Záchranná akce v Pendolinu

27. června 2016 v 23:59 | David |  Železnice
Přesně před měsícem se psal pátek, 27. května 2016. Pamatuji si, že to byl to krásný a teplý den. Také to byl velmi důležitý den. Ráno jsem na katedře odevzdával svou diplomovou práci. Po obědě a úklidu bytu jsem se vydal na cestu domů. Když k nástupišti přijížděl vlak, vůbec jsem nemohl tušit, co se za chvilku stane...


Pro svou cestu jsem si vybral Pendolino (spoj SC 507). Jelikož jsem jízdenku kupoval na poslední chvíli, nezbylo už mnoho volných míst, ta nejlepší byla v prvním voze. I když nerad cestuji v prvních vozech, rezervoval si místo ve voze č. 7, který byl v čele vlaku. Když jsem přišel na nádraží, měl jsem chvilku času navíc, využil jsem jej na focení. Vyfotil jsem i moje přijíždějící Pendolino. Na vedlejším nástupišti zrovna odjížděl na Prahu vlak LE 1358 společnosti LEO Express.


Zjišťuju, že jedu "nehodovou soupravou" Proč nehodová? Obsahuje pět nepoškozených vozů z loňské nehody ve Studénce (článek), zbývající dva vozy jsou z jiné soupravy (jel jsem v jednom z nich). Touto soupravou jsem nejel poprvé. Cesta probíhá naprosto bez problémů, ale to se zhruba hodinu po výjezdu z Pardubic podstatně změnilo...

Projíždíme Zábřeh na Moravě a já jdu na záchod, který se nachází hned za stanovištěm strojvedoucího. Po vykonání potřeby si umývám ruce. Slyším houkačku. Tu jsem dnes slyšel asi 100x. Strojvedoucí tak třeba upozorňoval pracující dělníky na trati, takže nic neobvyklého. Několik sekund po houkačce slyším výrazné BUM, jakoby to bylo přímo pod mýma nohama! Hned na to vlak začne rychločinně brzdit (záchranná brzda) a je mi jasné, že se něco stalo. Auto nebo osoba? Myslím si, že to bude spíše druhá možnost, ale jsem v šoku. Vydávám se ke svému místu, ale tam zrovna stojí bistrovozík. Na místo se nedostanu, dokud stevardka JLV neobslouží cestujícího a nepopojede dále. To bych nebyl já, kdybych nepotřeboval hned vědět, co se přesně stalo. Jdu směrem ke kabině strojvedoucí, i když předem vím, že se tam nedostanu, mohu alespoň nahlédnout přes okýnko. Strojvedoucí zrovna vychází ven a dívá se z bočních venkovních dveří, při návratu mě zahlédne a dělá nepříliš pozitivní pohyby těla. Po chvilce váhání se ho ptám, co se stalo. Odpověď zní: "dojeli jsme, holčina mi skočila pod vlak."

Tuto informaci zaslechla asi tak 1/2 našeho vozu, zbytek se to dozvěděl až z rozhlasu. Za chvilku přišla stevardka ČD (průvodčí), která mj. uvedla, že zde budeme stát do vyšetření mimořádné události minimálně TŘI hodiny. Tohle považuji za absolutně neprofesionální - takhle strašit cestující. Ano, vyšetřování může zabrat i tři hodiny, ale považuji to za horní hranici než za průměrnou hodnotu. Druhý stevard ČD uvedl v rozhlase rozmezí 100 - 120 minut. To už je mnohem lepší a reálnější rozmezí.

Asi půl hodiny nato se dozvídáme, že budeme evakuováni do jiného vlaku ve stejném směru (express do Žiliny přes Ostravu). Mezitím na noťasu sleduju aktuální mapu zpoždění nebo také obě webkamery soupravy - práci záchranných složek. Jako první jsem zaregistroval příchod policie, až poté dorazili hasiči. Snímky jsem online postoval na Facebook (na stránku specializující se na omezení provozu ČD).


Vidím, že se blíží expres, do kterého budeme evakuováni s pomocí hasičů. Říkám si, že to bude pohoda, sice se bude s krosnou blbě lézt do druhého vlaku, když pode mnou nebude nástupiště, ale to nějak dám. Balím si tedy věci a postupuju k určeným východům (vycházelo se asi čtyřmi dveřmi soupravy), což při skoro plně obsazeném vlaku zabralo nějaký čas. Stojím ve frontě skoro na konci, když přichází jeden hasič a říká, jestli by to mohli otevřít tady, že tam vzadu jsou u jedněch dveří hotoví. Průvodčí souhlasí a otevírá dveře. Za chvilku s vyděšením zjišťuji, jak bude probíhat přesun do druhého vlaku.


Hasiči mezi představky obou vlaků natáhli žebřík, na něj položili žlutou plošinu. Po tomhle jsme chodili. Vypadá to nudně, ale rozhodně to tak není. Měl jsem trochu strach, ať neztratím s těžkou krosnou na zádech balanc. Vůbec si nedokážu představit, jak by mě hasiči dole chytali, kdybych padal. Na konci chůze po plošině mě hasiči upozornili, ať si dám pozor na hlavu, vrchní okraj dveří byl opravdu nízko. Hasiče musím jednoznačně pochválit, svou práci zvládli na výbornou. Pro mě to byl nový zážitek, aneb všechno je jednou poprvé.

Po evakuaci se náš expres rozjel na Ostravu. Opět jsem seděl v prvním voze. Tentokrát jsme však dojeli bez mimořádností. Jak jsem si říkal, že díky Pendolinu budu doma rychle, tak nakonec jsem se opozdil o dvě hodiny. Nestalo se mi to poprvé, ale nikdy to nebylo s takovou evakuací. Asi dva roky zpět jsme v RegioJetu srazili osobu ve vedlejším mezistaničním úseku (Lukavice - Zábřeh) a dalších několik let zpět jsme v expresu ČD na Prahu srazili člověka v Mohelnici, což je další stanice ve směru naší jízdy od místa, kde se stala dnešní srážka. Jednou jsem zažil srážku vlaku s autem, to se událo na trati z Opavy do Ostravy.

Shrnutí
Mladé holčiny je mi líto. Bohužel to není ojedinělý jev. V té době zrovna vrcholily maturity, tady mohl být důvod pro tento čin. Tak jako tak to byl hodně zvláštní den. Jako předvěst dnešní mimořádnosti považuji rozbití skleničky při úklidu bytu. Během dne málem vykolejil expres na Prahu (strojvedoucí jel v oblouku u Ústí nad Orlicí příliš rychle), v Praze hl.n. vykolejil soupravový vlak bez cestujících, na jihu Moravy srazil vlak osobu atd. Když jsem přišel domů a bráchovi ukazoval fotky na FB, zjišťuji, že se před chvilkou stala další srážka vlaku s osobou, tentokrát kousek od našeho dnešního místa (někde u Červenky, která se nachází před Olomoucí).

Bonus
Předtím jsem zažil srážku vlaku s osobou ve vlaku od RegioJetu v úseku Zábřeh - Lukavice. Tehda nastal ten horší extrém, vlak stál tři hodiny, nekonal se žádný přestup do náhradní soupravy. Do Pardubic jsme dorazili se stejným zpožděním, myslím že dokonce na minutu přesně. Důkazem je následující snímek obrazovky užitečné aplikace NaVlak (informační tabule ve stanicích). Také si můžete všimnout, v jaké jsem byl krizi z pohledu stavu baterky. Dvě zásuvky na jedno kupé o šesti místech je opravdu málo...


---

P. S. A co vy? Zažili jste někdy ve vlaku mimořádnou událost (např. srážka vlaku s osobou, osobním automobilem, jiným vlakem atd.)? Pokud ano, budu rád, když se o svých zážitcích podělíte v komentářích. Sebevraždy pod koly vlaků jsou na denním pořádku. Kde si myslíte, že je problém (příčina)? Předem děkuji za vaše ohlasy, mějte se pěkně. :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

 


Anketa

Zažili jste někdy ve vlaku mimořádnou událost (např. srážka vlaku s osobou, osobním automobilem, jiným vlakem atd.)?

Ano, viz můj komentář
Ne

Komentáře

1 Nekra Nekra | 30. června 2016 v 17:43 | Reagovat

Z nadpisu jsem očekával, že se někomu ve vlaku udělalo blbě nebo vlak vykojelil. Naštěstí nic z toho.

Takovíhle sebevrazi jsou k vzteku. Já bych je za to snad nejradši ... !!! Kde si myslím, že je chyba - v prvé řadě hlavně v těch sebevrazích.
Abych to ujasnil, nevadí mi sebevražda jako taková sama o sobě (zastávám názor, že člověk se může svobodně rozhodnout nežít dál svůj život, tedy uznávám právo na sebevraždu), ale vadí mi, když tím sebevrah obtěžuje či poškozuje ostatní, zablokuje dopravu a tak podobně. To je prostě hnus.

Jestli/jak moc za to může přístup společnosti k sebevraždám a možná nedostatek míst k neobtěžujícím sebevraždám, v tom nemám jasno.

2 Leník Leník | Web | 30. června 2016 v 22:16 | Reagovat

Nikdy se mi nic takového nestalo.
Tyjo, ty máš těch zážitků opravdu hodně!
Mám z toho husí kůži :X...

3 Leník Leník | Web | 30. června 2016 v 22:16 | Reagovat

[1]: Nebo je také strašný, když z toho mají problém ostatní. Např. řidič, který za nic nemůže

4 Eliška Eliška | 31. července 2016 v 18:25 | Reagovat

Naštěstí jsem se k ničemu takovému nenachomejtla, a musím říct, že se k podobným zážitkům dostáváš až moc často. :-| Nicméně mě rozesmála "žlutá plošina". :) Nemyslím to zle, jen se jedná o páteřní desku, což jsou nosítka speciálně upravená na vyprošťování při autonehodách, je zajímavé, jak jí použili. Ale improvizovat se musí :D :-) Divím se, že to strojvedoucí vzal tak s klidem, můj brácha jakožto strojvedoucí mi furt vykládá o nějakých jeho kamarádech, co měli obdobnou zkušenost, naštěstí on se k ničemu podobnému nedostal, prý maximálně jednou srazil divoké prase. :D Ale abych se o něco podělila, ségry spolužačka jela kolem místa, kde hasiči zrovna "odklízeli" tělo Bartošové. Taky prý viděla až moc. :-| Myslím si, že lidé skáčou pod vlak z toho důvodu, že smrt je téměř jistá. Obzvlášť pokud skočí pod rychlík. :-?

5 David David | E-mail | Web | 4. srpna 2016 v 22:09 | Reagovat

[4]: Co se týče té páteřní desky, jako první mě napadlo označení surf. :-D

Ad strojvedoucí: někdo má za sebou 5 sražených lidí a vůbec to nehrotí, jiný má první srážku, která ho tak položí, že už nikdy do kabiny nesedne.

Já jsem zasel zažil, jak kousek ode mě přikrývali přejeté torzo těla...

Není to žádná legrace a v poslední době je těchto případů nějak moc. :-?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama