Malý železniční průvodce - 1. část - kdo je kdo

27. května 2018 v 21:21 | David |  Železnice
Ve svém volném čase i v rámci své profese na železnici se stále setkávám s lidmi, kterým se pletou základní pojmy (např. výpravčí vs. průvodčí), nevědí komu co patří (budovy, koleje, vlaky) nebo třeba kdo odpovídá za zpoždění (případně jsou mylně informováni). V žádném případě nechci nikoho ponižovat, nikdo neví vše, ale myslím si, že tento průvodce by mohl dobře posloužit všem, kteří se v problematice dobře neorientují, ale chtěli by. Vzhledem k množství informací ho rozdělím na tři části (články). Označení "malý průvodce" je na místě, i když to pro mnohé bude velký průvodce. Kdyby to měl být velký průvodce z mého odborného pohledu, musela by to být série několika desítek článků...


KDO JE KDO


A jak jsem již nastínil v úvodu, dnes se budu věnovat ryze otázce "kdo je kdo". Omlouvám se předem všem těm, pro které budou následující informace primitivní na úrovni prvního stupně základní školy, ale opravdu byste nevěřili, kolik lidí zaměňuje pojmy jako výpravčí a průvodčí. Ke každé profesi pro jistotu přidám obrázek, aby bylo jednoznačné, o kom aktuálně píšu...

1.) Výpravčí


Výpravčí je zaměstnancem Správy železniční cesty (SŽDC), předtím Český drah (ČD). Podle předpisu SŽDC D1 to je společný název pro zaměstnance s odbornou způsobilostí k organizování a řízení drážní dopravy. Není to jen o tom, jak to vypadá na obrázku a mnozí cestující si také myslí, že přijde k vlaku, zvedne tzv. výpravku a vlak odjíždí. Je za tím spousta práce kolem a kolem. Zkráceně je to především spolupráce s výpravčími sousedních železničních stanic, kteří si vzájemně nabízejí a přijímají vlaky. Výpravčí taktéž sleduje jízdu vlaku (příp. je vypravuje), doručuje vlakům tzv. písemné rozkazy (instrukce k výlukám, poruchám přejezdů atd.).

Zajímavost: v některých stanicích je více druhů výpravčích (dispoziční, venkovní). Cestující potkají jenom toho venkovního, který má na starosti hlavně sledování a výpravu vlaků, příp. doručení rozkazů. V některých stanicích byli venkovní výpravčí nahrazeni tzv. staničními dozorci (někde dozorci výhybek). Poznáte je podle oranžového nebo černého trika. Nikdy nemají červenou čepici, protože dělají vše kromě výpravy vlaků.

Story: jeden dětský cestující, když jsem jako výpravčí šel k vlaku: "jééé, pan poštááák!" :-D

2.) Průvodčí


Průvodčí je zaměstnancem ČD a najdete ho ve vlaku, ve kterém především provádí kontrolu jízdních dokladů, informuje cestující (o výlukách, mimořádnostech, přestupech atd.). Pokud vlak stojí ve stanici, průvodčí stojí u vlaku a v případě potřeby (na dotaz) poskytuje cestujícím informace. V součinnosti se strojvedoucím (a ten příp. s výpravčím) provádí úkony k odjezdu vlaku.

Rozdíl mezi výpravčím je tedy značný. Kdysi museli průvodčí nosit čepice (modré), nyní už nemusí. Takže zásadním rozdílem, i když na první pohled z dálky mají oba podobnou uniformu, je především v tom, že výpravčí má červenou čepici! Výpravčího však můžete vidět i bez čepice (většinou uvnitř nádraží), pak se orientujte podle loga na stejnokroji.

Edit 02. 06. 2018: Děkuji Leník za zmínku pozice "vlakvedoucí". Vlakvedoucí je také de facto průvodčí, ale má rozsáhlejší náplň práce. Je to jakýsi vedoucí vlaku mezi průvodčími, stará se o přepravu služební a neslužebních zásilek atd. Vlakvedoucí v žádném případě není strojvedoucí. :-)

3.) Pokladník


Pokladník může být zaměstnance jak ČD, tak SŽDC. Jak je to možné? Ve větších stanicích naleznete pokladny se zaměstnanci ČD. V menších stanicích na vesnicích, kde se ČD nevyplatí umístit vlastního zaměstnance, zajišťuje prodej VÝPRAVČÍ jakožto smluvní prodejce. Opět pokud si nejste jistí, kdo vám jízdenku prodává, sledujte logo na uniformě, ať si neuděláte trapas a nestěžujete si na špatném místě...

Asi není třeba zdlouhavě vysvětlovat, co pokladní dělá. Zkráceně provádí prodej jízdních dokladů (jízdenek, místenek, ...), informování cestujících o spojeních, zpožděních, výlukách atd.

4.) Strojvedoucí


Strojvedoucím je zaměstnancem ČD a taktéž ho není třeba složitě představovat. Zjednodušeně řídí (mezi odborníky spíše vede) vlak včetně všech povinností s tím spojených. Na vybraných lokálních tratích s minimální frekvencí cestujících dokonce provádí odbavení cestujících jako PRŮVODČÍ, tzn. jízdenku si nakoupíte přímo u něj na stanovišti (avšak ne na stanovišti pendolina jako na obrázku, ale na tratích, kde se obsluha většinou zajišťuje motorovými vozy řady 810). V těchto případech ale neprovádí kontrolu jízdenek, ty si cestující označují sami v automatu (neplatí pro eTikety z e-shopu, ale to už jdu až moc do detailů).

5.) Posunovač


A na závěr bych přidal ještě jednu profesi, se kterou můžete přijít na nádraží do styku. Jedná se o posunovače, který je zaměstnancem dopravce (např. ČD, ČD Cargo - nákladní dopravce). Vidět ho můžete především u nákladních vagónů, ale také u těch osobních. Jeho náplní je především svěšování a rozvěšování (laicky spojování a rozpojování) vagónů, zajišťování vagónů proti ujetí, spolupráce se strojvedoucím při tzv. posunu, což je velmi laicky řečeno přemísťování vagónů z jedné koleje na druhou. Vždy ho uvidíte komplet v oranžové pracovní výstroji. Proto jsem u výpravčího zmínil staničního dozorce, který má oranžové maximálně tričko a jedná se o zcela odlišnou pozici...

---

P. S. Jak se vám líbila tato první část malého železničního průvodce? Dozvěděli jste se něco nového či zajímavého? Máte v souvislosti se železnicí nějaké zážitky, které stojí za zmínku? Hlasujte v anketě, pište komentáře. Předem děkuji za jakékoliv reakce. Za týden se můžete těšit na druhou část, do té doby se mějte pěkně! :-)

---

NAVAZUJÍCÍ ČLÁNKY

 


Anketa

Pomohly vám články alespoň částečně se lépe zorientovat v železničním prostředí?

Ano
Ne
Nevím, články jsem nečetl/a

Komentáře

1 erin-dixx erin-dixx | Web | 29. května 2018 v 9:34 | Reagovat

Miluji koleje a vlaky

2 Leník Leník | Web | 2. června 2018 v 22:12 | Reagovat

Moc hezky jsi to popsal :). Těším se na další díly.
Do té doby, co jsem se nezačala kamarádit se strojvedoucím jsem nevěděla, že je nějaký rozdíl mezi strojvedoucím a vlakvedoucím :D

3 David David | E-mail | Web | 2. června 2018 v 22:15 | Reagovat

[1]: Tak to vítej v klubu. :-)

[2]: Díky. :-)

Jo, tak s tím jsem se nesetkal, že by se někdo pletl tyto dvě profese. A vidíš, vlakvedoucího jsem tam ani nezmínil, to musím napravit. :-)

Příští díl snad zítra. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama