Malý železniční průvodce - 3. část - kdo za to může

11. června 2018 v 22:00 | David |  Železnice
Právě začínáte číst třetí a zároveň poslední díl mého malého železničního průvodce. Minule jsme řešili otázku vlastnictví, tedy komu co patří (vlaky, budovy, koleje), předminule zase s jakými profesemi se můžeme na železnici setkat, jaká je jejich pracovní náplň, zkráceně kdo je kdo. A dnes to bude na téma "kdo za to může". Řeč bude o zpoždění vlaků a vše kolem toho. Upřímně na toto téma jsem se těšil asi nejvíce, protože by se o něm dalo psát strašně dlouho a stejně stále by bylo o čem. :-)


KDO ZA TO MŮŽE


Zpoždění neboli odchylka od pravidelného příjezdu, odjezdu nebo průjezdu vlaku. Věc, která trápí jak pravidelné, tak i sváteční (příležitostné) cestující. Někteří se s tím dokáží smířit, pochopit, ostatní zbytečně dělají zlosti a kazí si den, kolikrát i vinou vlastní hlouposti. Třeba v tomto letním období když nestihnou let na dovolenou, protože si mezi cílovou stanicí a letištěm dali nedostatečnou časovou rezervu...

Vlaky ale nejezdí pouze včas nebo se zpožděním, ale také s náskokem. Avšak s tím, že ve stanicích, kde vlak zastavuje pro nástup a výstup cestujících, nesmí NIKDY vlak odjet před svým pravidelným odjezdem (to neplatí u autobusů - nedávno ověřeno na vlastní kůži). Věděli jste třeba, že jako český standard "dojel včas" se bere zpoždění do 5 minut včetně? Ve Francii je to 15 minut, v Rusku dokonce 60 minut. Zase v takové Číně či Japonsku ne 0 minut, ale s mírnou nadsázkou 0 sekund! :-D


"Za všechno mohou ty zlé dráhy!!!"

Problémem jsou i naprosto zbytečné předsudky cestujících. Kdyby šlo jen o starší generaci, která ještě zažila éru, kdy železnice celého Československa patřila pod jedinou firmu (ČSD), tak bych to ještě chápal, ale takové řeči najdeme i mezi mladšími ročníky, kteří to pravděpodobně "zdědili" po svých rodičích a prarodičích. Jak již víte z minulých článků tohoto průvodce, dráha už dávno není co bývala, nejedná se o jedinou firmu. Z výroku cestujících ani není vždy 100% jasné, koho tou dráhou myslí, ale většinou jde o národního dopravce ČD nebo provozovatele dráhy SŽDC. Za mě osobně je tato hláška už dávno OUT, protože se spousta věcí podstatně zlepšila. :-)


"Vlak je opožděn z důvodu výluky na trati."

Co mně osobně vadí ještě více, je špatné informování cestujících o důvodu zpoždění. Důvod považuji za velmi důležitou informaci, neboť je rozdíl, když je vlak ovlivněn jedinou výlukou na trati nebo poruchou lokomotivy, která se může během cesty opakovat a zpoždění se může dále zvyšovat. Nejmenovaný žlutý dopravce RJ téměř bez výjimek svádí důvod zpoždění právě na výlukové činnosti (myslím hlavně hlášení ve vlaku a interpretace na internetu - FB). Samozřejmě ani ostatní dopravci nejsou o moc lepší, ale žlutý se celkem vymyká, protože v celé firmě je nastavena tak trochu jiná politika...

Když zpoždění z 90 % a více způsobily výluky, není vůbec co řešit. Když je to kolem 40 - 50 %, je to na hraně a zvážení, zdali neinformovat i o druhém významném vlivu na zpoždění. Pokud ale zpoždění vzniklo kvůli výlukám z 10 % nebo vůbec (a opět bych narazil na RJ, který je schopen informovat o výlukách, i když se žádné nekonají), považuji to doslova za klamání zákazníků.

Chápu, že důvodů zpoždění je celá řada a ne všechno by mohli cestující pochopit. Avšak než lhát, lepší je říct něco obecného a lépe pochopitelného, např. "vlak je opožděn z provozních důvodů," do čehož lze schovat spoustu věcí...


Rozdělení zpoždění

A o tom, že příčin zpoždění může být opravdu hromada, se můžete dozvědět právě v této části. Pod body a) - c) jsou důvody na straně provozovatele dráhy (SŽDC), d) - e) dopravce (ČD, RJ, LE, ...) a pod f) externí vlivy. Já a mí kolegové výpravčí s podobným rozdělením pracujeme. Pro zajímavost musíme zdůvodnit i 1 minutu zpoždění, pokud je důvod znám, od 2 a více minut je to bez výjimek povinné. Důvod zpoždění zadáváme do interních systémů s tím, že někdy je to zcela zřejmé, jindy ve spolupráci s dopravcem pátráme po skutečné příčině (např. se dotazujeme, proč odjel ze stanice o x minut později, i když byly splněny podmínky pro odjezd).

V důvodech zpoždění vynechám nákladní dopravu, byť má s tou osobní mnoho položek společných, což jistě pochopíte. :-)

a) sestava jízdního řádu a provozní důvody
Chybná sestava jízdního řádu, vlaku provozovatelem dráhy (např. zpožděná příprava vlaku k odjezdu), závady v provozních procesech (např. chybné řízení dopravy provozními zaměstnanci), dispozice provozovatele dráhy (např. vlak má zákaz odjezdu).

b) zařízení infrastruktury
Vliv zabezpečovacího zařízení (staničního, traťového, přejezdového), sdělovacích zařízení, trakčního vedení včetně dodávky elektrického proudu, závady železničního svršku (např. lom koleje) a spodku (např. mostů, tunelů), zpoždění způsobené zaměstnanci infrastruktury (např. udržujícími zaměstnanci - tzv. zabezpečováky).

c) výluky, stavební důvody
Vliv výluk (předpokládaných i nepředpokládaných), pomalých jízd (omezení traťové rychlosti např. kvůli závadě na koleji).

d) přepravní a komerční důvody
Zvýšená frekvence cestujících, dispozice dopravce (např. mimořádné zastavení vlaku ve stanici mimo jízdní řád), zpoždění způsobené obsluhou vlaku (strojvedoucím, průvodčím nebo vlakvedoucím - např. pozdní nástup na vlak), ostatní důvody (např. zneužití záchranné brzdy).

e) vozidla a sestava vlaku
Použití jiné řady železničního vozidla (nedodržení řazení), sestava vlaku dopravcem (např. střídání strojvedoucích), technické závady lokomotiv a vozů a ostatní závady (např. roztržení vlaku).

f) externí a sekundární důvody
Vliv mimořádných událostí (nehod), povětrnostních vlivů, čekání na přípojný vlak, přenos zpoždění ze zahraničí, zásah záchranných složek, policie, stávka, pořadí vlaků (např. křižování, sled vlaků), obrat soupravy (od zpožděného vlaku) a jiné blíže nespecifikované důvody, které se pak musí doplnit...

Motá se vám z toho hlava? :-) Chápu, ale udělal jsem pro vás jen stručný výcuc, a jak píšu výše, neřeším tady ani důvody, které jsou specifické jen pro nákladní dopravu...


---

P. S. Tak to by bylo z mého malého třídílného železničního průvodce úplně vše. Mám pro vás jednoduché úkoly. Napište mi, prosím, do komentářů, jak celou sérii hodnotíte, zda jste si z toho odnesli nového, užitečného atd. Máte návrh na něco, co ještě nezaznělo, ale mohlo by? Třeba právě díky vám vzniknou další a další díly, vyloučit nemohu opravdu nic. Předem děkuji za vaše ohlasy a přeji vám příjemné prožití léta, neboť další článek pravděpodobně vyjde až o "prázdninách". :-)

---

NAVAZUJÍCÍ ČLÁNKY

 


Anketa

Pomohly vám články alespoň částečně se lépe zorientovat v železničním prostředí?

Ano
Ne
Nevím, články jsem nečetl/a

Komentáře

1 Leník Leník | Web | 13. června 2018 v 19:12 | Reagovat

Dozvěděla jsem se toho hodně moc nového :). Díky za to!

2 David David | E-mail | Web | 13. června 2018 v 19:20 | Reagovat

[1]: To je fajn, nemáš vůbec za co. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama