Jak podpořit oblíbený web

11. ledna 2016 v 20:00 | David |  Zajímavosti
Jak nepodpořit oblíbený web? O jednom takovém opatření jsem loni napsal článek. Článek mě tehdy stál místo v Autorském klubu. Podrobnosti k tomu si můžete pro změnu přečíst v tomto článku. Dnes jsem se rozhodl, že to zkusím napsat přesně v opačném duchu, tedy jak oblíbený web podpořit, a to jak pohledu uživatele webu (dále jako uživatel), tak i z pohledu provozovatele webu (dále jako provozovatel). Z tohoto článku by si měly něco odnést zmíněné strany...


Stojíte si za tím, že své oblíbené weby plně podporujete? Pak právě vy budete překvapeni z toho, že většinou to tak není a svému webu spíše škodíte. Použitím doplňku AdBlock (Jak se zbavit otravných reklam) zablokujete reklamy, které tvoří hlavní složku příjmů webů, což mimochodem uvádí 11 z 10 webů.

Ruku na srdce, AB taktéž používám, ale nesouhlasím s modelem reklam. Určitá firma osloví určitý web a domluví se na umístění reklamy. Za každé kliknutí na reklamu dostane web od firmy určitý fixní příjem. To znamená čím více kliknutí, tím vyšší příjmy. S touto politikou nesouhlasím především proto, že uživatel většinou klikne na reklamu omylem a cílová stránka pro něj nemá žádný význam. Kdo chce najít informace k určitému produktu, nebude přece obíhat náhodné weby, dokud se mu nezobrazí jeho vysněná reklama. Navíc mnoho uživatelů reklamu spatří, ale neklikne na ni. Nejen proto si myslím, že platit by se mělo především za samotný pronájem, ne pouze za klik, příp. platit za pronájem + kliknutí.

Byť s touto politikou dost nesouhlasím, je opravdu úzká skupina webů, na kterých občas na nějakou reklamu kliknu, což jsem donedávna vůbec nedělal (zkuste hádat, co to změnilo). Jsou to weby, na kterých mi dost záleží, jsou pro mě něčím přínosné atd. Tak proč je takto nepodpořit, když není žádná jiná možnost, resp. je, ale ne tak přínosná?

Typická ukázka šikany uživatelů používající doplněk pro blokování reklamy (AdBlock). Dokud si tento doplněk nevypnete, nebudete mít možnost zhlédnout video, přečíst článek, zobrazit určitou část webu atd. (zdroj)

Jsou vůbec jiné možnosti podpory? Určitě ano, jde to i bez reklam. To, že kdysi jsme potkali na webu reklamu jednou za čas a nikdo si nestěžoval na nedostatek příjmů, a nyní na některých webech zabírají více prostoru než užitečné informace a provozovatelé si naopak stěžují a zavádějí různá opatření, značí to, že kdysi to (skoro) bez reklam opravdu šlo.

Za velmi dobré opatření pro zvýšení příjmu považuji oddělení webových uživatelů na běžné a prémiové (platící) členy. Jsou weby, na kterých nemá takové rozdělení smysl, ale zrovna v prostředí blogu bych našel spoustu dobrých důvodů. Prémioví uživatelé by mohli mít blog bez reklam, možnost využívat speciálních funkcí pro psaní článků nebo nastavení designu, (téměř) nepřetržitou telefonickou zákaznickou podporu atd. A kolik by se mělo platit? Myslím si, že by nebylo potřeba jít do astronomických částek, které by uživatele zruinovaly. Částka v řádu stovek korun za rok by určitě byla odpovídající.

Na plno webech je dnes již běžná praxe, že tam najdete tlačítko "donate", které slouží k přímé finanční podpoře ve zvolené nebo vlastní výši. Navíc lze nastavit opakování plateb (něco jako trvalý příkaz). Uživateli z toho nevyplývají žádné bonusy, proto je to pro provozovatele ještě výnosnější než v předchozím případě.

Facebook je pro mnohé zlo, ale já ho považuji za velmi výhodný a laciný propagační nástroj. Můžete skrz něj propagovat vybrané články, oslovit mnoho uživatelů, a to bez investování jediné koruny. Samozřejmě FB nabízí i větší možnost propagace, avšak za tu si musíte připlatit (čím více dáte, tím lepší bude výsledek).

Pro podporu svého oblíbeného webu můžete udělat maximum, ale i to nemusí vůbec stačit. Snažit by se mělo nejen co nejvíce uživatelů, ale také provozovatel. Ten může přijmout/využít výše uvedená opatření, ale má také další možnosti. Například mě napadá spolupráce s ostatními (především podobně zaměřenými) weby, sehnání sponzorů ze širokého spektra firem, pořádání různých akcí atd. Obecně by měl provozovatel činit tak, aby jeho web navštěvovalo a zapojovalo se do komunity co nejvíce uživatelů.

Co říct závěrem? Určitě si nemyslím, že internetové reklamy jsou zlo a neměly by se vůbec používat. V prvé řadě by měl provozovatel popřemýšlet, co udělat pro optimální situaci (max. zisk), než bezodkladně zvolit tu nejsnadnější a "nejvýnosnější" cestu. Stejně tak by se měl zamyslet i uživatelé, jak by mohli podpořit svůj oblíbený web, pokud tak chtějí opravdu učinit. Než začne provozovatel shazovat vinu na uživatele (že neklikají na reklamy atd.), měl by si v prvé řadě sáhnout do svého svědomí a uvědomit si, co dělá špatně. Uživatelé se mohou opravdu chovat špatně (chybně), ale každá špatnost (chyba) má VŽDY svůj důvod. Vzájemná spolupráce mezi provozovatelem a uživateli webu je opravdu důležitá! :-)

---

P. S. V dnešní anketě hlasujete, zda považujete současný systém internetových reklam za nejlepší způsob podpory webu. Pokud zvolíte ano, proč si to myslíte? Pokud ne, co považujete za nejlepší variantu? Souhlasíte s metodami uvedenými v tomto článku, příp. byste je nějak upravili, doplnili atd.? Pro odpovědi na tyto otázky využijte, prosím, komentářů. Samozřejmě uvítám jakýkoliv jiný názor či postřeh k dnešnímu tématu. Předem za ně děkuji a přeji vám příjemný zbytek dne. :-)

---

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

 


Anketa

Považujete klasické internetové reklamy za nejlepší způsob podpory webu?

Ano
Nevím
Ne

Komentáře

1 Nekra Nekra | 12. ledna 2016 v 11:51 | Reagovat

Ale no tak - to je pořádný přehánění, nemůže něco uvádět 11 z 10ti webů.

S placením za pronájem (místa na reklamy) souhlasím.

U toho obrázku, výraz "šikana" mi přijde přeci jen přehnaný. Uživatelé (někteří) se rozhodnou používat nějaké zařízení (např. AdBlock) a prvozovatelé, kterým se to nelíbí, proti tomu zas nasadí svoje protiopatření. Něco jako zákon akce a reakce. Tam se to samozřejmě (nejspíš) nezastaví, protože uživatelé budouvymýšlet protiopatření proti té reakci ... . Je to jako odvěký boj. Provozovatelé si tím stejně nepomůžou.

O tlačítkách "donate" mám ošklivé mínění. Takový ten pocit, jakoby to říkalo jen "chci tvoje prachy". Nic z toho uživatel nemá, ani jistotu, že tím poporuje web (Možná jsem přehnaně paranoidní, ale myslím si, že to je spíš způsob jak "jen tak z ničeho nic" přijít přes web k zisku - stačí, když se najde dost ochotných lidí.).

Jo, s tím Zlem souhlas. :p

Internetové reklamy - záleží dost na tom, jaké jsou. Když jen tak někde "visí" (bokem nebo dole), nehýbou se, nemají křiklavé barvy a nevylézají "z děr" doprostřed, tak je beru jako část stránky a nevadí mi. Vadí mi reklamy, co se hýbou, samy se otvírají (vylézají), rozesírají mi běžný vzhled stránky (např článek místo prostředka šoupnou ke kraji, nebo se objeví na druhé straně než předtím) nebo mne nutí je odkliknout, aby zmizly (včetně těch buzerací "stránky používají cookies, klikněte na to, že s tím souhlasíte").

Možná jsem si vybral blbou variantu v anketě, ale kdyby reklamáři platitli už za pronájem části stránky, tak by to mělo být lepší (a není to současný model, kde se platí za kliknutí).

Taky mne napadá, že ti tam chybí prodej reklamních/propagačních předmětů provozovatele :).

Jo a na konci ještě poznámka - to žlutý písmo na modrým pozadí mi nejde snadno přečíst (ztrácí se tam). Nejdřív jsem si myslel, že to jsou odkazy, ale když jsem zjistil, že nejsou, tak takové zažlucení nechápu. Pokud to mělo být jako zvýraznění, pro mne to má opačný efekt.

2 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | Web | 12. ledna 2016 v 15:02 | Reagovat

Ten AdBlock jsem pocítila zatím nejvíc, když se Kerria přestěhovala na Píše.cz, a na mě  vykouklo "Jestli chcete číst články na tomto blogu, odinstalujte si AdBlock" . Kdyby na mě nehrála celá obrazovka, a bylo by jasně a zřetelně vidět, kde se u těch reklam vypíná zvuk, tak si AdBlock odinstaluju. Do té doby smolík.

3 David David | E-mail | Web | 13. ledna 2016 v 22:51 | Reagovat

[1]: Ale no tak, ty nerozumíš srandě. :-D Samozřejmě je to nesmysl, cílem bylo pobavit. ;-)

Tím, že si nainstaluji AB, provozovatele nijak nešikanuji, neomezuji atd. Prostě si jen zakrývám něco, na co nekliknu (co mě otravuje a překáží mi to). Jako pádný argument bych bral pouze něco takového: "provozovateli snižuješ příjmy z nechtěných kliknutí" - to je pravda. Tím taky dávám najevo "ty, provozovateli, máš ze mě určitý příjem, ale já mám z toho nulový užitek."

Žluté zvýraznění: jasně, beru, záleží na nastavení monitoru. Určitě nad tím přemýšlím a ještě jsem nenašel k mému pozadí tak dobrou barvu, aby vznikl výrazný kontrast - zvýraznění. Jedině používat žluté pozadí písma, to vypadá dobře, ale tohle se hodí spíše pro nadpisy než text.

4 Nekra Nekra | 14. ledna 2016 v 13:34 | Reagovat

[3]:: Když z toho ta sranda nečouhá jak osina ze zadku... Jinak jsem si myslel, že pro zabavení máš rubriku s opačným názvem "Pro nudu" (i když je to proti nudě).

Nebo možná i na denní době :(. Osobně za zvýrazňovací barvu (na světlém pozadí) považuji červenou. V klasickém písmu zvýrazňuje i ztlustění (bold).

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama