Malý železniční průvodce - 2. část - komu co patří

4. června 2018 v 20:00 | David |  Železnice
Sice s drobným zpožděním, ale přece, vychází druhý díl mého malého železničního průvodce s cílem zvýšit osvětu mezi cestujícími na železnici, aby byli v obraze, aby nedocházelo ke zbytečným konfliktům a nedorozuměním kvůli neznalostem a tak dále. Minule jste si mohli přečíst o tom, s jakými profesemi můžete přijít do styku, co je jejich náplní práce a nejen to. Dnes se podíváme na otázku vlastnictví, tedy komu co patří...


KOMU CO PATŘÍ


Jsou mezi námi stále takoví a nutně nemusí jít o starší generaci, kteří žijí jakoby v jiné době, kdy železnice ještě byla unitární, tzn. vše patřilo pod České dráhy (ČD), předtím pod Československé státní dráhy (ČSD). Kdyby to tak bylo dosud, tento článek by ztratil smysl, protože v podstatě by stačila jediná věta, že vše stále patří pod ČD. Železnice se podstatě dělí pořád. Před nějakou dobou to byl mediálně známý prodej budov, nyní se bude předávat prodej elektřiny pro elektrické vlaky (obojí od ČD k SŽDC).

1.) Vlaky (lokomotivy, vagony)

Vlaky, resp. jejich lokomotivy a vagony vždy bez výjimky spadají pod příslušné dopravce (České dráhy, RegioJet, LEO Express, ...). To je jedna z mála věcí, která ČD zůstala.

Často se setkávám s tím, že cestující neumějí poznat, o kterého dopravce jde, přitom je to tak jednoduché. Proto radím při příchodu na nádraží sledovat informační tabule a poslouchat hlášení rozhlasu. Podle něj nenastoupíte do špatného hlášení. Pozor, může dojít ke změně nástupiště! I kdyby informační systémy nefungovaly, na každém vlaku (na každé lokomotivě a vagonu) najdete logo a název dopravce. Nikde by neměla chybět ani informace na dveřích nebo u dveří (digitální displej nebo schránka s papírem, kam vlak jede). Nebo se postačí řídit barvou soupravy. RegioJet má křiklavě žluté, LEO Express zase černé. Oba soukromé dopravce snad nelze nepoznat. A pokud nepoznáte jinou soupravu, pravděpodobně jde právě o ČD. Mějte taky na paměti, že jízdenka dopravce ČD nikdy neplatí ve vlaku RJ, LE. Ale třeba se toho jednou dočkáme. :-)


2.) Budovy, nástupiště

Co se týče nádražních budov, je to relativně čerstvá novinka. Vždy také patřily pod ČD. Ale příští měsíc to budou přesně dva roky, co došlo k převodu budov na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). ČD však zůstaly dvě budovy. První je pražské Masarykovo nádraží a druhé brněnské hlavní nádraží. V prvním případě to bylo z důvodu nevyřešených vlastnických vztahů, v případě Brna kvůli nevyřešené otázce, zda se bude nádraží přesouvat k řece nebo zůstane na původním místě, což není definitivně vyřešeno ani dnes, i když přišlo nějaké vládní doporučení k přesunu k řece. Mimochodem, pokud se někdo z vás zajímá, pro kterou variantu jste vy a proč? Mně osobně se více líbí přesun k řece, ale rozhodně to nikomu nenutím. :-)

Ohledně budov to i tak není úplně jednoduché. Na většině nádraží jsou pokladny pro prodej jízdenek, čekárny - ty stále patří ČD (nejsem si ale jist, jestli je ČD stále vlastní, nebo jde o pronájem). Pak tu máme další komerční prostory typu tisk a tabák, rychlé občerstvení, kavárny, obchody všeho druhu, informační centra atd. Když si vezmeme třeba pražské hlavní nádraží, to je takové poloviční obchodní centrum. No a v těchto případech je to většinou řešeno formou pronájmu prostor ze strany SŽDC.


3.) Koleje, výhybky, návěstidla, troleje

Další otázkou jsou zařízení infrastruktury všeho druhu - koleje, výhybky, návěstidla, troleje, lampy, řídící stavědla (odkud se řídí doprava) atd. Logicky je vše v majetku a správě provozovatele dráhy, tedy SŽDC. Co se týče staveb na železnici - modernizace, elektrifikace, zdvoukolejnění atd., tak tohle SŽDC neprovádí. Vypíše však výběrové řízení, jehož vítěz je zhotovitelem stavby (samozřejmě se vypisují výběrová řízení i na projektovou dokumentaci a další záležitosti, pokud by to někdo chtěl až tak podrobně). SŽDC se na těchto stavbách max. spolupodílí, např. z hlavy mě napadá, že při výlukách zajišťuje vypnutí trolejového vedení, krytí (nesjízdných) míst, dosazování návěstidel atd.

Jak jsem psal v úvodu, nejčerstvější novinkou v dalším rozdělování železnice je to, že České dráhy (tedy dopravce) již nebudou prodávat elektřinu ostatním dopravcům, ale celkem rozumně to přejde na provozovatele dráhy, tedy SŽDC. Navíc se nebude účtovat fixní částka jen podle váhy a ujeté vzdálenosti vlaku, ale také i podle hodnot elektrických měřáků instalovaných přímo na lokomotivě. Údajně by mělo dojít k úspoře nákladů na elektřinu nákladním dopravcům, u osobní dopravy se očekává zvýšení...


4.) Zaměstnanci

Neodmyslitelnou součástí železnice jsou právě zaměstnanci. Kdysi byli všichni pod jednou firmou (ČD, resp. ČSD), dnes je to úplně jinak. Sejde se parta železničářů napříč profesemi na dráze a pomalu skoro každý pracuje pro někoho jiného. Není ani nic zvláštního, že někteří, např. strojvedoucí, jezdí pro více dopravců najednou (např. pro národní ČD Cargo a také pro soukromé dopravce, např. AWT - teď píšu o nákladní dopravě, to samé je samozřejmě u osobní dopravy).

Co mě ale někdy mrzí, jsou vztahy mezi zaměstnanci různých firem, např. SŽDC vs. ČD. Já naštěstí problém nemám, však jsem na dráze nováček. Problém většinou mívají ti, kteří kdysi ruku v ruce pracovali spolu pod jednou firmou, jednoho "krásného" dne se to rozdělilo a najednou ti zaměstnanci různých firem mají problém - už se tolik nebaví, neschází se, nemají se rádi, navzájem se pomlouvají atd. Přitom jako lidé jsou to povahově pořád jedni a ti samí jedinci. Právě teď pomalu a jistě dochází ke generační obměně nejen na dráze, tak jsem velmi zvědav, jak to bude vypadat právě poté...

Dále bych se jen opakoval. Vše podstatné z problematiky zaměstnanců je uvedeno v minulém článku:


---

P. S. Jak se vám líbila druhá část mého průvodce? Otázky budou stejné: dozvěděli jste se něco nového či zajímavého? Máte v souvislosti se železnicí nějaké zážitky, které stojí za zmínku? Hlasujte v anketě, pište komentáře. Předem děkuji za jakékoliv reakce. Za týden se můžete těšit na poslední část, do té doby se mějte pěkně! :-)

P. P. S. Ještě jednou děkuji Leník za komentář, díky kterému jsem trochu doplnil minulý článek. Pokud i vy ostatní budete mít tipy, čím bych měl články doplnit, příp. na jaké téma napsat celý článek, určitě se neváhejte ozvat právě v komentářích! :-)

---

NAVAZUJÍCÍ ČLÁNKY

 


Anketa

Pomohly vám články alespoň částečně se lépe zorientovat v železničním prostředí?

Ano
Ne
Nevím, články jsem nečetl/a

Komentáře

1 Leník Leník | Web | 5. června 2018 v 18:04 | Reagovat

Super článek! Zase jsem o něco chytřejší :-). Díky za to ;-)
A děkuji moc za doplnění :-)

2 David David | E-mail | Web | 5. června 2018 v 20:55 | Reagovat

[1]: Není zač, no to jsem rád. Tak jsem zvědav, co řekneš ještě na poslední díl. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama