Není Birell jako Birell

12. října 2015 v 14:00 | David |  Názory
Tímto článkem chci upozornit na častý nešvar českých restaurací a jiných podobných podniků. Když si objednám produkt A, očekávám, že ho dostanu a nepřinesou mi produkt B. Mnohým to pravděpodobně nevadí, a právě v tom může být problém. Podniky to ví a pak toho rádi zneužívají. Článek obsahuje reálné názvy produktů, rozhodně se nejedná o reklamu na ně.


Není Birell jako Birell

Jako první se zastavím u velmi známého produktu z oblasti piv: Birell. V tom se vyloženě vyžívá můj taťka, především když jsme v podniku někde daleko od domova. Pokud si taťka nemůže dát klasické pivo (třeba pokud musí řídit), zeptá se obsluhy, jestli mají Birell. Obsluha kladně odpoví, taťka si jej objedná. Po chvilce servírka přináší pivo. Taťka se diví, proč dostal jakési XYZ nealko. Obsluha taťkovi odvětí, že chtěl přece Birell. Jenže Birell je jen jeden, není to každé nealkoholické pivo. Kdo neví, Birell je a vypadá takto.

Birell je nealkoholické pivo vyráběné již od roku 1992 v pivovaru Radegast. Zatímco kdysi se jmenoval Radegast Birell, přechodem pivovaru pod Plzeňský Prazdroj se z něj stal "pouze" Birell. Chápu, že je dost zažité označit birellem kterékoliv nealkoholické pivo. Jenže na trhu je takových piv čím dál více (myslím, že kdysi byl Radegast Birell celorepublikovým unikátem). I přes výrazně se nelišící obsah alkoholu (max. 0,5 % alk. obj.) se může méně či více měnit složení, tedy i kvalita. Sám jsem v minulosti ochutnal více nealkoholických piv a rozdíl jsem určitě poznal. Birell je s kvalitou hodně vysoko, v roce 2008 získal první místo v celosvětové soutěži World Beer Cup v kategorii nealko piv (zdroj).

Kofola je také jenom jedna

Další známý prohřešek. Kofolu miluje spousta lidí, kteří na ni nedají dopustit. Jednou v létě jsem byl v restauraci kousek od našeho domu. Od doby nového majitele jsem tam byl poprvé, tak jsem ani nevěděl, jakou mají nabídku. Dostal jsem chuť na Kofolu. Zeptal jsem se obsluhy, jestli ji mají. Měli, tak jsem si ji objednal. Po chvilce mi byla přinesena a téměř ihned jsem se na ní vrhl. Vypadala jako Kofola, ale jako Kofola moc nechutnala. Podíval jsem se do nápojového lístku a následně mě utvrdila i jedna informační tabule přímo v restauraci: já mám Kolču!

To už ale považuji za mnohem větší prohřešek. Nejhorší na tom bylo snad to, že byla za stejnou cenu jako Kofola, přitom Kolča je vždy levnější a méně kvalitní. Kdyby narovinu řekli, že mají Kolču a měli ji za odpovídající cenu, vlastně by mi to nevadilo, Kolča není špatná. Vadí mi ale to klamání zákazníků. Jestli jsem ji ještě nedostal do Kofoly sklenice, ale nechci spekulovat. Snad nemusím ukazovat, jak pravá Kofola vypadá. Myslím, že milovník Kofoly snadno pozná, jestli dostal přesně to, co chtěl.

Ostatní prohřešky

Našel bych toho ještě hodně. Třeba o dost dříve jsem si na jednom místě objednal Sprite a dostal jsem do kelímku něco, co Sprite nebylo, ale chuťově to bylo dost podobné. Některé minerálky a nápoje opravdu umí dobře napodobit chuť Spritu. Opět způsob, jak výrazně ušetřit oproti originálu. Místo Sprite se dost nabízí 7up, "překvapivě" to také není to samé. Na všem v tomto článku není nic špatného, pokud je zákazník předem informován, že sice přesně tento produkt nemají, ale mají jeho "náhražku". Někteří rádi místo Kofoly nabízejí Coca-Colu, což je podle mě už hodně velký rozdíl. I mezi Pepsi a Coca-Colou je rozdíl.

V restauracích a podobných podnicích to není jen o nápojích, ale taky o jídle. O tom by však mohl dlouze přednášet pan Zdeněk Pohlreich, kterého můžete znát nejen z pořadu Ano, šéfe! U jídel si restaurace rády upravují tradiční recepty podle sebe. Caesar salát, rizoto, těstoviny, pizza. To je jen zlomek toho, co patří mezi nejčastější pseudoúpravy restauračních kuchyní. Navíc není nic výjimečného vidět v jídelním lístku v části "bezmasá jídla" třeba smažený sýr se šunkou a hranolkami. Na to si už udělejte názor sami. ;-)

---

P. S. V dnešní anketě můžete hlasovat o tom, zda vám někdy vadilo, když jste v restauraci či jiném podobném podniku nedostali přesně to, co jste si přáli. Pokud se vám to stalo alespoň jednou, do komentářů můžete napsat, o co se přesně jednalo. Souhlasíte s mým článkem? Postrádáte v něm produkt, který se taktéž dost šidí? Pokud ano, který to je? Uvítám cokoliv k tématu, i odkazy na vaše stejně tématicky zaměřené články. Předem vám děkuji za vaše případné ohlasy, mějte se pěkně! :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

 


Anketa

Vadilo vám, když jste v restauraci či podobném podniku nedostali přesně to, co jste si přáli?

Skoro vždy ano
Většinou ano
Většinou ne
Skoro vždy ne
Vždy mi přinesli přesně to, co jsem chtěl/a

Komentáře

1 Ondra Ondra | 12. října 2015 v 18:56 | Reagovat

Mi v té anketě chybí "nepoznám to" :-D

2 kitt kitt | 13. října 2015 v 9:03 | Reagovat

Náhražky by mi taky vadily, naštěstí jsem se s tím zatím nesetkala. Ale máš pravdu, Coca Colu už mi nabízeli (místo Kofoly). Naopak už se mi několikrát stalo, že jsem si něco chtěla objednat, ale dané jídlo/pití zrovna neměli, přestože bylo v nabídce. Chápu, stane se, ale uvítala bych, když by mi to oznámili už při příchodu/označili v jídelním lístku.

3 David David | E-mail | Web | 14. října 2015 v 9:19 | Reagovat

[2]: Tak to se stává hlavně u jídel, že něco není, i když to je v jídelním lístku, to je pak horší než u pití...

4 Nekra Nekra | 14. října 2015 v 20:41 | Reagovat

Zajímavý název, jako první mne napadlo, že to bude o rozdílech mezi 0,5l a 0,33 l lahvích :D.

Malé rýpnutí - podniky snad zneužívají rády.

1) Souhlas, že ne každý nealkopivo je Birell. I když z obrázku lahve se teda čtenáři moc nepoučí, aspoň ne co se týče toho poznávání v restauracích. Když to nalejou do sklenice, tak to přece vypadá úplně jinak.

2) Jo, Kofola je taky jenom jedna, vlastně cokoliv co má jméno je jedna/jedno/jeden. A rozdíl oproti Coca-Cole to rozhodně je. Sice už takový chemikálie nepiju, ale pamatuju si, že když jsem to píval, tak mi Coca-Cola chutnala a Kofola mi oproti ní připadala úplně hnusná. Holt jiný lidi, jiný chutě.

Hlavně je na tom hrozný, jak se za léta nic nemění. Připomnělo mi to článek v novinách, kde jedna novinářka (nepamatuju si jméno) popisovala, jak testuje restaurace, jestli jí přinesou krabí koktejl, anebo náhražku ze surimi. Vadilo jí to klamání zákazníků, ne surimi samo o sobě (pokud to restauratér nevydával za skutečného kraba).
Ten článek vyšel určitě před několika lety!

To, co popisuješ, je vlastně to samé, akorát na nápojích.
Takoví podvodníci by měli zkrachovat :D.

A zajímavý mi taky přijde, že nikde v článku nemáš povzdech nad společností, jak je většina lidí orientovaných hlavně na cenu a obchodníci (i když ne všichni, čest výjimkám) pak prodávají levné sračky.

5 David David | E-mail | Web | 16. října 2015 v 10:01 | Reagovat

[4]: Ad 1: Birell se většinou podává v láhvi, zákazníkovi je nalit do sklenice přímo před ním. Horší, když je čepovaný. Není snad problém, aby obsluha ukázala sud, ze kterého pivo čepuje a jeho víčko. Správný znalec pozná Birell i poslepu. :-)

Článek řeší restaurace, ne obchody, ale i tady platí jaká poptávka, taková nabídka (jaké si to uděláme, takové to budeme mít). ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama