Jak nakoupit jízdenku na vlak u pokladny

5. září 2017 v 20:00 | David |  Železnice
Uběhlo přes půl roku, co v rámci práce výpravčího prodávám jízdenky na vlak. Musím říct, že práce s lidmi znamená spoustu zážitků a zkušeností. Nyní, když začíná nový školní rok, je asi ten nejlepší okamžik, jak lidem představit správně chování při nákupu jízdních dokladů na vlak. Berte dnešní návod tak trochu s rezervou (nelze vše v životě brát vážně). :-)


Nebudu to zdržovat zbytečnostmi a pojďme rovnou na to.

1.) Pozdrav
V prvé řadě je slušností hezky pozdravit. Troufám si říci, že polovina zákazníků toto vůbec nezná a místo pozdravu rovnou sdělují svůj požadavek (viz bod 2). Pozdravy typu "dobrý" nebo "dobrej" nejsou úplně zdvořilé, byť je v tom vidět alespoň nějaká snaha pozdravu. Bohatě postačí slovíčka dvě "Dobrý den" (příp. ráno či večer).

2.) Jízdenka
K samotné jízdence sdělte co nejpřesněji svůj požadavek, abych vás nemusel vyslýchat jak u policie. To znamená kam chcete cestovat (odkud, pokud je to z jiné stanice/zastávky, než ve které jste), přes co (pokud směrování není jednoznačné), zda-li jenom tam nebo i zpět, počet osob, vozovou třídu atd. Pokud vlastníte nějakou slevu, určitě ji uveďte (pokud nemáte, sluší se uvést "obyčejný"). Pokud se jedná o měsíčník (velmi aktuální), vyjmenovat zóny (případně předložit starou jízdenku), uvést odkdy má platit atd. Pokud je to nutné, uveďte další informace, které mi nemohou být známy a musí být zohledněny při sestavě jízdenky. Neprodáváme jen jízdenky, ale také místenky, takže analogicky i tady uvádějte veškeré informace, bez kterých se neobejdu (odkud, kam, číslo vlaku, datum, jaký typ místa atd.). Svůj požadavek začněte nebo ukončete kouzelným slovíčkem "prosím"!

Mimochodem věděli jste, že můžete dostat jízdenku i na WC? :-)

3.) Placení
Jízdenku máme vytisknutou, ale přichází asi největší kámen úrazu. Nestačí výrazná cedulka "PLAŤTE, PROSÍM, PŘIMĚŘENÝM OBNOSEM", někteří se neštítí vytáhnout na jízdenku za 49 Kč i 1000ku. V některých případech pak zjistím, že cestující nejenže má přiměřený obnos, ale dokonce i samé drobné, které se mi zrovna dost hodí. V autobuse musíte taky platit drobnými, protože řidiči mají oproti nám opravdu žalostné směnné (hotovost na směnu peněz).

4.) Poděkování
Za mnou vynaložený čas a úsilí pro vytvoření jízdenky dle vašeho přání (a že to někdy dá opravdu zabrat) se sluší pěkně poděkovat. Nikdo se nebude zlobit, když svůj vděk projevíte při placení (bod 3) a přihodíte nějakou tu korunku navíc. Třeba v restauraci je dnes již běžným standardem, že se dává dýško kolem 10 % (někteří i při nespokojenosti), tak nevidím důvod, proč by tomu nemohlo být i kdekoliv jinde v oblasti služeb. Musím ale uznat, že někteří sem tam něco málo dají.

5.) Rozloučení
Poslední bod snad už nemá cenu více komentovat, v podstatě bych téměř zopakoval bod č. 1 (pozdrav). Žádné "nashle" a podobné nezdvořilé výrazy, ale i tady postačí jednoduché "Na shledanou". Vůbec nikoho neurazíte, když sem tam popřejete pěkný den, popř. prohodíte pár slov (pokud to čas oběma stranám dovolí, obzvlášť hezké slečny).

---

P. S. Co si o návodu myslíte? Počítám s tím, že se najdou ohlasy, které budou uvádět, že pokladní či výpravčí se kolikrát chovají hůř jak zákazníci! To předem beru, ale to by zase bylo na jiný článek. Spíše ale jako námět pro školení či kontrolní činnost vedoucích zaměstnanců. V každém případě budu rád, když budete hlasovat v anketě a v komentářích napíšete své zážitky z nakupování jízdenek u pokladny, jak z pohledu zákazníka (zda dodržujete všechny body, proč ano/ne atd.), tak i z pohledu pokladníka/výpravčího (přístup, chování, vstřícnost atd.) Předem děkuji za vaše ohlasy, mějte se! :-)

---

TIP NA ČLÁNEK

 


Anketa

Nakupujete jízdenky na vlak u pokladny?

Ano
Ne

Komentáře

1 Andrea V. Andrea V. | E-mail | Web | 6. září 2017 v 14:59 | Reagovat

Shodou okolností jsem tento týden četla článek o tom, jak se má prodavačka v knihkupectví, a i když se to možná nezdá, kupa detailů tam byla podobná :)

2 Kája Kája | Web | 6. září 2017 v 17:41 | Reagovat

Zajímavé, že když jsem podobné věci řešila na blogu já, vůbec jsi nebyl spokojený. Tak vidíš. Zkušenosti přinášejí nový pohled na věc.

3 Leník Leník | Web | 14. září 2017 v 19:00 | Reagovat

Já si jízdenky na vlak kupuji přímo ve vlaku. Nastupuji ve stanicích, kde prodej jízdenek není možný.

U nás se mění několik průvodčích, takže je už všechny znám. S některými si i povídáme apod.

Samozřejmě všechny body dodržuji. Nikdy by mě nenapadlo nepozdravit nebo nepoprosit.
Známí už mi říkají, ať za všechno furt neděkuji :D.

V restauracích se sice dávají dýška, ale teď už je to taky špatný, jak se platí kartou, tak to je pro ně určitě nevýhoda. Nebo se dá platit kartou a přitom dát dýško? Já myslím, že ne. Ale třeba se pletu :D.

U nakupování jízdenek mají lidé možnost platit kartou, nebo pouze hotově? (Ve vlaku samozřejmě hotově, ale jak si jízdenky nekupuji na nádraží, tak nevím, jak to funguje.)

U nás jsou spíše milí průvodčí, ale také je pár výjimek.
Všichni už ví, kam chceme jet, proto si to někdy už připravují předem a pak nám předají jen jízdenku, nebo ani nemusíme nic říkat a oni už to automaticky tisknou :D. Když jedeme od koní zpět domů, tak u některých z legrace říkáme ,,Domů, prosím." :D Děláme si z toho legraci a obě strany to tak chápeme :D :).

Tuhle jsem o prázdninách vystupovala o zastávku dřív. Jela jsem do té obce poprvé. Když jsem nahlásila, kam chci jet, průvodčí udiveně vykřikl: ,,Cože?!" :D :D :D Bylo to legrační. Protože furt říkáme stejnou stanici a najednou, poprvé, změna :D. Nasmáli jsme se dost :D :).

4 David David | E-mail | Web | 14. září 2017 v 21:04 | Reagovat

[3]: Představ si, že některé terminály na platební karty umí pracovat s dýškem, před platbou se tě zeptají jestli chceš nebo ne, pokud ano, vyťukáš částku.

Semtam objednávám pizzu přes web. I tam u platby kartou online nabídnou možnost přihodit dýško. :-)

Platba jízdenek kartou: na velkých nádražích hotově i kartou, na menších hotově. Teď se začíná testovat platba kartou u průvodčích ve vlaku. Sám bych terminál ocenil i na menších nádražích, protože sem tam se někdo zeptá a věřím, že by se zájemců našlo více (i z řad těch, kteří se neptají).

Tak to máte fajn, že se na té trati mezi sebou tak dobře znáte. :-)

5 Magicmax Magicmax | Web | 1. října 2017 v 20:11 | Reagovat

Originální nápad a hezké zpracování. ;)

6 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 15. listopadu 2017 v 15:43 | Reagovat

[3]: Heh, jsem na tom podobně a taky se mi stalo, že jsem dodělala školu a začala dojíždět se stejnou frekvencí do práce a chudák průvodčí vykolejená, že už jako nejsem ve škole, že jedu sice s kufrem, ale do města na úplně opačný straně? :D A to mě ani nenapadlo, že by si mě mohla pamatovat, protože jsem jezdila jen dvakrát týdně :D

7 David David | E-mail | Web | 16. listopadu 2017 v 19:16 | Reagovat

[5]: Díky. :-)

[6]: Kolegyně výpravčí znají hodně lidí nejen tak, že ví, kam jedou, ale i jak se jmenují, kde bydlí, pracují a ostatní drby. :-D

8 Dýško jen za nadstandart Dýško jen za nadstandart | 13. prosince 2017 v 16:51 | Reagovat

Základní pravidla slušnosti (pozdrav, poděkování) by měla být běžnou normou na obou stranách,
ale s tím dýškem je to doufám myšleno jako vtip?!

Já dávám dýško obvykle jen tehdy, pokud jsem se službou spokojen a pokud si myslím, že si její poskytovatel zaslouží lépe ohodnotit.
Např. restaurace kde nedávají podmíráky, dobře vaří a není předražená si dýško jednoznačně zaslouží.

U ČD tento stav zatím bohužel nenastal.
Chápu sice, že pokladní nemohou ovlivnit cenovou politiku, ale vše má své meze.

Jakožto obyčejný smrtelník který vlak použije jen občas platím jedno z nejdražších jízdných ("obyčejné jízdné").
Navíc nemalá část mých daní teče do ČD.
Zaměstnanci ČD naopak mají cestování za pakatel (budiž), včetně rodinných příslušníků (tady už to začíná skřípat).
Stačí si porovnat náklady na dojíždění u běžného studenta a u studenta s rodiči na dráze a hned je vidět obrovský rozdíl.
Zkrátka si myslím, že ani pokladní na dráze se nemají zase tak špatně aby potřebovali dýško navíc.

Leda snad kdyby mi při prodeji jízdenky třeba aktivně nabídli nějaký tip jak ušetřit (např. kouskováním jízdného nebo kombinováním jízdenky ČD A IDOS, levnější vnitrostátní k hranicím a mezinárodní s dražšími kilometry až od hranic dále), to by si již dýško zasloužili. Zaměstnanci však mají od ČD zakázáno aktivně nabízet tipy na slevy, na to si musí cestující myslet sám.

Jinak kouskování jízdních dokladů samozřejmě využívám a je zajímavé sledovat reakce 2 základních skupin průvodčích - když jim naráz předávám ty 2 jízdní doklady, 1. skupina to cvaká s úsměvem, druhá skupina naopak s mírně kyselým xichtem.

9 David David | E-mail | Web | 16. prosince 2017 v 19:26 | Reagovat

[8]: Proč by pokladní nemohla dostat něco navíc, když prokáže nadstandardní zákaznický servis? Milá, příjemná, poradí ideální spoj, nejlevnější jízdenku atd.

To spíše v těch hospodách se platí za nic, ze zvyku, že se to má dělat a kdo neplatí, je divný. Kdyby měl každý dávat opravdu zaslouženě, tak to by restauráteři nadšení nebyli...

Jasně, ale kdo jezdí jednou za uherský rok, tak tomu nemůže vadit, že zaplatí 16 Kč, když ten s 25 % slevou pořád platí 12 Kč. Jsou to opravdu minimální výdaje. Připomíná mi to kauzu MÁSLO, jak všichni pindají kvůli pár korunám, ale pak si za mnohem více peněz pořídí mnohem větší nesmysly... :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama