Co způsobí porucha "mašinky"

30. června 2015 v 20:00 | David |  Železnice
Tento článek by se dal jednoznačně zařadit do rubriky Deník, ale jelikož je ze světa, o kterém tady rubriku mám, rozhodl jsem se ho dát právě sem. Dnes se dozvíte, jak jsem se po dlouhé době vydal dálkovým vlakem ČD (význam zkratky snad nemusím psát).


Pravidelně jezdím po trati Pardubice - Ostrava (a zpět), kde provozují drážní dopravu hned tři dopravci: jeden národní (ČD) a dva soukromí (RJ a LE). Nebylo to poprvé, co jsem potřeboval přepravit kolo. Jelikož oba soukromí dopravci neumožňují přepravu kol, mohl jsem využít jedině ČD. Ten na této trati nabízí dva produkty spojů: Pendolina a expresy. Pendolino je zbytečný "luxus" navíc, byť cenový rozdíl není tak velký. Rozhodl jsem se tedy pro expres, kterým jsem kolo přepravil asi už 6x (pokud nepočítám poslední cestu). Vždy to bylo vesměs bez problémů, včetně krosny to byla pěkná makačka. Ovšem nedávná jízda stála opravdu za to.

Přijdu na nádraží s dostatečným předstihem, abych si mohl koupit doplatek pro kolo, protože jsem s ním potřeboval jet ještě o 5 km dále. Přišlo mi totiž zbytečné platit dalších 25 Kč, když do nové cílové stanice to pořád spadá do stejného tarifního pásma. Přímo od ČD (přes e-mail) jsem měl potvrzeno, že to jde. Avšak na pokladně jsem se dozvěděl, že k jízdenkám zakoupených přes internet to nejde, protože tam mám více dokladů dohromady. Prý bych si to musel udělat přes internet. Jenže kdyby to šlo, milerád bych si to neudělal. Takže na pokladně mi nepomohli, a to jsem teprve na začátku.

Než dojdu na nástupiště, můj vlak má hlášených 20 min zpoždění. Nic, co by mě nějak překvapilo. Na nástupišti si ověřím, že vlak jede a už od Prahy má kolem 20 min, dokonce mi přijde i potvrzující SMS od ČD. Sedím na nástupišti, pomalu se blíží odjezd vlaku a najednou se ozve hlášení o tom, že náš vlak zvýšil zpoždění na 40 min z důvodu poruchy na voze. A jak znáte ČD, zpoždění se zvyšovalo a zvyšovalo. S jakým zpožděním myslíte, že jsme odjížděli? Bylo to kolem 95 min!

Vlak EC ČD ve stanici Ostrava hl.n. Ilustrační foto, které jsem použil ve své bakalářce...

Ještě před nástupem jsem si říkal, že za takové zpoždění snad dostanu nějakou kompenzaci. Když jsem se ve vlaku zeptal průvodčího, sdělil mi s mírným výsměchem, že to hlavně v případě, kdybych měl jízdenku v hodnotě 16 € (400 Kč), kompenzace by činila 25 %. To platí pro zpoždění v rozmezí 60 - 119 min. Kdybych do cílové (přestupní) stanice dorazil se zpožděním 120 a více min, dostal bych 50 %, avšak pod podmínkou, že jízdenka by měla minimální hodnotu 8 € (200 Kč). Chápete tu logiku? I kdybych měl 12 h zpoždění a měl jízdenku za 199 Kč, tak nedostanu ani korunu!

Při mé smůle jsem do mé cílové (přestupní) stanice dorazil se zpožděním kolem 115 min. Jízdenku v hodnotě 400 Kč rozhodně nemám. I kdybych měl 120 min, jízdenku přes 200 Kč jsem sice měl, ale včetně dokladu pro kola, bez něj pod touto hranicí. Kdo ví, jak by se to posoudilo. Víte, jak jsem se ptal na doplatek u pokladny? Tak pokladní mě odkázala na průvodčí vlaku. Té jsem se zeptal, jestli je doplatek možný, ona se podívala do své "krabičky" a řekla, že si to mám vyřešit s průvodčí, se kterou pojedu ten úsek navíc (v dalším vlaku). No coment.

ČD to ten den prohráli na plné čáře - systémově, technicky a zákaznicky. Přesto se našla světla výjimka, a to průvodčí posledního vlaku mého spojení, která byla příjemná a bez doplatku pro kolo mě do vlaku vzala. Kdyby byli všichni minimálně jako ona, cestovalo by se s ČD o mnoho příjemněji. Jízdenku jsem samozřejmě reklamoval. Člověk se nesmí vzdát, i když to vypadá nejčerněji. Dnes mi odpověděli. V podstatě okopírovali předpis a sdělili mi, že na kompenzaci nárok nemám. Ode mě jim však ještě jeden "milý" e-mail přistane...

Co z tohoto článku vyplývá? Soukromí dopravci RJ a LE svým příchodem nasadili laťku opravdu vysoko a i když je jím plno věcí vyčítáno, tak v tom nejdůležitějším - zákaznickém servise - mají oproti národnímu dopravci (ČD) jasně navrch. LE kompenzuje i za zpoždění, která nevznikla jeho vinou, RJ na tom není o moc hůře. Stále je plno zastánců ČD, ale není mi jasné, co zastávají. Asi se jim líbí, jak s cestujícími zametou? Kdyby byly ČD férové, uznají svou chybu a něco mi dají. Navíc podotýkám, že to nebyla žádná výjimka, další spoj za námi měl myslím kolem 50 min zpoždění. Vtipné fakt.

Ten den jsem měl opravdu PECH! Začalo to neúspěšnou poslední zkouškou a zbytek dne jste před okamžikem dočetli...

---

P. S. ČD si rozhodně neváží každého zákazníka. Jejich slavný slogan "vždy o něco lepší cesta" vůbec nesedí. A co si myslíte vy? Cestujete s ČD rádi, pokud vůbec jezdíte vlakem? Máte taky nějaké zajímavé (až extrémní) zážitky? Využijte ankety a komentářů, ocením úplně cokoliv k tématu (z oblasti železnice). Předem děkuji za vaše případné reakce a přeji vám krásné prožití letních prázdnin! :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

 


Anketa


Komentáře

1 Olivka Olivka | E-mail | Web | 30. června 2015 v 21:23 | Reagovat

Neznám tyhle problémy za ty dva roky, co jezdím pravidelněji než kdy před tím. Vzhledem k tomu, že na mojí trase HK - Turnov/Liberec nic než ČD nejezdí, nemohu moc porovnávat (a jinam než škola - domov necestuji). Opravdu velké zpoždění jsem zažila při plánované výluce na pitomém úseku trati (že busem to trvalo dvakrát tolik) nebo když náš vlak či ten před tím, sestřelil na přejezdu nějakého s prominutím vola. Průvodčí většinou milí, takže si vážně nemohu kdo ví jak stěžovat.

2 Blanka Blanka | Web | 30. června 2015 v 21:44 | Reagovat

S ČD cestuji a přijde mi škoda o tom mluvit,hrůza za šílené peníze. Ani se nedivím,že mají kompenzace takto nastavené.

3 Víla Víla | Web | 30. června 2015 v 22:30 | Reagovat

Na tu kompenzaci jsem taky kdysi nevěřícně koukala. Jízdenka za 132 korun, celá cesta měla trvat 2 hodiny a 48 minut. Jeden přestup v půlce cesty. Zima asi -20° a na kolejích závěje, takže se dalo čekat, že vlak nepojede přesně. Ale že ve Valmezu, kde jsem přestupovala, nepřijde strojvůdce, to nečekal nikdo. Takže nás tak asi 20 lidí hodinu mrzlo ve vlaku, kde se netopilo, nesměli jsme vystoupit, nevěděli jsme kdy pojedeme, nikdo nám nic neřekl (po té hodině teda průvodčí řekla, že se strojvůdce vožral...v ostatních stanicích hlásili závadu na lokomotivě). Po cestě jsme nabrali zpoždění ještě delší. A když se mamka, která mě v cílové stanici čekala v autě, šla zeptat k okýnku, paní pokladní se jí div nevysmála, když říkala, jestli je v pořádku, že 120 minut zpoždění, na trati, kde trvá cesta hodinu, je naprosto v pořádku, a že bych musela jet z větší dálky, aby mi vrátili peníze. Odnesla jsem to chřipkou a od té doby si tam pro mě raději rodina jezdila autem.

4 Kája Kája | Web | 1. července 2015 v 22:39 | Reagovat

A zase by si lidi jen a jen stěžovali... :-?

5 Nekra Nekra | 3. července 2015 v 13:32 | Reagovat

Z toho, co píšeš, by mne hlavně zajímalo PROČ soukromí dopravci nepovolují převoz kol.
Vlakem už skoro nejezdím, takže jak moc upadají ČD nevím (dřív jsme jezdili vlakama na výlety a až na nějaký ty otravný zpoždění to ani nebylo hrozný - jezdili jsme bez bicyklů).
Preferuju spíš autobusy. Záleží asi, co bereš jako "zákaznickej servis". Já od dopravce očekávám bezpečný a včasný (bez zpoždění) přesun z A do B, a to i pro zavazadla. Nevím, jak to mají ve vlaku, ale takový ty otázky, jestli chci pití nebo noviny, by mne akorát otravovaly - radši je zaspím.

6 Městoběžník Městoběžník | 6. července 2015 v 22:07 | Reagovat

Zajímavé. Možná je to o tom, že mne by kromě opravdu výjimečných případů ani nenapadlo chtít vrátit peníze a kdyby napadlo, tak bych si myslela, že je stejně nedostanu, a o nic bych se nehlásila. Možná takto uvažuje mnoho cestujících a stejně tak ČD pak můžou uplatňovat myšlení a jednání ve stylu:"Buď rád, že jsi vůbec dojel!" Což například na mnou nejčastěji užívané trati ve sněhu opravdu platí a s každoročními komplikacemi už tak nějak počítám.

ČD jezdím,jelikož místa, kam cestuji, soukromé dopravce nezajímají a jízda vlakem je pro mne daleko lepší nežli jízda autobusem - ty nijak zvlášť nemusím (drahé, pomalé, jezdí málo často atd....). Proto mám i In-kartu a proto i na vytíženějších tratích upřednostňuji ČD, i když např. RJ mám taktéž vyzkoušen.

7 David David | E-mail | Web | 8. července 2015 v 18:26 | Reagovat

[5]: Soukromníci nepodporují přepravu kol, protože na to nemají vyhrazené prostory, přesněji prostě nemají místo. Pokud by chtěli, určitě by si místo udělali, ale asi to není jejich cílová skupina a nevyplatilo by se to, kdo ví...

[6]: Jenže tohle nebyla výjimečná situace, expres za námi měl 50 min a takové situace nastávají dost často. A kdyby to bylo výjimečně, tím spíše by ČD měly kompenzaci vyplatit. Jak je to nastavené, jasně vypovídá o tom, aby na kompenzaci dosáhlo co nejméně cestujících...

8 Angel Angel | E-mail | Web | 5. srpna 2015 v 3:02 | Reagovat

ČD to má schválně nastavené tak, aby nemuseli nikomu platit. To už by totiž dneska nejspíš neexistovali, protože málokdy jsou schopní zaručit, že vlak přijede/odjede tak, jak má. Jezdím na trasách kde nic jiného než ČD bohužel není, takže vlakem jedu jen, když to je moje poslední možnost. A s nějakou "milou" odpovědí se nemusíš ani obtěžovat, jim to je naprosto jedno. Sama jsem se už několikrát rozčílila tak, že jsem jim taky napsala, ale pokaždé to mělo stejný výsledek - nezúčastněná omluva a svedení viny na něco/někoho jiného a čau.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama