Nástup do práce (3/3): Vstupní školení, první směny

31. srpna 2016 v 8:00 | David |  Deník
A jsme ve finále této série týkající se mého nástupu do práce po úspěšném ukončení vysokoškolského studia. V minulém článku jsem psal o tom, jaké bylo psychologické vyšetření, zdravotní prohlídky a různé konzultace. Dnes to bude o prvních dnech pracovní smlouvy - vstupním školení, prvních směnách atd.



Bývá zvykem, že člověk má první směnu hned první den platnosti pracovní smlouvy. Já to však měl jinak. První den, tedy v pondělí 1. srpna 2016, jsem měl vstupní školení. Klasické BOZP, akorát náročnější obsahově a časově (8 - 16 h). Měli jsme štěstí na instruktora. Co věta, to vtípek, kterému se každý zasmál. Celkem nás tam bylo min. 20, ale s kolegou jsme tam byli jediní dva ze SŽDC, jinak to byli samí exotičtí dopravci nebo stavební firmy. Pan lektor měl k SŽDC mnoho připomínek, první vtípky jsem bral s humorem, ale další mě už vytáčely čím dál více. Jako kdybychom my dva mohli za určité problémy, holt brečel na špatném hrobě. Na konci jsme si udělali testík a šli domů. Hurá!

Další den jsem se vydal na ředitelství do Ostravy. Podepsal jsem mnoho papírů, přečetl si kolektivní smlouvu, hromadu směrnic (na každou činnost jedna směrnice). Paní z personálního mi chtěla zařídit režijní jízdenku, ale vyplynul z toho nepřekonatelný IT problém, protože režijku jsem měl již na střední, pak mi ji vzali. Právě proto ji to nechtělo pustit do systému. Kompetentní lidé (ajťáci) nezvedali telefon. Jen kvůli režijce jsem jel do Ostravy další den. Už předem jsem věděl, že to bude v pořádku a taky že bylo. Po 5 letech mi byla vrácena režijka, byť zatím v prozatímní papírové podobě (dokud se nevyrobí plastová karta).

Čtvrtek 4. srpna byl pro mě velkým dnem D, měl jsem mít svou první směnu. V 7:00 jsem dorazil k paní přednostce provozního obvodu Český Těšín. Když jako první pronesla "řekněte mi něco o sobě", opět jsem si připadal jako na pohovoru. Bylo to však v pohodě. Různě jsme si povídali, třeba že jako signalista bych měl být v Lískovci a potom jako výpravčího by mě paní přednostka viděla asi někde na "mé" trati (Dobrá nebo Hnojník). Jelikož jsem z Dobré, pracovat přímo v místě bydliště na takové pozici by bylo něco neuvěřitelného. V rámci jedné budovy jsem ještě seznámil s paní komandující, která má na starosti zaměstnance (směny, dovolené atd.). Od ní jsem se mj. dozvěděl, že kdysi bydlela v Dobré a znala mou babičku. Další paní mi dala služební ošacení (triko, montérky, kšiltovku, rukavice, kalhoty, vestu a možná ještě něco). Na závěr jsem byl seznámen s náměstkem přednostky, který mě seznámil s plánem přípravy (výcviku).

Asi v 7:50 jsme s paní přednostkou a ještě jedním pánem jeli autem směr Lískovec. Po cestě jsme se zastavili v Dobré, kde si paní přednostka vystoupila (pravděpodobně na kontrolu) a po vyložení nějakých věcí jsme pokračovali dále. Dokonce jsme jeli přímo kolem našeho baráku, z toho jsem fakt nemohl. :-D Ve Frýdku-Místku jsme nabrali dozorčí provozu a jeli už přímo do Lískovce. Tam jsem vystoupil s paní dozorčí, která mi byla jakousi průvodkyní stanicí. Nejdříve jsme navštívili druhé stavědlo, kde jsem poznal signalistu, kterého jsem si pamatoval z praxí na střední. Po krátkém porozhlédnutí jsme šli do dopravní kanceláře. Slečnu výpravčí znám od vidění již ze střední, chodila o tři ročníky níže. Poté jsme konečně vyrazili na mé pracoviště - první stavědlo.

Na stavědle jsem zůstal do konce ranní směny. Kdybych to měl shrnout do jednoho odstavce, první směna byla určitě nejnáročnější. I když jsem plno věcí věděl a znal, dozvěděl jsem se plno novinek, které jsem musel vstřebávat nejméně týden. :-D Přišel mj. i šikovný pan zabezpečovák, který mi podrobněji ukázal a vysvětlil techniku - přístroje, výhybky atd.

Ukázka části mého pracoviště (omlouvám se za ne moc kvalitní fotku).

Práci signalisty VELMI zjednodušeně vypadá takto: výpravčí ohlásí, že vlak X přijede na kolej Y. Provádí se různé technologické úkony, v mém případě mj. přestavování výhybek a návěstidel do správné polohy. Je to taková úzká spolupráce výpravčí - signalista. Když se ve stanici posunuje (přesun vagonů z jedné koleje na druhou nebo na/z vlečku/y, obraty lokomotiv atd.), výpravčí dá svolení k posunu a zbytek si organizuje (přestavuje) sám signalista. Je toho opravdu hodně, všemožné technické závislosti a pravidla, do toho nutná znalost všech předpisů v rozsahu signalisty. Pro vysokoškoláka to vypadá jako podřadná práce, ale kdo se na tuto pozici dostane, zjistí, že taková sranda to rozhodně není. Je to především vysoce zodpovědná práce, náročnější spíše psychicky než fyzicky (ale to přestavování výhybek je dobrá posilovna).

Následující den (pátek) jsem měl další konzultaci k předpisům. Mj. jsme si s kolegou napsali test ke zkouškám, ale nanečisto. Na ředitelství byli hodně překvapeni, jaktože jsme ho zvládli, když jsme teprve na začátku výcviku (prý "odkud to umíte?"). V sobotu jsem měl další ranní, tentokrát to bylo o dost klidnější. V neděli jsem absolvoval první noční směnu. Zvládl jsem to v pohodě, na noční směny jsem zvyklý (i na noční "12"). Ranní směna nám trvá 11 h, noční 13 h, přičemž 2 h je tzv. přerušení ("střežení pracoviště"), které probíhá na DPČ.

A co mě čeká dále? Hned zítra pojedu do Ostravy, kde si naposledy zkusím test nanečisto. Zhruba za týden by mě měla čekat ostrá zkouška. Nebude jen písemná (test), ale také ústní. V případě úspěchu budu moct samostatně pracovat na pozici signalisty. Po měsíci samostatné práce se můžu přihlásit do kurzu výpravčího, který trvá půl roku a teprve po složení potřebných zkoušek se stanu výpravčím. Po odpracování povinné 5leté doby (viz první článek) se budu pomalu poohlížet po vysokoškolské pozici v rámci SŽDC. Jak jsem psal, zajímala by mě např. konstrukce jízdních řádů. Ale za tu dobu se může hodně změnit, včetně mých představ a názorů. O všem podstatném vás budu samozřejmě informovat, pokud v té době bude něco jako Blog.cz ještě existovat. :-D

---

P. S. Tak to by bylo k mé 3článkové sérii úplně vše. Do komentářů můžete napsat, jak se vám četla, jestli jsem vás příliš nenudil, zda by vás ještě něco zajímalo atd. Dále můžete napsat vaše postřehy a zkušenosti z nástupu do práce či na brigádu, např. jaký byl (pokud vůbec byl) vstupní pohovor, zdravotní prohlídky, školení atd. Samozřejmě můžete uvést úplně cokoliv k tématu (i k železnici obecně). Předem děkuji za vaše ohlasy, užijte si poslední prázdninový den a všem, kterým od zítřka začíná škola, přeji mnoho úspěchů v následujícím školním roce! :-)


NAVAZUJÍCÍ ČLÁNKY

 


Komentáře

1 Jindra Jindra | 5. září 2016 v 16:06 | Reagovat

Ta technika vypadá jak z roku 1970, myslel jsem, že už je to vše dneska přes PC.

2 Městoběžník Městoběžník | 5. září 2016 v 20:07 | Reagovat

[1]: Asi jak kde. Lískovec je maličká stanice.

Tento týden přes něj pojedu, možná vícekrát.

3 David David | E-mail | Web | 5. září 2016 v 21:13 | Reagovat

[1]:[2]:

Budeš se asi divit, ale technika je z období 2. světové války a je spolehlivější a méně závislá na elektrickém proudu než současně nejmodernější PC technika.

Tento týden bych měl být v Lískovci v pátek na ranní. Bydlíš někde poblíž? :-)

4 Leník Leník | Web | 6. září 2016 v 18:27 | Reagovat

Zrovna čtu tvůj článek a houká vlak :D - bydlíme nedaleko zástavky.

Ano, je to hodně náročné. Zrovna před pár dny, jsme se bavili se známým strojvedoucím. Je to hodně o postřehu a nemůže udělat chybu.

Těším se na další zajímavý článek :-)!

5 Městobězník Městobězník | 8. září 2016 v 20:11 | Reagovat

[3]: Tak to si ta technika zaslouží pochvalu za výdrž. Ono ta neelektronická zařízení mají určitou kouzelnou atmosféru.

V podstatě bydlím. Ale během pátečního dopoledne tady nepojedu.

6 Kája Kája | Web | 13. září 2016 v 10:31 | Reagovat

Lískovec je moje stanice! :D

7 David David | E-mail | Web | 13. září 2016 v 21:12 | Reagovat

[6]: Od začátku srpna už moje! :-P

8 retrofeeling retrofeeling | Web | 25. září 2016 v 20:17 | Reagovat

Paráda! Hlavně, ať se ti v nové práci líbí a daří! Já jsem taky čerstvý absolvent upce a hledám si flek, ale je to o nervy :-( Ale tak jednou se snad zadaří (snad hodně brzy, jinak mě doma klepne, závidím všem, co musí do školy/práce! Je hrozné ztratit náplň života - u mě to dosud byla právě škola).

9 David David | E-mail | Web | 26. září 2016 v 21:19 | Reagovat

[8]: Díky. Tobě ať to vyjde, držím palce! :-)

10 Kika Kika | E-mail | Web | 17. října 2016 v 21:42 | Reagovat

ještě než jsi to v textu zvýraznil mě napadlo, že to musí být neuvěřitelně zodpovědná práce.. Ať se daří a hlavně ať to baví ;)

11 David David | E-mail | Web | 17. října 2016 v 22:04 | Reagovat

[10]: To teda je, díky. :-)

12 Miloš Miloš | Web | 27. října 2016 v 22:24 | Reagovat

Mně tato práce připadne, a zrovna tak práce výpravčího, kterou bys chtěl dělat pak, opravdu nehodná inženýra. Na to by snad stačilo jen vyučení, i maturita by byla až moc.

13 David David | E-mail | Web | 28. října 2016 v 12:42 | Reagovat

[12]: Ano, máš pravdu. Ale obyčejní lidé neví, co všechno to obnáší, je toho opravdu hodně, až si říkám, že by na to byla  potřeba další specializovaná vysoká škola. :-D

Beru to jako startovací pozice - začít se má odspoda - pak bych samozřejmě chtěl mířit výš, třeba na tu konstrukci jízdních řádů. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama