Poprvé nočním vlakem na lůžku

31. července 2017 v 20:20 | David |  Železnice
Loni 13. října jsem se vydal vlakem na celodenní výlet na Slovensko. Ráno jsem na chvíli navštívil Žilinu a poté se vydal do Košic, kde jsem strávil podstatnou část dne. Při cestě zpět jsem využil nočního vlaku ČD, který byl sestaven jak z ubytovacích (lůžkové, lehátkové), tak i běžných vozů (velkoprostorové, kupé). Cestoval jsem ve velkoprostorovém voze a našel tam leták právě na ubytovací vozy. Řekl jsem si "no to musím někdy konečně zkusit!" Po téměř DEVÍTI měsících si své přání plním a 11. července letošního roku vyrážím směr Košice na lůžku. :-)


Abych vás nenudil sáhodlouhými odstavci, rozhodl jsem se článek koncipovat formou fotodeníčku, tzn. ke každé fotce uvedu krátký popis, čímž dostatečné "obkecám" průběh výletu.

První fotka z výletu je z Ostravy hl.n., kde jsem výlet nezačal, nýbrž přestupoval na spoj IC 502 (náhradní souprava za Pendolino SC 502) směr Praha hl.n.

Nechci se chlubit, ale cestu jsem si užil snad v nejluxusnějším voze 1. třídy u ČD - modernizovaná řada Ampz. Rád bych uvedl, že 1. třída v žádném případě není záležitost pro milionáře, od prosince 2016 se za 1. třídu nepřiplácí 50 % 2. třídy, ale už jen 30 %. Např. na trase z Ostravy do Olomouce vyjde doplatek na krásných 46 Kč. Dostanete navíc vodu, noviny a o tom komfortu navíc už nemá vůbec cenu psát.

Úspěšně jsme dorazili do Prahy, byť s menším zpožděním. Náš vůz měl nějaký problém s klimatizací. Nejdříve tam byla taková zima, že jsem si musel dát mikinu, poté se klimatizace úplně vypla. Venku nepanovala vedra, takže se to dalo přežít.

V Praze jsem měl dostatečnou rezervu na svůj noční spoj. Tak jsem si zašel na jídlo, pití a taky na pár (a to doslova) "pokladů". Musím říct, že jsem se trochu bál, zvlášť v jednom parku (ne ten u hl.n., to je kapitola sama), který byl velmi skromně osvětlen. Při cestě zpět na nádraží jsem pořídil záběr z václaváku.

Klasický obrázek odbavovací haly pražského hlavního nádraží, a to vidíte zhruba 1/3 všech cestujících (mnoho jich bylo ještě napravo za rohem).

Podle mě skoro nikdo netuší, že může využít této luxusní čekárny s obsluhou a občerstvením. Kdysi jen pro zákazníky pendolin a 1. třídy, dnes stačí jízdenka + místenka 2. třídy do expresu a můžete dál! Vlastně jsem byl rád, že jsem měl klid.

Ve 22:30 se už pomalu vydávám ke svému spoji EN 443 "Bohemia". Přijdu na nástupiště, můj vlak tam samozřejmě už stojí, tak hledám svůj vůz a přichází menší šok. "V TOMHLE?" Myšleno, že místo plánového moderního vozu má jet jeho starší verze. Doufal jsem, že to zas tak vadit nebude.

Vcházím do vozu, vítá mě palubní personál, který je zvlášť v každém voze. Předávám místenku, odpovídám na dotaz, jestli budu chtít ráno kávu nebo čaj (kdo mě zná, tak ví, ostatní se to dozví níže). Otevírám dveře svého kupé.

První dojmy: nevypadá to tak zle, parodie na retro? :-D Z venku vypadal vůz dost odpudivě, i díky tomu, že myčku neviděl asi pěkně dlouho. Vnitřní pocit byl tedy mnohem lepší. Koho to zajímá: co jelo, co mělo jet. Myslím, že ten rozdíl poznat jde a nepotřebuje další komentář.

Nejvyšším luxusem bylo, že jsem si zaplatil dvoulůžko a měl to štěstí, že jsem byl v kupé sám. Zbytek vozu byl podle rezervačního plánu zcela obsazen (podle mého pozorování většinou jely rodiny a známí, tak snad nikdo neměl nikoho cizího).

Praktické věci na cestu a croissant na snídani - vše v ceně.

Bavilo mě objevovat nové a nové skrýše a vychytávky. Kupé fakt malinké, ale kolik věcí se do něj vejde, opravdu jsem žasnul.

Trojfázové zabezpečení. Jelikož jsou noční vlaky známé svou kriminalitou (vykrádání kupé apod.), velmi účinné opatření. Čekal jsem max. jednu kličku jak u běžného kupé, takže milé překvapení a velký palec nahoru!

Z tohoto pohledu můžete vidět i kukátko, taky jeden z dalších a velmi užitečných doplňků.

Noční režim, příprava na spánek. Vlak vyjel z Prahy ve 23:09 + mírné zpoždění kvůli sebevrahovi, který skočil z mostu pod jedoucí vlak. Vůbec se mi nechtělo spát, přesto jsem se o to snažil - celkem neúspěšně. Tím, že byl vůz staršího typu, dost to skákalo a houpalo. Připadal jsem si jak dítě v houpajícím se kočárku. Někomu to může vyhovovat, mi bohužel moc ne. V modernější verzi tohoto vozu by asi problém nebyl.

První fotka z rána. Spal jsem hodinu nebo dvě, více určitě ne, přesto jsem se cítil čerstvě. Tohle je fotka skříňky nad umyvadlem, kterou jsem večer zapomněl vyfotit.

Jelikož ubytovací vozy jezdí i do destinací, kde se jede déle (i pár dní), je potřeba vyřešit nespící cestující. Stačí pár úprav a kupé k sezení je hotové.

Nejkrásnější pohled z okna vlaku je na Slovensku! Pokud znáte lepší, rád uvítám tipy v komentářích.

Správná odpověď: večer jsem si objednal čaj, taktéž v ceně služeb lůžkového vozu.

Jako výpravčí jsem s oblibou sledoval nejen své slovenské kolegy. Vůbec se mi nelíbí jejich výstražné oranžové vesty. Je to sice výrazné (bezpečnostní plus), ale takové podřadné...

Hurá nazdar výletu, s asi hodinovým zpožděním jsme dorazili do Košic. V Košicích jsem měl oproti minulé návštěvě jen chvilku na návštěvu města, takže odlov pár "pokladů", koupit jídlo, pití, suvenýry a hurá domů!

Jak vidíte, během výletu jsem ujel celkem 1420 km, zabralo to přesně 24 hodin! Myslím, že to bude nový osobní rekord v počtu kilometrů, který nepůjde jen tak překonat. (Technická: Pro plné rozlišení klikněte na obrázek - otevře se v novém panelu. Mapa z Google Maps, vlastní úprava)

ZÁVĚR

Rozhodně doporučuji každému zkusit toto velmi netradiční dobrodružství! :-) Pokud jste železniční fandové a ještě jste nejeli nočním vlakem v ubytovací části, o dost jste do této chvíle přišli! Zajímá vás cena? Jako železničář mám tzv. režijku, se kterou můžu jezdit bez omezení po celé síti Česka i Slovenska ve 2. třídě. Jízdenku jsem neřešil (mimo doplatku do 1. třídy u jednoho vlaku), pouze jsem musel zaplatit lůžkový příplatek, který činil 482 Kč. Kdybyste chtěli spát na lehátku pro 6 osob, zaplatíte jen 166 Kč, za samostatné lůžko 1159 Kč. Za jízdenku zaplatíte jak kdy, nejlevnější se dají pořídit za pár stovek. Žlutá konkurence je schopna vás přepravit za pár stovek se vším všudy, i s režijkou bych u žlutých asi zaplatil méně, ale víte co bych tím podpořil? :-)

---

P. S. A co vy? Máte nějaké zkušenosti s ubytovacími vozy (o tom můžete hlasovat v anketě)? Pokud ano, budu rád, když se svými zážitky podělíte v komentářích (klidně i formou odkazu na článek, pokud jste o tom také psali). Pokud ne, uvažujete o tom, nebo přímo díky mému článku jsem vám udělal velké chutě? :-) Uvítám jakékoliv reakce v rámci tématu, předem za ně děkuji. Mějte se pěkně a užívejte zbytek léta! :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

Tentokrát to nebude tip na vlastní článek. Nebudete mi věřit, ale zrovna v den mé cesty jeden železniční zpravodajský server sdílel zahraniční článek, ve kterém se píše o novém vysokorychlostním spojení mezi Pekingem a Šanghají (obojí v Číně). Nejsou to jen tak běžné vysokorychlostní soupravy, jde o ubytovací jednotky! Ale v jaké podobě, to nebudete věřit. Měli byste odvahu v tom vlaku spát? Zkusit se má vše, ale tady bych rád udělal výjimku. :-D

 


Anketa

Cestovali jste někdy v lůžkovém či lehátkovém voze?

Ano
Ne

Komentáře

1 Hrašulee Hrašulee | Web | 1. srpna 2017 v 12:37 | Reagovat

Nejprve chválím formu fotodeníčku, dlouhé odstavce jsou zlo :D Rovnou k fotkám, nejvíc se mi líbí ten záběr z Václaváku. Jinak skvělý článek, o lůžkovém voze jsem do teď ani neslyšela. Ani nejsem žádná velká fanynka vlaků, tak možná to bude taky tím. Zatím o takové cestě ani neuvažuji, ale kdo ví, až se pojede na nějaký výlet :)

2 David David | E-mail | Web | 2. srpna 2017 v 12:34 | Reagovat

[1]: Zrovna fotka z václaváku mohla být mnohem lepší, ale i tak jsem rád, že se někomu tolik zalíbila. Jinak díky :-)

3 Reina Sun Reina Sun | Web | 2. srpna 2017 v 13:19 | Reagovat

Dobrodrůžo musí být!
Nejsem moc fanda vlaků, stačí mi dojíždět 2x týdně tři hodiny a pak každý den 40 minut, nehledě na to, jaký jsem smolař - zpoždění mám pokaždé!!
Přesto se mi za týden poštěstí vyzkoušet norské vlaky, to jsem teda zvědavá! :D

4 David David | E-mail | Web | 2. srpna 2017 v 15:46 | Reagovat

[3]: Ty jo, tak kdybys něco psala a fotila o norských vlacích, určitě můžeš poslat odkaz. :-)

5 NaTyy NaTyy | Web | 3. srpna 2017 v 20:17 | Reagovat

Já též vlaky moc nemusím, ani jsem v něm nikdy nespala. Jinak fotka václaváku za tmy je krásná :)

6 David David | E-mail | Web | 3. srpna 2017 v 20:46 | Reagovat

[5]: Díky. :-)

7 Leník Leník | Web | 9. srpna 2017 v 22:11 | Reagovat

To jsi jel opravdu takovým vlakem jako je na 1. fotce a byl tam takový luxus (jako je na fotce druhé)? Wow, to se vůbec nezdá :-).
To zabezpečení mě dostalo :-). Mají to tam opravdu chytře udělané.

Ten čínský vlak mě dostal :O, úplně mi běhá husí kůže, když se kouknu na fotky :D.

V ubytovacích vozech jsem nikdy nebyla, ale určitě bych to chtěla zkusit :-).

PS: Dnes, když jsem přijela vlakem z koní, tak strojvedoucí před naší zastávkou strašně zpomalil a jel krokem. Říkala jsem si, že asi má dost času, proto jede tak pomalu (dělávají to. Buď jedou pomalu nebo stojí déle na zastávce.) Ale když jsme míjeli závory, došlo mi to. Auta musel stopnout místo závory policista, protože před hodinou (kdy jel ten samý vlak na druhou stranu. Jakoby pro nás) jel přes přejezd traktor s balíky slámy. Zrovna v tu dobu padaly závory. A závora spadla na ty balíky a zlomila se.
Naše mamka to viděla na vlastní oči. Zrovna se vracela domů.

8 David David | E-mail | Web | 10. srpna 2017 v 16:25 | Reagovat

[7]: Ano, je to vůz z vlaku na 1. fotce. Jak jsem psal, jedná se asi o nejluxusnější vůz 1. třídy, který u nás jezdí. :-)

Co se týče toho pomalého vlaku, tak v tomto případě jel strojvedoucí se zvýšenou opatrností přes daný přejezd, jelikož 100% neplnil funkci (je to to samé, jako kdyby byl v poruše).

Nedávno jsem četl o uvízlém kombajnu na železničním přejezdu. Jde vidět, že je teď vrchol žní, i u nás nedávno kosili... :-D

9 Leník Leník | Web | 10. srpna 2017 v 20:31 | Reagovat

[8]: Jo jo, přesně tak.
On už o tom věděl, protože to byl ten samý strojvedoucí, co jel, když se to stalo. A kdyby to neviděl na vlastní oči, tak by mu to určitě řekl dispečer.

10 David David | E-mail | Web | 11. srpna 2017 v 15:43 | Reagovat

[9]: Tohle oznamujeme a zařizujeme spíše my, výpravčí. Ale i přes dispečera to určitě jde. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama