Nehoda Pendolina ve Studénce

2. srpna 2015 v 21:00 | David |  Železnice
Psala se středa, 22. července 2015. Ten den jsem ranní "dvanáctku" (6 - 18 h). Směna to byla dlouhá, ale dost akční a zábavná, hlavně po jejím skončení, kdy jsem se spolu s dalšími pěti kolegy zasekl ve výtahu. Jezdili jsme sem a tam, strávili v něm tak 10 minut (při tom vedru), ale za tu zábavu to stálo (normálně bych chytl panický strach). Domů jsem dojel sice nesmírně unavený, ale šťastný. Když jsem šel nahoru po schodech směr pokoj, dozvěděl jsem se od mamky šokující zprávu: ráno mělo Pendolino nehodu na přejezdu ve Studénce, 2 mrtví. Aneb když máte super náladu, někdo nebo něco vám ji musí zaručeně zkazit.


O nehodě slyšel snad každý, i ten, komu je železnice absolutně někde. Největší pamětníci tohoto blogu jistě vědí, že v začátcích jsem tady vedl rubriku "Vlaková neštěstí". Dlouho tam ležely pouze dva články. Jelikož potom vznikaly železniční články jiného typu, rubrika si dodnes nese univerzální název Železnice. Za šest dní to bude přesně SEDM let, co uplynulo od jiné tragédie ve Studénce (Nehoda vlaku ve Studénce). Necelou hodinu na to vznikl tento blog (nezávisle na sobě). V dnešním článku zopakuju ta nejdůležitější fakta a budu se snažit přidat něco navíc, co jinde jen tak nenajdete nebo jste ještě neviděli.

Základní fakta

Dne 22. 7. 2015 v 7:43 se vlak SuperCity č. 513 "Pendolino" (souprava 003) jedoucí z Bohumína do Františkových Lázní střetl ve Studénce s kamionem na přejezdu zabezpečeným světelnou výstrahou a závorami. Při nehodě zemřeli 3 cestující (dva na místě, třetí v nemocnici). Zraněno bylo téměř 20 cestujících, někteří velmi těžce. Třeba strojvedoucí, který si útěkem z kabiny nejspíše zachránil život, ale přišel o nohu. Kolegové pro něj vytvořili transparentní účet, aby mu pomohli v této těžké životní situaci (k 30. 7. 2015, 9:00 se vybralo přes 1,4 mil. Kč - zdroj). Za pult vlaku už nebude moct usednout. Řidič kamionu utekl do bezpečné vzdálenosti a nebyl tedy zraněn. Při nehodě vznikla škoda ve výši téměř 158 mil. Kč, přičemž naprostá většina je na vlaku (150 mil. Kč). Podle záznamových dat z přejezdového zabezpečovacího zařízení byl přejezd v době nehody v činnosti. Kamerový záznam jasně ukazuje viníka. Polský řidič vjel na přejezd v době, kdy byla výstraha v činnosti, následně se s kamionem na přejezdu zasekl. Soud poslal řidiče do vazby, za obecné ohrožení z nedbalosti mu hrozí trest odnětí svobody až na 10 let (pozn.: kdo je viníkem tragédie z roku 2008, soud dodnes jasně neurčil, soudní procesy stále běží). Od Ostravy jsou na přejezd špatné rozhledové poměry pro strojvedoucí vlaků, překážku na přejezdu lze spatřit max. 8 - 10 sekund dopředu. V tomto případě se strojvedoucímu podařilo snížit rychlost vlaku ze 160 na 142 km/h, díky tomu zabránil možná i větším škodám na životech a majetku. Souprava Pendolina byla podrobena komisionální prohlídce. Z ní vyplývá, že je potřeba vyměnit či opravit celý první vůz kromě podvozků. Dopravce si vyžádal podrobnou kalkulaci od výrobce (italský Alstom), zda se oprava či výměna vozu vyplatí, nebo zda-li je lepší pořídit celou jednotku podobného typu (stejná se již nevyrábí).
(zdroje: 1, 2)

22.07.15 → 22 - 7 = 15

Fotografie

Tato fotografie jasně dokazuje, jak devastující nehoda byla. Předpokládám, že sedačky byly vytaženy záchranáři, vše ostatní by mělo být ukazovat rozsah poškození ihned po nehodě. Abych se přiznal, když jsem tu fotku viděl poprvé, říkal jsem si něco ve stylu "To je Pendolino? Vůbec tak nevypadá!" Fotku jsem stáhl z Drážní inspekce na stránce, kde si můžete prohlédnout zbytek (zdroj).

Mapa

Dále jsem ze serveru Mapy.cz ofotil tento snímek, do kterého jsem dokreslil popis nehodové události. Jistě jste poznali, že zelený "špendlík" je místo srážky a červený, kde čelo soupravy vlaku zastavilo. Od místa letošní tragédie a té před 7 lety to je zhruba 1,5 km. Pro plnou velikost mapy klikněte na obrázek.

Video

Na následujícím videu můžete zhlédnout jízdu Pendolina z Ostravy do Prahy přímo z kabiny strojvedoucího. Video bylo nahrané skoro před rokem a k úplné dokonalosti mu chybí pouze zvuk. Díky videu si můžete dokonale představit situaci strojvedoucího - kdy nejdříve mohl spatřit kamion, kolik času měl na reakci atd.

Pokud vás to zajímá, video si pusťte třeba od času 13:40. V tento čas jede vlak rychlostí 160 km/h a blíží se do Studénky. V čase 13:54 míjí vjezdové návěstidlo žst. Studénka, přejezd stále není na dohled. Zhruba v čase 13:57 se postupně objevuje přejezd a dejme tomu, že strojvedoucí již mohl spatřit překážku - kamion. V čase 14:06 míjí vlak přejezd - místo srážky. Snadno si můžete spočítat, kolik času měl strojvedoucí na nějakou reakci. V případě tragédie strojvedoucí zareagoval spuštěním rychlobrzdy, vlak díky tomu zpomalil o 18 km/h (tedy na rychlost 142 km/h).


Edit, 1. 3. 2016:
Dodatečně sem vkládám video z obou kamer u přejezdu, které celou událost zachytily z bezprostřední blízkosti:


Závěrečné slovo

Původně jsem ještě chtěl přidat bonus, ale ten by nesmírně natáhl článek, nechám si ho tedy na příště. Zatím se nechte překvapit, co to bude, do té doby můžete alespoň tipovat. Můžu jen prozradit, že to bude velmi důležitý a přínosný článek.

Kdybych měl ještě nějak okomentovat tragédii, tak je to opravdu strašné, v první chvíli jsem byl opravdu v šoku, že po sedmi letech se ve stejném městě stala další tragédie. Vždycky jsem říkal, že Poláci jezdí na silnicích jako prasata, kór na přejezdech, avšak ani Češi nejsou o moc lepší. Nejhorší je, že kvůli jednomu umřeli lidé a vznikly velké škody. Tak věřím, že spravedlnost to vezme do svých rukou. Přejezd ve Studénce je zabezpečen nejlépe, jak to jde: výstražná světla, závory, kamera. Ani to řidičům nedělá problém. Hodně se mluví o zrušení přejezdu a vybudování nadjezdu. Je to sice účinné, ale drahé opatření. Snížení rychlosti vlaků pro průjezd přejezdem na 120 km/h určitě není dobrým řešením. Líbí se mi třeba nápad s čidly na přejezdu sloužící k indikaci překážky. Nebo jsem někde viděl přejezd, před kterým se při výstraze z vozovky vysunula taková zábrana. Kdyby se to snažil řidič projet, v nejlepším případě by si "jen" zničil auto. Bohužel řidiči nemají moc motivaci neriskovat, zvýšení pokut asi moc nezabere.

Jak jsem četl, na zmíněném přejezdu se i po nehodě jezdí dále na červenou. Bohužel jsem nečekal, že řidiči začnou být o dost více poctiví. Ještě vám ukážu jedno video, které není ze Studénky. Řidič (pravděpodobně s německou registrační značkou) přijíždí k přejezdu ve výstraze a zastaví. Chvíli stojí a pak se proti červené rozjede! Sekundu na to projede přejezdem rychlík. Kdyby auto vyjelo o sekundu později, máme další nehodu. Svůj život riskovala především posádka automobilu, personál a cestující vlaku by to moc neohrozilo (max. drobná zranění).


---

P. S. Dnešní článek nabízí pestrou možnost k vyjádření se v komentářích. Do ankety jsem dal otázku, jestli po této nehodě máte strach jezdit vlakem. Myslím si totiž, že není třeba vyvolávat paniku, na silnicích umírá během dne klidně i 10 lidí, na železnici umírají cestující či personál vlaků opravdu minimálně. Kromě této nehody, nepamatuju si, kdy a kde někdo zemřel naposledy. V komentářích můžete svou odpověď zdůvodnit. Dále můžete napsat, co říkáte na samotnou tragédii, jaké byste navrhli řešení pro eliminaci takových nehod atd. Uvítám opravdu cokoliv k tématu, za vaše případné reakce vám předem děkuji, mějte se pěkně! :-)

---

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 


Anketa


Komentáře

1 surpan surpan | E-mail | Web | 2. srpna 2015 v 23:18 | Reagovat

To video je fakt dobré. Divl jsem se předtím, proč nebrzdil, ale on vlastně neměl ani kdy. Zároveň ani ten polák už neměl moc času cokolik dělat, když viděl přijíždět vlak, pokud si ho vůbec všiml.
Některé přejezdy jsou sice na draka a čekáš nekonečně dlouho, ale pořád lepší čekat, než zemřít nebo zabít...

2 Nekra Nekra | 3. srpna 2015 v 17:22 | Reagovat

Ani mi nepřijde, že bych měl po nehodě ve Studénce větší strach jezdit vlakem než před ní, ale jelikož již delší dobu vlakem nejezdím, je to možná irelevantní :).

Jsem rád, že píšeš, že je to nejlépe zabezpečený přejezd. Někde v novinách nebo "novinovém" článku jsem naopak četl, že si lidé stěžují, že to tam bezpečné není. K tomu si myslím jedno - je blbost svádět na přejezd, když někdo (v tomto případě řidič kamionu) jezdí jako kokot a vjede na přejezd i přes závory a červená světla!

Podle popisu následků si myslím, že spravedlnost opět nefunguje - řidič vlaku, který za to nemohl a ještě se nehodě snažil zabránit, přišel o nohu, zatímco viník kamioňák vyvázl bez zranění. :X
Myslím si, že spravedlnost vypadá opačně - na vlastním zdraví, případně životě, by si to měl vyžrat viník! Ten svět je ale blbě nespravedlivě zařízenej. Pak jsou lidi čím dál větší svině, protože slušný lidi akorát na všechno doplácí a padouchům leccos projde.

3 Didlinka-K Didlinka-K | 4. srpna 2015 v 16:25 | Reagovat

Já si určitě myslím, že by situace měla být řešena nadjezdem...vzhledem k tomu, že budování úrovňových křížení železnice se silnicí již není zákonem dovolené a i například u lokálních železničních tratí to musí být řešené mimoúrovňově, měly by být alespoň železniční přejezdy na hlavních koridorech postupně nahrazovány :) jinak mi tento zákon celkem postrádá smysl...

4 David David | E-mail | Web | 4. srpna 2015 v 20:23 | Reagovat

[1]: Určitě uznávám, že někdy se řidiči načekají klidně i 10 min, ale lepší mít 10 min zpoždění, než nikdy nedojet do cíle...

[2]: Je nejbezpečnější, jak jen může být. Nebezpečný přejezd si z něj dělají pouze jeho uživatelé - konkrétně chodci a řidiči.

Na silnicích vypadá spravedlnost většinou takto: opilý řidič jede v obci 160 km/h, srazí protijedoucí auto, ve kterém zemřou všichni lidé a viník je lehce nebo těžce zraněn. :-?

[3]: Píšeš, jak by měl zákon vypadat? Že by lokálka nemohla mít přejezd, to tak určitě není a asi ani nebude - to by bylo až moc přísné...

5 Didlinka-K Didlinka-K | 4. srpna 2015 v 22:08 | Reagovat

[4]: U nově stavěných tratí to ta je nebo nás to minimálně ve škole učí

6 Angel Angel | E-mail | Web | 5. srpna 2015 v 2:42 | Reagovat

Nejhorší je, že se i přes takové nehody lidi nepoučí a dál vesele jezdí na červenou. Přece to stihnou, ne? A kvůli takovým idiotům pak naprosto zbytečně umírají lidé. Upřímně řečeno nevím, jestli je něco, co by donutilo takové řidiče začít používat mozek. Sice doufám, že to tomu Polákovi neprojde, ale žádný trest už ty životy nevrátí.
Jinak osobně se vlakem zase tak nebojím jezdit kvůli nehodám. To už jsem měla kolikrát větší strach z opilých lidí uvnitř vlaku =) A ta pravděpodobnost, že budu mít nehodu v autě je přece jenom o dost vyšší. Bohužel to ale zpravidla nejvíc odnesou ti, kteří nehodu nezpůsobí.

7 Nekra Nekra | 5. srpna 2015 v 14:07 | Reagovat

[4]:: To není spravedlnost, ale krutá praxe :(. Ale vo to je to horší - nefunguje přirozená spravedlnost, že by si viník rozmlátil držku. A ani to umělé napravování zákonama nevypadá dost funkčně (málo vymahatelný a málo krutý a oběti z toho nic nemaj), aspoň podle toho, co se objevuje v TV nebo v novinách.

[6]:: Že jsou pitomí, to je jedna věc. Ale tak by jim měli zabavit řidičák a hlídat, aby si nedovolovali řídit bez něj!

8 Leník Leník | Web | 5. srpna 2015 v 18:56 | Reagovat

Dozvěděla jsem se o té nehodě mnoho informací, které jsem nevěděla.
Opravdu je vidět, že máš železnice rád a baví tě to...

Je to strašný, co se stalo... Jak jsi říkal, ta čidla by byla dobrý nápad, nebo i ty zábrany.

Před asi 4 roky nás mamka vezla do školy. Cestou máme jeden přejezd. Zrovna začaly "zvonit" (jak jinak to říct :-? ?) a blikat výstraha. Na přejezdu stál náklaďák, protože za kolejema je křižovatka, někdo zrovna odbočoval a on tam musel zůstat. Začali se spouštět závory a on naštěstí odjel, nespadly na něj, ale byl to fakt strašnej zážitek, my jsme stáli v protisměru, takže jsme to dobře viděli..

Já vlakem jezdím často, cca 3x do týdne - na koně. Zdály se mi několikrát sny, jak se dva vlaky střetli, bylo to fakt strašný...

Ani nevím, co mám v anketě "zaškrtnout", sice se moc nebojím (ale respekt mám), ale přemýšlela jsem o tom..

Četla jsem i ty ostatní články o těch nehodách. Ty 3 se staly hodně těsně za sebou.

Ještě se vyjádřím k tomu zahraničnímu řidiči. - Je to něco neuvěřitelného, musel přeci zleva vidět jedoucí vlak.. Opravdu nad jeho rozhodnutím zůstává rozum stát...

9 David David | E-mail | Web | 5. srpna 2015 v 20:14 | Reagovat

[5]: Aha, tak to je možné. Nové tratě se však moc nestaví, ty stávající se opravují nebo modernizují. I tak mi to přijde dost přísné, mělo by to platit hlavně na koridorech. ;-)

10 Ell Ell | Web | 1. března 2016 v 21:02 | Reagovat

Tento článek mě lákal už dlouho. Sice už od této nehody pár měsíců uběhlo, ale pořád ve mě vyvolává tak děsivé pocity, jako před těmi měsíci. Já si první nehodu ze Studénky moc nevybavuji, protože mi bylo asi 9 let, ale už tehdy jsem se dost zajímala o práci složek IZS a měla jsem k té práci respekt (což mám pořád), ale radši si ani nepředstavuju, jak náročné to pro ty zraněné i zasahující  muselo být. NA tom místě zásahu probíhá třídění raněných podle priorit zranění, takže není možné cíleně ošetřovat jednoho jedince. Když si představím, že chodím mezi těmi těžce raněnými a třídím je podle vážnosti zranění, tak je mi dost těžce. Obecně mě nehody vlaků dost děsí. Nevím jestli si pamatuješ (nevím jak je to dávno, ale určitě to bylo ještě před první nehodou ve Studénce) nehodu v Čerčanech (To to nádraží ještě nebylo opravené), ale tu si pamatuju moc dobře, protože bydlím opravdu nedaleko Čerčan a přes Čerčany jezdím teď každý den do školy a znám spoustu hasičů z okolí. Musím se jich někdy zeptat, jestli u toho byli. Vždycky mi bylo hrozně líto těch strojvedoucích, obzvlášť u té druhé nehody ve Studénce, kde za to opravdu nemohl. Tak to ale je. Ti, co za nic nemůžou to odnesou nejvíc. Ráda jsem si přečetla pohled na tuto nehodu zase z jiné strany, je pravda, že to video dost ukazuje na to, že ten strojvedoucí neměl šanci. Co se týče řidičů, ti jsou nepoučitelní. I kdyby jsi tam dal bůhvíjaké opatření, vždycky si najdou způsob jak se obejít bez těch tří minut čekání.

11 David David | E-mail | Web | 2. března 2016 v 20:27 | Reagovat

[10]: Díky za pohled ze strany hasičů. ;-) O nehodě v Čerčanech vím, ta je mezi železničáři bohužel hodně známá... Ohledně Studénky 2015: přidal jsem ještě video z kamer u přejezdu. Pokud jsi to ještě neviděla, určitě se podívej, je to dost drsné... S poslední částí tvého komentáře plně souhlasím. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama