopravců.


Než však přejdu k jednotlivým fíglům, které černí pasažéři podle mě nejvíce používají, rád bych uvedl, co čeká takového cestujícího, pokud mu jeho plán nevyjde. České dráhy (ČD) ve svém předpisu TR 10 uvádí, že přirážka pro cestujícího bez platného jízdního dokladu je rovných 1.000 Kč. Pokud však cestující zaplatí na místě nebo do stanoveného termínu, přirážka se sníží na 400 Kč. Dopravce LEO Express (LE) má 1.000 Kč bez milosti (zdroj). U RegioJetu (RJ) jsem tuto informaci bohužel nenašel. Vypadá to, že pokuty nevede, cestující si pravděpodobně musí jízdenku zakoupit. Nevím však, co se stane, pokud zaplatit nechce, ale dokážu si možný scénář představit...

1.) Jízda bez jízdenky

Řekl bych, že jde o nejčastější variantu. Cestující nastoupí do vlaku bez jízdenky v domnění, že ho průvodčí nezkontroluje. Většinou má dobře vypozorovány "místní poměry", např. že v dané stanici/zastávce mívá průvodčí zkontrolovaný již celý vlak a nemusí si jeho (nového cestujícího) všimnout. Cestující bez jízdenky se s velkou oblibou schovávají na WC, jenže i ty průvodčí kontrolují. Pokud si myslíte, že zamknuté WC nelze zvenku odemknout, tak to se mýlíte.

2.) Jízda s jízdenkou do nácestné stanice/zastávky

Tento typ cestujícího sice nastoupí do vlaku s platnou jízdenkou, ale neplatí na celé trase jeho jízdy. Pro lepší představu: cestující jede z Prahy do Ostravy, jízdenku ale má pouze pro trasu Praha - Olomouc. Důvod je prostý. Cestující spoléhá na to, že do Olomouce přijde průvodčí na 99,99 %. A opravdu to tak chodí, někdy přijde i několikrát. Při jízdě z Olomouce se to podobá prvnímu případu - cestující doufá, že si průvodčí nepamatuje, kdo kam jede. Pozor ale na průvodčí s velmi dobrou pamětí!

3.) Zneužití slev

V tomto případě může cestující mít platnou jízdenku na celou trasu, ale nějakým způsobem zneužívá slev z jízdného. Např. jde o 15leté dítě, které již nemá nárok na slevu 6 - 15 let, ale přesto ji využívá. I když cestující musí u této slevy předložit libovolný platný průkaz s fotografií a datem narození, průvodčí na to většinou kašlou (nekontrolují), je to tedy hodně o štěstí. Podobné je to u žákovských slev, žáci a studenti rádi jezdí zcela mimo stanovenou trasu (místo bydliště až místo školy) apod.

4.) Padělání jízdenek a průkazek

Tohle je už vyšší level. Cestující má sice jízdenku, která vypadá na první pohled zcela v pořádku, ale je padělaná. To samé platí i pro průkazky. Jízdenky mají mnoho ochranných prvků, ale i přes to vše se může někomu podařit udělat velmi zdařilou kopii, kterou nelze rozeznat od originálu. V případě podezření ze strany průvodčího je možno jízdenku ověřit načtením maticového QR kódu na jízdence. S velkou oblibou se padělají také průkazky, především žákovské, čímž jsem prozradil, že největší skupinou padělatelů jsou právě žáci/studenti. Více o padělání jízdenek a průkazek se můžete dozvědět v nejnovějším díle pořadu POZOR VLAK (video - problematika začíná v čase 17:53).

Pozor na revizora

Všechny uvedené metody (především 1 - 3) mají jedno velké ALE - revizora. Revizor je ještě výš než průvodčí a provádí druhotnou (příp. i prvotní) kontrolu jízdních dokladů a průkazů. Co to v praxi znamená? Vrátím se k cestujícímu v druhém případě. To, že ho průvodčí již zkontroloval/a ještě neznamená, že tím to pro cestujícího končí. Jízdenkou je nutné se prokázat po CELOU dobu přepravy. Někteří dělají chybu, že jízdenku ihned po kontrole vyhodí do koše. Pro revizora jste pak černí cestující. A věřte, že to jsou opravdu přísní lidé, kteří nemají slitování i s tou nejmenší drobností...

Jak by se mohla situace zlepšit?

To určitě není jednoduchá otázka. Černé pasažéry nelze nikdy zcela vymýtit, ale lze přijmout taková opatření, která je můžou alespoň částečně zredukovat. Jako první asi člověka napadne zvýšit pokuty, ale nemyslím si, že je to dostatečně motivační opatření. V oblasti cen nastává další možnost: zlevnit jízdenky. To není tak jednoduché, takže taky to asi není optimální varianta. Třeba mě napadlo, že především v dálkové dopravě ČD by se mohly využívat systémy, které používají soukromí dopravci (LE + RJ). Průvodčí by měl v mobilním zařízení aplikaci, která by ukazovala aktuální stav obsazenosti vozu (na jednotlivých sedadlech). Díky tomu by se mohli zredukovat především černí cestující "typu 2". Co by se mohlo zavést v nepovinně místenkových dálkových a regionálních vlacích, jsem nevymyslel. Napadá vás něco?

---

P. S. V dnešní anketě můžete hlasovat, zda jste někdy měli tu odvahu a jeli jste vlakem načerno. Nemusíte se bát, hlasy v anketě jsou zcela anonymní. V případě kladné odpovědi (myslím ANO, i když kladnější je samozřejmě načerno nejezdit) se můžete v komentářích rozepsat, jak jste to provedli/prováděli. Ani v tomto případě se nemusíte bát, že bych informace někam šířil, ale může si je kdokoliv přečíst, je to tedy zcela na vás. Pro ostatní: co by se mělo změnit, aby počet černých pasažérů byl co nejmenší? Předem děkuji za vaše reakce, mějte se pěkně. :-)

---

TIP NA ČLÁNKY

 


Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 28. března 2015 v 8:23 | Reagovat

Já jezdím na černo docela často, hlavně na základce jsem jezdila, ale nevyužívám ani jednoho.
Na základce jsme jezdili jako obrovský houf dětí jednu stanici, asi tři kilometry, a ani v jedné nebyla prodejna jízdenek. A průvodčí často neměl absolutně šanci stihnout nás projít a vybrat všechny.
A teď se mi pořád stává, že u nás (opět zastávka bez prodejny) nasednu do vlaku, průvodčí ho projde třeba i celej, ale na mě se z nějakého důvodu vykašle. Nastupujeme třeba jen dva nebo tři, já mám dokonce i kufr, takže nic tak nepřehlédnutelného, ale přesto si mě celou cestu nevšimne :D

2 Xerodoth Sigmius Xerodoth Sigmius | E-mail | Web | 28. března 2015 v 9:18 | Reagovat

Občas jsem jezdíval na černo zastávku nebo dvě vlakem a povedlo se mi z toho vykecat. Nebo jsem využíval slevu na jízdný, i když jsem průkazku neved. A do jistý doby jsem jezdil i metrem bez jízdenky. A pak na mě jednou přišli dva revizoři za den :D teda toho druhýho jsem usmlouval, takže pokutu jsem platil jen jednu, ale tehdy mi to otřáslo s peněženkou docela dost, takže už radši neriskuju.

3 Lenin Lenin | Web | 28. března 2015 v 9:28 | Reagovat

Vlakem jsem jela úmyslně na černo jen jednou. Zdrhla jsem tenkrát za přítelem do Brna, ale neměla jsem dost peněz na plnou jízdenku, tak jsem si koupila tu se slevou pro děti, i když mi už bylo patnáct... :-D

Neúmyslně na černo jsem jela taky jen jednou. Mám problém s otevíráním dveří těch starších vagonů, já to prostě neumím :D, takže když nikdo nevystupuje taky, mám smůlu. Jela jsem z Brna do Kolína brzy ráno, a protože jsem v Kolíně chtěla vystoupit jediná, nepovedlo se mi to a odjela jsem až do Prahy. Pak jsem jela zpátky do Kolína radši autobusem... :D

4 :-) :-) | 28. března 2015 v 9:32 | Reagovat

[1]: Počkej, až potkáš revizora. :-)

Já jednou "na černo" také jela, ale ne úmyslně. Špatně jsem si cvakla jízdenku, tudíž jsem měla o jednu zónu méně. A potom přišel revizor a dal mi kvůli té blbé zóně pokutu. Nevím, já osobně bych tu zónu přicvakla a nechala to být. On mi místo toho napálil plnou pokutu, jako bych to snad udělala schválně.
Chápu, že je to jeho práce a do hlavy mi nevidí, já z toho ale byla mírně v šoku. :-| Nepřišlo mi to tehdá dvakrát fér...

5 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 28. března 2015 v 9:51 | Reagovat

[4]: Když potkám revizora na týhle trati, tak mu nezbude, než aby mi tu jízdenku prodal on. Teda krom těch základoškoláků, ty často nezvládá ani sám, tady zrovna nejezdí moc personálu, takže vím, kterej je i revizor, a prostě to nestíhá ani on.  Jako když si nemáš kde koupit lístek a průvodčí tě ignoruje, jeho smůla :D Ono to neni moc příjemný když ten průvodčí třeba většinu cesty ani nevyleze z kabiny a já pak pokračuju rychlíkem, takže ještě musím na konečný letět k pokladně a doufat, že to stihnu.

6 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 28. března 2015 v 9:53 | Reagovat

[4]: Mimochodem to se mi ale stává i v rychlíku - sedím třeba i u uličky, v ruce připravenou peněženku s jízdenkou, koukám na průvodčího, co cvaká jízdenky vedle a on mě stejně přejde, ani se na mě nepodívá a já mám skoro při půlce jízd do školy dojem, že jsem úplně neviditelná :D

7 christiiinka christiiinka | Web | 28. března 2015 v 9:53 | Reagovat

Vážně chodí i revizor? Jezdím často, dlouhé trasy a spoustu let, přesto jsem nikdy žádného nepotkala 8-O. Mně se stalo, že jsem si zapomněla inkartu, ale zjistila jsem to až ve vlaku a neměla jsem dost peněz na doplacení, tak jsem dělala, že spím a úplně v pohodě, 200km mě nikdo nekontroloval. Studentské průkazky jsou kapitola sama o sobě :-D, každý rok mám aspoň dvě do různých míst, zvládne si ji obstarat každé malé dítě. Nemají to mít tak drahý, nebo aspoň brát ohled na isica jako regio... :-P

8 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | Web | 28. března 2015 v 10:13 | Reagovat

Já nemám povahu na ježdění načerno. Jela jsem tak jen párkrát, většinou kvůli tomu, že jsem přejela vlastní stanici, ať už z neznalosti nebo ze složitějších důvodů. Úmyslně nikdy, to maximálně v autobuse.

9 Lokusta Lokusta | 28. března 2015 v 10:14 | Reagovat

Ja patrím k skupine "leniví cestujúci". :D Mávam mesačný lístok, takže hneď v prvý deň je orazený na cestu tam i späť, z toho vyplýva, že občas, keď som strááášne lenivá si ten lístok a preukážku z peňaženky jednoducho nevytiahnem.

Osobne mám inak so sprievodcami veľmi dobré skúsenosti. Väčšinu času sú to milí ľudia. Len jeden konkrétny ma hnevá. Bazíruje na maličkostiach a myslí si, že je pán sveta.

Na Slovensku je bezplatná preprava. Študent má k dispozícii vlastne 3 doklady. Prvým je kartička, ktorá slúži na to, aby teta pri pokladni mohla vydať lístok. Druhým je ten konkrétny lístok, ktorý má jedinečné identifikačné číslo totožné s tretím dokaldom - isicom. Je na ňom i naša fotka.

A tento spomínaný "ujo" je trochu mimo. Od cestujúcich nelogicky vyžaduje prvý doklad. Podľa mňa zbytočne, lebo ak máte lístok, znemená to, že máte i ten prvý doklad. Bez neho vám ten lístok nedajú. A taktiež chce, aby sa na mesašné/týždenné listky vypisovalo ešte iné špeciálne identifikačné číslo, čo sa už nemusí robiť. To bolo zaužívané predtým, keď lístok nebol na konkrétny isic. Takže vždy keď ho vidím, najradšej by som ho kopla. Mám z neho strašne nepríjemný pocit. Ale to vlastne zo všetkých ľudí, ktorí sa vehementne držia   predpisov, ktoré vlastne ani predpisy nie sú a nedôkážu sa prispôsobiť praktickým spôsobom situácii.

10 Kerria Kerria | Web | 28. března 2015 v 10:28 | Reagovat

No, já dříve, jako studentka, také měla svůj způsob, jak "ušetřit" za vlak. A nepovažuju to za nic špatného. Prostě jsem jen místo z hlavního jela z okrajového nádraží, kde fungovala kasa jen do 17 hod, takže večer už nebylo možné si jízdenku zakoupit jinak než ve vlaku. Než vlak dojel tu jednu stanici, už měl průvodčí poslední vagón zkontrolovaný a snad nikdy se mi nestalo, že by to na tom poměrně krátkém úseku, co jsem jezdila, stihl ještě jednou :-D  A vzhledem k tomu, že po trase byly ještě další asi 3 neobsazené stanice, tak se v případě, že by přecejen přišel, mohlo udat i jiné místo nástupu a alespoň ušetřit.
Dneska to IDS asi dost komplikuje, automat na jízdenky může být na každé stanici. Ale nemám zkušenosti, vlakem jezdívám málo.

S tím nákupem jízdenky na kratší úsek je to ošidné. Před pár lety jsem jezdívala celkem pravidelně jednu trasu a dost často se mi stávalo, že se v polovině cesty střídali průvodčí a ten nový si znovu celý vlak zkontroloval.

11 Ell-e Ell-e | E-mail | Web | 28. března 2015 v 10:44 | Reagovat

[3]: Jenže tohohle já se děsim ze všeho nejvíc! Posledně jsem taky málem nevystoupila a už jsem u těch blbých dveří začínala chytat hysterák! :D
Já načerno nejezdím i když si kolikrát říkám, kolik bych asi tak mohla ušetřit.. :D ČD jsou sice strašně drahý na to, co nabízí, ale jsem nějak vychovaná, že jo..  Jízdenku si nezapomenu nikdy koupit.

12 :-) :-) | 28. března 2015 v 11:12 | Reagovat

[5]: Otázkou je, jestli ho bude zajímat důvod, proč nemáš jízdenku. :-) Domnívám se, že mu bude celkem jedno, proč nemáš jízdenku. Ale asi záleží, jakého revizora potkáš. Z osobní zkušenosti vím, že tyto osoby nebývají moc empatické. :-D

13 Žolanda Žolanda | E-mail | Web | 28. března 2015 v 11:40 | Reagovat

Já moc často na černo nejezdím, ale mamka ta je na to expert :D

14 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 28. března 2015 v 12:08 | Reagovat

[12]: No tak na trase, kde neexistujou žádný automaty a krom konečný je jedna jediná stanice, kde se dá po omezenou dobu jízdenka koupit, je to...trochu jiná situace :D Nemůže dělat nic, když nemá cestující šanci koupit si jízdenku jinde než u průvodčího a průvodčí se*e na vagon :D

15 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 28. března 2015 v 12:37 | Reagovat

To se nesmí, to se nedělá, to se nesmí...nesmí se to.

16 :-) :-) | 28. března 2015 v 12:53 | Reagovat

[14]:

No, pokud nejdříve projde průvodčí který se na tebe vykašle a potom za ním po chvíli revizor, tak je problém na světě. :-)  Jinak nevím, jak by to řešili v jiných případech si netroufám odhadovat. :-)

17 Sasanka Sasanka | Web | 28. března 2015 v 14:01 | Reagovat

Moje velká kariéra černého pasažera se omezuje na pár zážitků. V našem menším městě není po večerech otevřená pokladna na nádraží, takže se lístek kupuje až ve vlaku. Jela jsem asi v osm večer tuším předposledním vlakem, nastoupila jsem, usnula jsem, vzbudila jsem se pět minut před stanicí, kde jsem měla vystoupit. Průvodčí zrovna procházel kolem mě, ale zarytě jsem koukala z okna do okolní tmy a ignorovala ho. Prošel kolem mě, ani se na mě nepodíval. A nebo občas nahlásím, že jsem nastupovala až o zastávku dál, když si kupuju lístek ve vlaku.
Jinak, revizora jsem v životě ve vlaku nepotkala. Jak se jeho pravomoci liší od těch, které má normální průvodčí? Jak ho poznám?
Ohledně bodu číslo 2 - největším problémem je, že na dlouhých stanicích často mění průvodčího. Ten pak nastoupí v olomouci, příjde a řekne: "Změna průvodčího, vaše jízdní doklady prosím," a černý pasažér má smůlu.
BTW, on fakt někdo dává pokuty za jízdu načerno? Normálně řeknu "pardon, dobíhala jsem vlak, nestihla jsem jít k pokladně, prodejte mi lístek z A do B" A vyřešeno, ne? :D

18 Lokusta Lokusta | 28. března 2015 v 15:13 | Reagovat

[17]:"BTW, on fakt někdo dává pokuty za jízdu načerno? Normálně řeknu "pardon, dobíhala jsem vlak, nestihla jsem jít k pokladně, prodejte mi lístek z A do B" A vyřešeno, ne? :D" U nás je za takto vypýtaný lístok vždy prirážka 1 euro 50 centov. Samozrejme to neplatí, v prípade, ak si nastúpiš na stanici, kde lístky nepredávajú.

19 David David | E-mail | Web | 29. března 2015 v 14:41 | Reagovat

[2]: Tak tomu se říká z p*dele klika. :D

[7]: Revizoři opravdu jezdí jak v regionální (tady asi hlavně na tratích, kde nejezdí průvodčí), tak dálkové dopravě. Už dlouho jsem žádného nepotkal. Jak vypadají, píšu v odpovědi na komentář č. 17.

[10]: Ano, změna průvodčích má v podstatě stejný dopad jako revizor. :-D

[15]: Co oči nevidí, to srdce nebolí.

[17]: Revizor je většinou oblečen v civilu, má "krabičku" (přenosná osobní pokladna) jako průvodčí, fialovou identifikační kartičku a červený otisk razítka (průvodčí má obojí modré). Z pohledu cestujícího je revizor na stejné úrovni jako průvodčí, ale z pohledu ČD je revizor výše, např. kontroluje správnou činnost průvodčího (např. revizor zjistí, že průvodčí orazítkoval jízdenku se žákovskou slevou a cestující žákovský průkaz nemá - cestující zaplatí pokutu, průvodčí má průser). Jinak samozřejmě pokud před výzvou ke kontrole jízdních dokladů řekneš, že chceš jízdenku, tak ti ji průvodčí prodá (ze stanice s pokladnou +40 Kč přirážka). Pokuta se dává za to, když si tu jízdenku nechceš koupit. Jak čtu komentář od Lokusty [18]:, na Slovensku to mají stejné. ;-)
A na závěr: průvodčí dálkových vlaků se většinou mění na státních hranicích. ;-)

---

Jinak děkuji moc za vaše komentáře, moc jste mě potěšili. :-)

20 Kája Kája | Web | 29. března 2015 v 19:28 | Reagovat

Považuju to za totální hnus, fakt. Nemáš prachy, necestuj. Taky bych si mohla kupovat v autobuse jízdenky jenom na půl cesty, jaká je šance, že by na to někdo přišel? Brání mi v tom svědomí, porušuju to za porušení morálky. Nedělám to proto, že se to prostě nedělá, ne proto, že by mi za to něco hrozilo...

21 Sasanka Sasanka | Web | 29. března 2015 v 23:05 | Reagovat

[19]: Průvodčí dálkových vlaků se mění absolutně kdykoliv je to napadne :-) Vážně. A mění se i průvodčí vlaků z horní dolní do jelení lhoty. Ne tak často, ale náhoda je blbec. Já dojíždím každý týden trasu Hradec Králové-Brno a průvodčí se prostě sem tam změní.

22 Vikomt Vikomt | Web | 31. března 2015 v 14:55 | Reagovat

Nejlepší řešení je přestat jezdit vlakem. My vždy jezdili poctivě, ale vadilo nám, že za takové nehorázné peníze musíme 2 hodiny stát ve vydýchaném smradlavém vlaku, který jezdí zásadně pozdě. :-! Nedomyšlené je také to, že mohu přerušit jízdu až po 100 km - nechápu, jak ČD mohou vymýšlet taková ho*na, radši by měli upravit návaznost spojů na ostatní dopravce, aby třeba lidi na vesnicích nemuseli čekat 2 hodiny na další spoj (autobus).

23 David David | E-mail | Web | 31. března 2015 v 23:24 | Reagovat

[22]: Přerušit jízdu můžeš i při přestupu. Sice správně máš využít nejbližší přípoj, ale podle mě to průvodčí vůbec neřeší. ;-) Jestli myslíš ostatními dopravci třeba autobusy, tak o návaznosti (přípoje) by se měl starat kraj - tam bych směřoval připomínky. ;-)

24 Dlouholetý černý pasažér Dlouholetý černý pasažér | 1. dubna 2015 v 19:53 | Reagovat

Rád jezdím načerno, je to u mě na každodenním pořádku. Odzkoušených metod mám za ta léta několik, dejme tomu od nějakého trapného zamykání se na WC (v rychlících raději v umývárnách) až po promyšlenější nákupy přes eShop, kde se "necvaknuté" jízdenky dají reklamovat a peníze si nechat vyplatit zpět. :-D Co se týče mého rekordu, tak nejdéle jsem jel zadarmo z Plzně do Prahy, čímž jsem pěkně ušetřil na pořádnou večeři v restauraci. :-P ??? Fandím všem, kteří mají na tahle dobrodružství vymyšlené své finty a zcela každého jedince podporuji! Lacinému cestování zdar! :-P :-D

25 Lyra Lyra | E-mail | Web | 7. dubna 2015 v 13:39 | Reagovat

Za poslední dobu jsem takto jela "načerno" dvakrát. Ani jednou to nebylo záměrně. V prvním případě jsem si zapomněla cvaknout lístek, tak jsem vystoupila hned na další zastávce a počkala si na následující spoj. V druhém případě jsem pospíchala, doběhla na nádraží na poslední chvíli a v domnění, že jde o můj vlak, nastoupila do rychlíku místo osobního vlaku. :D Takže jsem samozřejmě měla lístek do jiného typu spoje, ale když mě kontroloval průvodčí, zvládla jsem ho přesvědčit, aby mě nepokutoval. Jinak se jízdě načerno vyhýbám, myslím, že to nestojí za ty peníze navíc, pokud by na to člověku došli.

26 Dragell Dragell | Web | 21. dubna 2015 v 16:58 | Reagovat

Musím říct, že s touto situací nejsem spokojena, protože mám vcelku nepříjemný zážitek. Jsem poctivá cestující, jezdím na jízdenky, i když kratší čast cesty na takové ty brněnské cvakačky - tam je zase problematika chemického odstranění čísel.
Nedávno si mě takhle vytipovala průvodčí, nebyla ale vůbec příjemná, sebrala mi jízdenku a začala ji nějakým fixem testovat, zda nebyla jízdenka už jednou použita. Takhle nademnou stála nejméně pět minut, pořád se to zkoušela přetřít, čekala jestli se něco konečně neobjeví a velmi nepříjemně si mě měřila. Mezitím celý vagon lidí, kteří mě dobře znají, po mě začal pokukovat.
Nakonec průvodčí beze slova jízdenku vrátila a odešla a já se cítila opravdu nepříjemně.
Jako chápu, musejí to ověřit, ale takhle si vytipovat cestujícího, měřit si ho nesouhlasným pohledem a snažit se opakovaně objevit na jízdence něco nekalého opravdu není příjemné. Velmi mi znepříjemnila cestu a t stačilo být jen v průběhu kntroly či odchodu milejší. Já mít na výber, tak už vlakem nejezdím. Bohužel, musím...

27 David David | E-mail | Web | 21. dubna 2015 v 17:24 | Reagovat

[26]: Tak to je velmi nepříjemné, o něčem takovém čtu poprvé...

28 Jann Jann | 25. dubna 2015 v 23:09 | Reagovat

Paní průvodčí se nudila a potřebovala se zabavit. Nebo dělala, že pilně pracuje, aby jí nevyhodili z práce. :D

29 Jindra Jindra | 8. května 2015 v 0:18 | Reagovat

Ve vlaku jsem jel načerno jen asi 1x v životě. Ovšem vlakem jsem jezdil jen v dětství, pak už nebyl důvod, protože auto. V MHD jsem jel načerno mockrát, ale taky pouze v dětství, od 15 mám režijku.

30 mj mj | 28. května 2015 v 17:30 | Reagovat

Pravidelně používám způsob 1) a 2) , dříve jsem používal i způsob 3)

31 jarda jarda | E-mail | 1. června 2015 v 6:07 | Reagovat

Zdravím všechny, mno, mám s jízdama na černo hodně zkušeností, dřív jsem takhle jezdil na výlety :) ale pak mě napadla jedna věc a ještě žádný průvodčí s tim neměl jedinej problém. Jednou jsem opravdu nutně potřeboval někam jet a neměl u sebe ani korunu, tak jsem došel před odjezdem vlaku za průvodčím a slušně ho požádal, jestli by byl tak hodný a nechal mě jet vlakem do místa určení, že nemám peníze a potřebuju se tam dostat a pak průvodčí byl tak hodný, že mě nechal :) no a tak jsem to zkusil několikrát a pokaždé to vyšlo, i průvodčí jsou jen lidi a mají pochopení a taková zajímavost, nejdelší trasa kterou jsem takhle jel byla z Prahy do Valašského Meziříčí :)

32 Radka Radka | E-mail | Web | 9. června 2015 v 18:42 | Reagovat

Na černo nejezdím, jsem ráda že mám vlak jako alternativu, jsem zaslepený nadšenec drah a připadá mi normální za jízdenku zaplatit a jet v klidu.

33 mj mj | 6. července 2015 v 2:14 | Reagovat

jarda: mě se stalo, že jsem skutečně neměl peníze, a tak jsem dojel z Ostravy až do Prahy díky hodné průvodčí zadarmo , předtím z Návsí do Ostravy jsem jel na černo. Ale nejdřív mi vyhrožovala že si musím vystoupit v Hranicíh :-D

34 Nekra Nekra | 2. ledna 2016 v 21:45 | Reagovat

Připadá mi, že ty metody se dají použít i v jiných prostředích hromadné dopravy, ne jen vlaku, přestože si myslím, že nejčastější černí pasažéři jsou typu 1).

Vybavuju si případ, kdy jsem jel na černo vlakem, protože jsem nastoupil na stanici, kde neprodávali jízdenky a průvodčí, který je prodává ve vlaku, nepřišel včas, abych si ji od něj koupil před vystoupením.

Jak jízdě na černo zabránit, to nevím. Rozhodně si myslím, že by se měla při trestání posuzovat i závažnost činu - tedy padělatelé jsou nejtěžší kalibr, klasičtí (1) ČPi jsou o něco mírnější, byť stále závažní, takové ty případy (zapomětlivci), co si doklad zapomenou doma (je nějaká vlaková obdoba legitky do MHD?), ti jsou zase mírnější než ČPi typu 1).

Co mi ale obecně vadí (Přinejmenším v MHD, i když na vlaky by to možná šlo napasovat taky? Objektivní výhodou vlaků je jízdenka do stanice, ne na dobu jízdy.) jsou situace, kdy by cestující jel na černo kvůli neočekávané události. Jako třeba když cesta z místa A do místa B trvá běžně čtvrt hodiny, cestující si koupí lístek na půl hodiny (což by mu mělo stačit), jenže pak se tam zrovna vyskytne kolona, zácpa nebo něco, co dobu jízdy prodlouží a cestujícímu lístek, který by normálně stačil nestačí. V takových situacích mi to přijde od provozovatelů sprosté, že by od něj chtěli pokutu nebo aby si kupoval další lístek >:(.

35 David David | E-mail | Web | 5. ledna 2016 v 21:12 | Reagovat

[34]: Co je zkratka ČPi? :-)

Snad to není tak, jak popisuješ v posledním odstavci. Já to vždycky beru tak, že např. jízdní doba mezi A a B je 14 minut => stačí mi 15minutová jízdenka. Za kolony/zácpy cestující nemůže, řidič de facto taky ne, proto by se to myslím nemělo trestat...

36 Filip Filip | 5. února 2016 v 12:00 | Reagovat

Prpc to delat slozite kdyz to jde jednodusse? Do blalu nastoupite nacerno a kdyz vas vyhmatnou nahlasite ze jedete z nejake stanice kde neni pokladna. dostanete tak jizdenku bez jakekoliv prirazky. a pozor cestujici to muze vyuzit i na rychlik s argumentem ze na nej restoupil z osobaku protoze dle podminek CD neni povinem si jizdenku v prestupni stanici dokoupit. takova jizdenka vas vyjde v pripade vyhmatnuti max do deseti kc draz. dela to rozdil v km skutecne a fiktivni nastupni stanice. a at se pruvodci vzteka. pokud vam neveri je dukazni bremeno na nem a tesim se jak bude zajistovat svedky. (jeho svedecka vypoved ma dle rozhodnuti nejvyssiho soudu nulovou hodnotu protoze jako osoba pobirajici provizi z pokut je bran jako osoba podjata) :-)

37 D D D D | 26. února 2016 v 21:22 | Reagovat

Načerno obvykle nejezdím. Bude to tak rok co jsem jel z města B přestupem v R do H. Z B do R jsem jel autobusem a požadoval jsem po řidiči 4 zónovou integrovanou jízdenku (tři zóny z B do R, jedna zóna vlakem z R do H). Řidič mi však vydal 3 zónový lístek (protože 4 zónový prý nepotřebuji). Osvětlil jsem mu tedy důvod, proč pozaduji dražší lístek. Ovšem řidiči se reklamace vydané jízdenky nezamlouvala a odmítl ji provést. Tudíž jsem do svého přehledu závad v chování řidičů, který pravidelně každý půlrok dopravci zasílám, přidal včetně identifikace spoje zápis "Řidič nezná platný tarif, odmítá reklamaci jízdního dokladu, opakovaně vydává nesprávný druh jízdenky, jede mimo trasu (nezajel do obratiště, kde má nácestnou zastávku - když nikdo nestál u dveří, projel kolem), opouští vozidlo obsazené cestujícími za účelem koupě tabákových výrobků a odjíždí z několika zastávek s předjetím větším 5 minut." Když mě nase*e, tak mu to holt spočítám, za pár měsíců bude mít co vysvětlovat.

A abych se dostal k meritu věci. Busem jsem dojel do R a následně pokračoval vlakem se Specifickým ojebáváním cestujících do H. Nový lístek na vlak jsem si kupovat rozhodně nechtěl. Bohužel jel i revizor. Nejdříve jsem mu vysvětlil situaci (když si dopravci uznávají jízdenky, proč by nemohli uznávat neschopnost pracovníků druhého dopravce jako důvod k dokončení jízdy). Následně mi chtěl nasolit 600 Kč, že jsem si to prý vymyslil. V tu chvíli mě napadlo, že mezi R a H je ještě zastávka CH,která ještě zasahuje do zóny, kterou jsem měl zaplacenou. A tou zastávku jsme ještě neprojeli. Vysvětlil jsem mu, že si na úsek CH-H zakoupím lístek ČD a požádal jsem jej o něj. Revizorovi klesl úsměv, když ode mě místo 600 Kč vybral 9 Kč. :-D

38 Ifram Ifram | Web | 12. března 2016 v 21:15 | Reagovat

No, já mám InKartu a jezdim na relativně malim úseku, takže to pro mě není finančně náročný a když mě průvodčí nezkontrolujou, tak je mi to jedno.

39 Andy Andy | 2. července 2016 v 18:07 | Reagovat

Jednou se mi stalo (to se týká MHD, vlakem načerno nejezdím), že v Praze zablokovala MHD dopravní nehoda. Týkalo se to neuvěřitelného množství míst, všechno se skoro zastavilo. No a i když to věděli úplně všichni, revizoři si vesele procházeli tramvaj a vybírali a vybírali a vybírali. Většině cestujícím (kteří měli jízdenku z automatu), propadla, a pokud neměli ostrý lokty, tak pokutu prostě dostali. Děs. Už jen z tohoto principu jezdím načerno, ať mi všichni revizoři políbí, opravdu. Všechno je to stejná verbež, jen okrádat lidi chtějí. Já mám zkušenosti jen takové, že i na poctivcích hledají nekalosti. V tomto případě jsem se i jedné z cestujících zastala, protože revizor byl neuvěřitelný hulvát.

Omlouvám se za případný útočný ráz příspěvku.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama